Minimalistický znak

BMW mění ikonické logo! Jde o nejradikálnější změnu za 100 let

Sídlo BMW v Mnichově
Zdroj: Profimedia
Sídlo BMW v Mnichově
Téma:
BMW

Automobilka BMW upraví svoje dobře známé logo. Nový design "modrobílé vrtule" bude čistější a jednodušší. Černý kroužek úplně zmizí.

Tvar zůstává zachován, stejně jako bílá a modrá barva symbolizující domovské Bavorsko. Zmizí ale stínování a linka, která mezi barevnými trojúhelníky tvoří prostorový efekt. A také černý vnější kruh, ten bude nově průhledný.

 

Tak má vypadat nové logo BMW. Mnichovská automobilka ho poprvé prezentovala na koncepčním elektrickém voze i4, který slibuje výkon 530 koní a dojezd až 600 km.

 

 

Nový znak má být modernější, minimalistický. Přitom zachovává tradici trvající už 103 let.

 

 

Podle viceprezidenta BMW pro marketing Jense Thiemera má nové logo symbolizovat větší otevřenost a čirost. Mělo by upoutat mladší zákazníky a také upozornit na vstup BMW do éry elektromobilů. Jednodušší jsou i nová loga divizí M a i.

 

 

BMW aktualizovalo i grafiku, která zahrnuje vývoj loga od roku 1917. Současná změna je dosud nejradikálnější.

 

 

Je to vrtule, nebo není?

 

Zároveň se automobilka znovu snaží napravit mýtus, že znak BMW symbolizuje vrtuli. Ten vznikl v roce 1929 kvůli této reklamě v době, kdy firma dělala i letecké motory:

 

 

“Mnoho lidí se domnívá, že logo BMW je stylizovaná vrtule,“ říká Fred Jakobs z BMW Classic Group. "Ale pravda je trochu jiná.”

 

 

Společnost BMW vznikla v roce 1917 po spojení firem Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugzeugwerke a následném přejmenování na Bayerische Motoren Werke. Zpočátku se firma specializovala skutečně na výrobu leteckých motorů. V roce 1922 byla otevřena továrna v Mnichově, o rok později byl sestrojen první motocykl BMW R32. Do automobilového průmyslu firma vstoupila v roce 1928, když odkoupila závod v Eisenachu.

 

Vlastní znak má BMW od 5. října 1917. Zachoval si kulatý tvar původního loga firmy Rapp i černý vnější kruh, který byl ale nově ohraničen dvěma zlatými linkami a nesl písmena BMW.

 

 

Automobilka chtěla mít na logu zastoupený symbol domovského Bavorska, čtvrtiny vnitřního kruhu tak zobrazují státní barvy Bavorska, ale jsou v obráceném pořadí (alespoň pokud jde o heraldická pravidla). Důvodem bylo místní zákon o ochranných známkách, který v té době zakazoval používání státních erbů nebo jiných symbolů pro komerční účely.

 

BMW tedy připomíná, že barevná pole v jeho znaku v první řadě odkazují na Bavorsko. Nicméně v roce 1929 vznikla reklama, zobrazující dvojici letících hornoplošníků, jejichž roztočené vrtule vytvářejí stylizované logo BMW.

 

Firma nechala mýtus žít vlastním životem, protože interpretace roztočení vrtule dobře zapadla do reklamního obrazu, protože zdůraznila kořeny společnosti a zkušenosti v konstrukci letadel. Sama pak motiv vrtule podpořila v roce 1942 fotografií ve firemním magazínu, na které dolnoplošník s hvězdicovým motorem a roztočenou vrtulí vytvářejí logo BMW.

 

 

Později se automobilka snažila legendu uvést na pravou míru, ale řada lidí má logo spojené s vrtulí dodnes.

Související témata:
TN.cz