Jednoduchá pravidla

Bezpečná vzdálenost: Kdy vás ani pravidlo 2 vteřin nezachrání?

Drsný test společnosti Dekra - 10
Zdroj: Dekra

Dodržování bezpečné vzdálenosti dělá řidičům na českých silnicích velké problémy. Přitom nedodržení odstupu dlouhodobě patří k nejčastějším příčinám vzniku dopravních nehod u nás. Čím menší je odstup, tím horší bývají následky. Jak se chovat správně? Podívejte se na několik pravidel, které zveřejnil portál Nebourám.cz.

Bezpečnou vzdálenost není radno podceňovat. Jenomže jak velký odstup je bezpečný? Jak široký anděl strážný se musí vtěsnat mezi vás a vůz před vámi? “V prvé řadě bychom si měli uvědomit, že přírodní zákony jsou platné za všech okolností a že lidské schopnosti mají své hranice,” píše portál Nebourám.cz, jehož cílem je vzdělávat řidiče, naučit je lépe zvládat krizové situace a díky tomu snížit nehodovost.


Co říká zákon?
 

Současný zákon o provozu na pozemních komunikacích jen nekonkrétně konstatuje:

 

1) Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.


2) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 10 m, a zvláštního vozidla musí mimo obec zachovávat za vozidlem jedoucím před ním takovou vzdálenost, aby se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit; to neplatí, připravuje-li se k předjíždění, při předjíždění a při souběžné jízdě.


 

 

Naše pravidla silničního provozu tak (například na rozdíl od pravidel v Německu) bezpečnou vzdálenost neurčují. Nedodržení odstupu tak v podstatě není postižitelné.

 

Změnit to má novela zákona, která by bezpečnou vzdálenost definovala: Pro osobní vozy jedoucí rychleji než 80 km/h by šlo minimálně o 30 metrů, pro kamiony jdoucí minimálně 50 km/h by to bylo dokonce 50 metrů. Za nedodržení by řidiči hrozila pokuta a čtyři trestné body.

 

 

Jenže podle kritiků není taková vzdálenost dostatečná, dodržování výrazně zkomplikuje provoz, nedá se kontrolovat…

 

Podle expertů je provoz na pozemních komunikacích je dynamický proces, při kterém se neustále mění podmínky. I podle toho je třeba posuzovat dostatečnou bezpečnou vzdálenost. Mění se podle toho, jaký je stav silnice i vozidla, jaká je aktuální rychlost, jaký má řidič výhled, jak hustý je provoz, jaké je počasí a dalších faktorů.

 

Bezpečný odstup by tak měl každý řidič ideálně odhadnout a zvolit sám podle vlastních zkušeností tak, aby nebyla vzdálenost příliš velká ani moc malá a nebezpečná.

 

Obecné pravidlo pak hovoří o tom, že je vhodné dodržovat dvouvteřinový odstup.

 

Jak na pravidlo dvou vteřin? Podívejte se:

 

 

Skutečně stačí pouhé dvě vteřiny?

 

Odborníci se shodují, že vozidla by měla udržovat vzdálenost, kterou urazí při dané rychlosti za dvě sekundy. Například při rychlosti 50 km/h je to 28 metrů, v 90 km/h už 50 metrů a při 130 km/h dokonce 72 metrů.

 

Uvedené hodnoty platí ale jen pro ideální podmínky a suchou vozovku. “Jestliže je vozovka kluzká, je zapotřebí interval podstatně prodloužit, právě tak jako za snížené viditelnosti. Lidské vidění je totiž v noci nebo za mlhy podstatně sníženo. Větší odstup od vpředu jedoucího vozidla bychom si měli také nechat při jízdě po dálnici. Zde se jezdí ve větších rychlostech, a tak zde platí dvojnásob potřeba dodržování dostatečné a bezpečné vzdálenosti mezi vozidly,” uvádí portál Nebourám.cz.


Podívejte se na orientační srovnání brzdné a reakční dráhy na různých površích:

 

 

Reakční doba řidiče

 

V případě náhlé situace, ji musí řidič nejdříve zaregistrovat, vyhodnotit míru její rizikovosti a zvolit adekvátní řešení.

 

 

Připravený řidič v optimální kondici registruje nezvyklou situaci ihned, nepřipravenému to trvá sedm desetin sekundy. Následuje doba, kdy řidič vyhodnocuje míru rizikovosti. Připravený řidič se rozhodne za dvě desetiny vteřiny, nepřipravený až třikrát déle. Pak následuje vlastní reakce k odvrácení nebezpečí. To trvá přibližně dvě desetiny sekundy. Řidič začne reagovat za 0,4, nebo až 1,5 sekundy. Na dálnici potřebuje řidič, který neočekává nebezpečí, až o 40 metrů delší vzdálenost, než adekvátně zareaguje.

 

Navíc je třeba počítat s prodlevou brzd a náběhem brzdového systému.

 

V některých situacích - za zhoršených podmínek nebo ve chvíli, kdy je řidič unavený po delší jízdě - ani dvě vteřiny rozhodně nestačí.

 

Různá vzdálenost pro různý typ vozidel

 

“Dvousekundový vzájemný odstup platí spíše pro řidiče osobních vozidel. Řidiči nákladních automobilů by měli volit odstup minimálně o půl sekundy větší. Motocyklisté by měli pamatovat, že jsou na tom nejhůře, a tedy nerozpakovat se volit až třísekundový odstup od vpředu jedoucího vozidla. Těsná jízda v závětří kamionu, jehož řidič náhle prudce zabrzdí, bude pro jezdce v jedné stopě téměř jistě tragická,” upozorňuje web Nebourám.cz.

 

 

Pokud je ovšem vozovka mokrá, pod sněhem či jede řidič za tmy nebo mlhy, lze všem doporučit jediné – prodloužit vzdálenost mezi vozidly o další jednu až dvě sekundy. Zdvojnásobit odstup bychom měli také tehdy, když nevidíme průhledem přes vozidlo jedoucí před námi (nákladní auto, dodávka s plnými zadními dveřmi, či osobní vůz s roletkou na zadním okně nebo zatmavenými skly apod.).

 

Výzkumy zahraničních odborníků také ukázaly, jak významné jsou rozdíly v bezpečné vzdálenosti při různém zatížení vozidla nebo například při jízdě s přívěsem. Opomíjet by se neměl ani stav pneumatik.

 

Anketa

Souhlasíte se zavedením povinných rozestupů?

Hlasovalo 630 lidí.

TN.cz