Nehoda v Černožicích

Bez závor jsou tisíce přejezdů. Na místě tragédie měly být dávno

Téma:

Letos se na železničních přejezdech stalo už přes 100 nehod, při kterých zemřelo 20 lidí. V České republice je přes osm tisíc železničních přejezdů. Pokud řidiči dodržují veškeré předpisy, je podle odborníků srážka s vlakem vyloučena. I přesto ale počet obětí na přejezdech rok od roku roste.

Také během pondělka se na železnici stala nehoda. V Šumperku se střetl vlak s osobním vozem, nikdo se naštěstí nezranil. Na železničním přejezdu u Struhařova ve Středočeském kraji projelo za necelých 20 minut více než 100 aut, většina řidičů přibrzdila, byli ale i tací, kteří projeli plnou rychlostí.

 

I přes vytíženost tohoto železničního přejezdu je zabezpečen pouze světly a výstražným křížem. Takových přejezdů je v Česku přes dva tisíce. "Tam, kde je to účelné, by bezpečnostní prvky měly být zavedeny, ale vždy je potřeba zvažovat konkrétní místo a hustotu provozu, aby investované peníze byly efektivní," uvedl poslanec ODS Stanislav Bláha.

 

Vedení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) si ale myslí ale něco jiného. "Závory jsou z našeho pohledu pouze doplňkové zařízení. Důležité je zabezpečení světelnou a zvukovou signalizací," sdělil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

 

Přitom jen za loňský rok se na železničních přejezdech stalo 170 nehod, při kterých vyhaslo 33 lidských životů. "Počet nehod na železnicích, v porovnání s předchozími lety, je trochu větší, například s rokem 2018 máme nárůst 12 procent," prohlásil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

 

 

Přejezd na Královéhradecku, kde se v neděli stala tragická nehoda, přitom měl být opatřen závorami už loni, dosud se tak ale nestalo. Až v pondělí - den po tragické nehodě - začali dělníci kopat pro závory základy.

 

"Tento typ přejezdů, které jsou extrémně nebezpečné a jsou většinou na kraji obce nebo v obci, aby byly co nejdříve ideálně v tomto roce zabezpečeny pomocí závor, ať to stojí, co to stojí," chce poslanec ANO Martin Kolovratník.

 

Téměř polovina železničních přejezdů je vybavena pouze výstražnými kříži, většina z nich se ale nachází na méně frekventovaných silnicích. Podle odborníků jsou většinou viníky nehod na železničních přejezdech právě sami řidiči.

Anežka Vrbicová/epa TN.cz