Auta bez řidiče už brzy v ČR

Autonomní auta budou jezdit nejen po dálnici D2, ale i D8

autonomní řízení
Zdroj: Mercedes-Benz
Téma:

Ministr opravdy Daniel Ťok se už dříve pochlubil, že dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou by měla posloužit pro testování autonomních vozidel, tedy aut bez řidiče. Za tím účelem vznikl projekt Vize rozvoje autonomní mobility.

Vize rozvoje autonomní mobility. Tak se jmenuje dokument, podle kterého se ještě v průběhu letošního roku připraví právní a technická dokumentace, aby se na dálnici D2 mohla testovat auta s autonomním řízením. Jde nejen o technologie potřebné k samotnému řízení, ale taky o to, jak autonomní auta zvládnou přejezdy z jednoho státu do druhého. Podobné plány má Česká republika i s dálnicí D8, kdy se již začala domlouvat na podmínkách s německou stranou. Daniel Ťok, ministr dopravy, již dříve oznámil, že v ČR vznikne testovací polygon pro vozidla s autonomním řízením. Podobné plány v ČR má hned podle několika zdrojů i automobilka BMW.


DOPORUČUJEME: V ČR postaví polygon pro autonomní řízení, z z D2 bude chytrá dálnice!


Projekt Vize rozvoje autonomní mobility přesně specifikuje podmínky, za kterých mohou auta bez řidiče jezdit. Autonomní řízení je rozdělené do pěti úrovní. V té první umí auta sama jen parkovat. Ve druhé sama zrychlují, zpomalují i řídí, ale řidič se musí věnovat provozu. Ve třetí se na určitých typech silnic řidič nemusí věnovat řízení. Ve čtvrté se auto řídí samo s výjimkou ztížených podmínek (například špatné počasí). A v té páté už řidič jen zadá cílovou destinaci a o víc se nestará. V ČR jsou možné zatím jen první tři stupně, na další dva chybí nejen technologie, ale i zákony, které přesně definují podmínky pro autonomní auta a stanoví i právní způsobilost. To by se ale mělo brzy změnit.


DOPORUČUJEME: Auta bez řidiče? Volvo rozpoutá revoluci už za pět let!


Podle ministerstva dopravy se autonomnímu řízení nedá vyhnout a označuje ho za budoucnost automobilové dopravy. Zatím se na dálnicích D1, D5, D11 a D52 instalují systémy, které řidiče informují o aktuálním stavu dálnice, tedy i o nehodách nebo o tom, že jede sanitka. Kdy přesně by se testování autonomního řízení mělo spustit, není v materiálech uvedeno.


DOPORUČUJEME: Autonomní auta budou sdílená, jízda s nimi bude levnější než autobus

TN.cz