Hledej
Utrpení pro baterie

Auto vyhlásilo zimní stávku: Jak nastartovat, když máte vybito?

Vybitá autobaterie?
Zdroj: Profimedia

Autobaterie selhávají v průběhu celého roku, ale v zimě mnohem častěji. Řada lidí si v takové situaci neumí poradit. Jak nastartovat vůz v případě vybité baterie a jak používat startovací kabely? Přečtěte si návod, nikdy nevíte, kdy se může hodit.

Přijdete k autu, které jste pár hodin před tím v pohodě zaparkovali, a zjistíte, že vyhlásilo stávku. Autobaterie v mrazivém počasí trpí a může se stát, že vypoví službu. Umíte si v takovém případě poradit?

 

“Autobaterie v mrazu ztrácejí výkon samovolně, navíc jsou více namáhány topením, vyhříváním skel, zrcátek a dalšími komfortními funkcemi. V pomalém provozu nebo krátkými cestami se nestačí dobíjet. Tak se snadno stane - většinou v mrazivém ránu - že startérem už baterie neotočí. Ze zkušenosti vím, že si lidé v takové situaci často neví rady”, říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

 

V ideálním případě máte vlastní kabely a jsou pro váš motor dostatečně silné. A zrovna kolem jede soused s autem se stejně velkým motorem a sám vám nabídne pomoc. Odpadá vám nejtěžší část celé záchranné akce: shánět kabely a dobrovolníky.

 

Pokud kabely v zimní výbavě nemáte, zvažte jejich pořízení. Investice to není závratná a hlavně ve starších autech nikdy nevíte, kdy se vám budou hodit. Je lepší je zbytečně vozit v kufru, než zůstat viset někde v mrazu. Jinak se musíte spolehnout na to, že je bude mít jiný řidič, nebo že bude poblíž čerpací stanice, kde je dokoupíte či vám je tam půjčí.

 

Jakmile máte kabely, potřebujete druhé auto. Nezbývá než prosit o pomoc.

 

 

A jak postupovat, když se vám podaří dát dohromady kabely i dobrovolníka s autem?

 

Umístěte oba vozy tak, aby jejich baterie byly v dosahu kabelů. Ujistěte se, že všechny spotřebiče jsou vypnuté, aby všechen proud ze sousedního vozu šel do vašeho startéru a nepoháněl třeba váš větrák, světla nebo rádio.

 

Nyní je potřeba opatrně začít propojovat obě auta. Opatrně proto, aby nedošlo ke zkratu, který by mohl u některého z vozů vyřadit důležitou pojistku. Barvy kabelů odpovídají čepičkám na pólech baterie: červená je plus (+), černá je mínus (-).

 

Nejjistější je připojovat ve dvou, kdy každý drží jeden konec kabelu a zapojí si sám svůj bod. Nejdříve připojte svorku červeného kabelu na kladný výstup (+) zdravé baterie. Pak připojíte svorku červeného kabelu na stejný výstup (+) vybité baterie.

 

 

Pak přichází na řadu černý kabel. Nejprve ho připojte k zápornému (-) pólu zdravé baterky a pak k uzemňovacímu bodu u vybitého vozu. To musí být nenalakovaný kovový bod v motorovém prostoru nebo přímo záporný pól (-) vaší baterie.

 

Když jsou oba vozy spojeny kabely, nastává napínavá chvíle startování. Nechte motor “zdravého“ auta běžet asi dvě minuty, aby vaše baterie “nasála” trochu proudu. Že se tak stalo, poznáte při otočení klíčku: vaše kontrolky by měli jasně svítit. Nastartujte.

 

Pokud není vaše baterie úplně na konci životnosti a vše jste zapojili správně, měl by váš motor naskočit. Někdy na poprvé, někdy musíte udělat několik pokusů, záleží na kondici motoru. Mezi jednotlivými pokusy s otočením klíčku nechte pauzu zhruba jednu minutu.

 

Když motor naskočí, nechte ještě obě “běžící“ auta pro jistotu pět minut spojená. Až pak odstraňte kabely, a to v opačném pořadí, než jste je zapojili! Ujistěte se při tom, že se volné konce ničeho nedotýkají.

 

 

“Pokud máte v pořádku dobíjení, bude stačit 15 minut jízdy, aby se baterie dobila na další brzký start. Po takové ranní rozcvičce s kabely by ale vaše dobíjecí jízda měla vést do odborného servisu. Tam vám na základě jednoduchého měření řeknou, jak na tom baterie ve skutečnosti je. Zda postačí odborné dobití a ošetření nebo zda je nutné koupit baterii novou,” radí Pavel Foltýn z Auto ESA.

TN.cz