Sedm rad

Auto v silném větru: Jak nenabourat, když se do vás opře poryv

Následky bouřek
Zdroj: HZS Moravskoslezského kraje
Téma:

Do Česka již brzy vtrhne orkán Sabine, očekává se velmi silný vítr, který může i v nížinách v nárazech dosahovat rychlosti až 110 kilometrů v hodině. Meteorologové kvůli tomu vydali výstrahu s extrémním stupněm nebezpečí a doporučují omezit pohyb autem jen na nejnutnější případy. Když už ale budete muset vyrazit, je dobré dodržovat několik základních věcí a výrazně tak zmenšit riziko nehody.

Česko se připravuje na příchod extrémně silného větru, který výrazně zhorší podmínky na silnicích. Kromě poletujících větví a dalších předmětů, polámaných stromů a sloupů představuje riziko samotný vítr, který výrazně ovlivňuje chování vozidla.

 

Odborníci v takových chvílích doporučují vůbec nevyjíždět, pokud je to možné. V době platnosti výstrahy s extrémním stupněm nebezpečí hrozí, že bude vítr převracet nákladní vozidla. Pokud už ale člověk musí vyjet, měl by jet pomalu a opatrně. Je také vhodné dodržovat několik rad, na kterých se shodnou mnozí odborníci.


Dejte si pozor nejen na boční vítr

Pravděpodobně největší riziko představuje náhlý boční vítr, který může vozidlo vychýlit i o několik metrů. Řidič, který takový boční poryv nečeká, může velmi snadno skončit v protisměru nebo mimo vozovku. Riziko ale představuje i silný vítr, který fouká zepředu či zezadu. V případě čelního větru se může výrazně prodloužit doba potřebná k předjíždění, v případě větru, který nám fouká do zad, se zase prodlužuje brzdná dráha, upozorňuje portál autoDNA.

 

Opatrně při předjíždění

Silný boční poryv může znamenat problém i například při předjíždění velkých aut. Předjížděný vůz kvůli větru může znenadání vybočit, je proto dobré nechat si více místa. Kromě toho se do vašeho vozu opře silný boční vítr, jakmile předjížděné auto minete, řidiči tak musí s tímto poryvem počítat, uvádí britská motoristická organizace Rac.

 

"Pokud se rozhodneme předjíždět, vždy je třeba počítat s prudkými změnami proudění vzduchu, které dovedou s předjíždějícím vozidlem pořádně zacvičit," upozorňuje dopravní expert Roman Budský z Platformy VIZE 0.

 

 

Zvláště nebezpečný je silný vítr vanoucí zprava. "Řidič jeho působení koriguje lehkým natáčením volantu doprava. Jakmile se ale při předjíždění dostane do zákrytu velkého předjížděného vozu, působení větru rázem ustane. V daném okamžiku je třeba se připravit na nutnost narovnat volant do přímého směru. Jakmile se ovšem předjíždějící vůz dostane ze zákrytu, do jeho boku se rázem opět opře silný vítr, v daném okamžiku je nutné bleskově začít korigovat jeho působení lehkým natočením volantu doprava. Předjíždění v místech, kde je mezi vozidly malý boční odstup, je proto dobré za silného větru pečlivě zvážit. Navíc pokud je vozovka mokrá či dokonce namrzlá," vysvětluje Budský.
 

 

Držte pevně volant

Spoustu řidičů drží volant velmi uvolněně a často jen jednou rukou. Mnoho motoristických webů se shodne na tom, že v případě silného větru je důležité držet volant správně, dostatečně pevně a hlavně oběma rukama. Vítr není konstantní, nebezpečí představují poryvy, které mohou nepřipravenému řidiči vytrhnout volant z rukou, auto se pak snadno dostane do protisměru či mimo vozovku.

 

Nechte si více místa

Je jasné, že vítr ovlivňuje všechna auta na vozovce, je proto vhodné nechat si větší rozestupy. To se netýká jen velkých nákladních vozidel, naopak naložené kamiony s profesionálním řidičem za volantem budou mít s větrem pravděpodobně menší problémy než například dodávky, které jsou lehčí a mají velkou plochu, do které se může vítr opřít.

 

"Při jízdě za rozměrným vozidlem, jako je kamion či autobus, je třeba pamatovat na extrémní víření vzduchu v jeho blízkosti, což pocítí šoféři především lehčích osobních či dodávkových vozidel. Je proto dobré zvětšit od takového vozu odstup," doporučuje Roman Budský.

 

Pozor na mosty

Před vjetím na most je třeba se připravit na extrémní působení silného větru. Rozhodně je dobré snížit rychlost jízdy, uvědomit si, ze které strany bude vítr působit a tak se připravit na korekci jeho působení lehkým natočením volantu proti jeho směru. Velké problémy se stabilitou mohou mít především rozměrná vozidla, jako jsou kamiony či autobusy, na pozoru by se měli mít i řidiči rozměrnějších dodávkových vozidel. A na zhoršenou stabilitu rozměrných vozidel by měli pamatovat i šoféři menších osobních vozů, především při předjíždění či míjení se s protijedoucím velkým vozidlem.


Sledujte okolí

V extrémních podmínkách je vždy důležité pozorně sledovat okolí. Kromě poletujících předmětů a spadaných stromů přes komunikace je dobré sledovat chování ostatních řidičů. V případě, že například po výjezdu z lesa začínají všichni podezřele kličkovat, je vhodné připravit se na boční poryv větru. "Je třeba více než kdy jindy dbát na zásadu, že jet můžeme jen takovou rychlostí, abychom zastavili na vzdálenosti, na kterou máme rozhled," radí Budský.

 

 

Kromě samotného řízení je v případě silného větru dobré dbát na to, kde máme auto zaparkované. Meteorologové ČHMÚ doporučují neparkovat v okolí starších budov, v blízkosti stromů a vysokých stožárů.

 

U spadaných a vyvrácených stromů budou zasahovat hasiči, na které lze narazit i ve velmi nepřehledných úsecích. Řidiči by proto měli zejména v lesích jet velmi opatrně, aby zbytečně neohrožovali jejich životy.

 

Nezapomínejte také na záchranářskou uličku na dálnicích!

 

 

Buďte připraveni na vše

Šoféři by měli sledovat rozhlasové dopravní zpravodajství, aby se včas vyhnuli případně neprůjezdným úsekům. "Přes veškerou prevenci můžeme na trase uvíznout. S tím je zkrátka třeba počítat. Proto by měl být v nádrži neustále dostatek paliva. Nečekejte, až se rozsvítí takzvané hladové oko. Pokud někde budeme postávat, určitě oceníme, budeme-li mít s sebou něco drobného k zakousnutí i k napití," podotýká Roman Budský.

 

Hodit se může i deka - zahřeje, stojíme-li v koloně či jen pomaličku popojíždíme. Deka by ostatně měla být uložená v zavazadlovém prostoru po celé zimní období, zvláště když se vydáváme na delší cesty, třeba i s malými dětmi.

Související témata:
klma TN.cz