Rady a tipy

Auto s automatem: Podívejte se, jak správně vybrat a na co si dát pozor

Volič automatické převodovky
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek
Téma:

V současné nabídce ojetých vozů nalezneme čtyři typy automatických převodovek. Pracují na rozdílných principech a mají i rozdílné projevy. Každá značka preferuje jiná řešení. Co od jednotlivých typů můžete očekávat?

“Obliba automatických převodovek u nás neustále stoupá. Podíl vozů s automatem je převažující u aut vyšších tříd. Ale i v nabídce malých vozů se možnosti výběru rozšiřují. Malé vozy s automatickou převodovkou u nás volí především ženy,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Tradiční automatická převodovka

Tradiční převodovky využívají kapalinovou spojku, takzvaný hydrodynamický měnič točivého momentu. Kapalinová spojka spojuje motor s převodovkou a umožňuje prokluz bez opotřebení součástek. Nemá problémy se vyrovnávat s vysokým točivým momentem. Vývojem se zvýšila účinnost, zrychlilo řazení, narostl počet stupňů až na deset a snížila se spotřeba. Při manévrech na místě řidič dosahuje téměř milimetrové přesnosti a díky kapalinovému charakteru řadí tyto převodovky nepřekonatelně hladce. Oceníte to při popojíždění v kolonách i při předjíždění. Tyto převodovky nejčastěji používají značky BMW a Mercedes-Benz a ostatní výrobci velkých SUV a luxusních vozů.

 

 

Dvouspojková převodovka

První, kdo použil dvouspojkovou převodovku do sériově vyráběného vozu byl Volkswagen u vozu Golf R v roce 2003. Poté je začaly zařazovat do svých výrobních programů další značky. Používají různé obchodní názvy, jako jsou DSG, DCT, PDK, Powershift, S-tronic a další.

 

Dvouspojková převodovka, jak název napovídá, má dva spojkové mechanismy. Ke změně převodu pak dojde pouze pomocí spojek. Jedna se vypojí a druhá zapojí. Stupeň čekající na zařazení převodovka předvídá. Když vůz zrychluje předřadí si vyšší stupeň, když zpomaluje tak nižší. Dvouspojkové převodovky jsou pod plynem extrémně rychlé a hladce řadí. Při parkování a jiných manévrech na místě mohou autem trochu cukat. Nejrozšířenější jsou u modelů koncernu Volkswagen, tedy i ve vozech Škoda.

 

Převodovka s plynule měnitelným převodem

Označuje ji anglická zkratka CVT. Nemá do sebe zapadající ozubená kola jednotlivých převodových stupňů, ale využívá princip plynulé změny převodového stupně. Může tak nabídnout nekonečné množství převodů pomocí kovového řemene běhajícího mezi unašeči, které oba umí plynule měnit průměr na stejném principu jako variátor na skútru. Důsledkem toho vydává auto monotónní zvuk a přitom zrychluje.

 

 

Při citlivém zacházení s plynem se vám CVT odvděčí hladkou jízdou. Některé převodovky umožňují přepnout do režimu, který simuluje změny převodů skokem. Pro svoje charakteristiky se CVT výborně hodí do hybridních vozů a do města. Je doménou japonských výrobců jako je Subaru, Honda, Toyota a další.

 

Robotizovaná převodovka

Jedná se o klasické manuální převodovky, které mají spojku a řadící mechanismus. Ovšem na spojku šlape a za řadící páku tahá “robot” v podobě elektroniky, několika táhel a motorků namontovaných na převodovce. Vaše pravá ruka a levá noha mohou při jízdě odpočívat.

 

 

U některých modelů můžete řadit pomocí pádel pod volantem jako u výše popsaných převodovek. Robotizované převodovky naleznete například ve Škodě Citigo, Opelu Corsa nebo v některých Citroenech.

 

Robotizovaná převodovka bývá z automatických převodovek nejpomalejší a pod plynem cuká. “S robotizovanou převodovkou je možné zrychlovat plynule, ale vyžaduje to cvik. Trik je v tom, že ve správný okamžik uberete plyn a dáte převodovce impuls zařazení rychlostního stupně. Robotizovaná převodovka nemá ráda styl brzda-plyn. Když se s ní naučíte jezdit, budete mít podobnou spotřebu jako s manuální převodovkou,” popisuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

Související témata:
TN.cz