Praktický univerzál

Auto pro řemeslníka i rodinu: Podle čeho vybírat ojetou osobní dodávku?

Citroën Berlingo
Zdroj: Citroën
Téma:

Osobní dodávka je univerzální vůz, se kterým přes týden obstaráte pracovní cesty s nákladem a přes víkend využijete dostatek prostoru pro aktivity s rodinou nebo přáteli. Její velikost určují jen vaše potřeby.

"Na trhu ojetin jsou čtyři základní velikosti dodávek. Malé osobní dodávky, které zpopularizovali především francouzští výrobci. Typickým představitelem je Citroen Berlingo. Nejznámější osobní dodávkou střední velikosti je Volkswagen Transporter. Velké osobní dodávky jsou odvozené ze skříňových dodávek, kde za druhou řadou sedadel zůstává velký nákladový prostor. Příkladem je Ford Transit Kombi. A za čtvrté - trend pickupů u nás reprezentuje například Ford Ranger," říká Filip Kučera z Auto ESA.

 

Malé dodávky

Typickými představiteli jsou Volkswagen Caddy, Citroen Berlingo, Peugeot Partner/Rifter nebo Opel Combo. Vzhledem k příznivé ceně je v této velikosti na trhu ojetin největší výběr. Malé dodávky jsou neuvěřitelně praktické. Přístup k nákladu je velice snadný, vzadu mají skládací nebo vyjímatelné sedačky a často jsou vybaveny praktickými posuvnými bočními dveřmi vzadu. Páté dveře se mohou vyklápět nahoru nebo mohou být dělené. Při vyjmutých zadních sedačkách lze převézt dokonce i paletu. Výška nákladového prostoru je přes jeden metr, takže se vejde pračka nastojato.

 

Celkový objem nákladového prostoru bývá kolem 3000 litrů.

 

Převládají naftové motory o objemu 1,6 litru, ale výběr je i v benzínových pro ty, kteří jezdí takzvaně "od dveří ke dveřím".

 

Ceny se pohybují od 25 tisíc do 300 tisíc korun za vozy z let 2001 až 2016.

 

 

Střední dodávky

Mezi nejoblíbenější ojetiny patří Volkswagen Transporter/Multivan/Carvelle, Fiat Scudo, Peugeot Expert, Citroen Jumpy, Mercedes-Benz Viano/Vito, Ford Tourneo Custom/Tranzit Custom nebo Opel Vivaro a Renault Trafic. Většina výrobců nabízí krátké i dlouhé provedení. Na trhu převládají především dodávky skříňové, třímístné, ovšem najdou se i verze pěti až osmimístné, které se pro svoji univerzálnost hodí jak pro práci, tak pro volný čas. Sedačky ve druhé a třetí řadě lze obvykle posouvat nebo vyjmout. Pak je možné, stejně jako do skříňového vozu střední velikosti, naložit dvě až tři palety.

 

Maximální objem zavazadlového prostoru činí obvykle 6 až 8 tisíc litrů.

 

Pod krátkými kapotami středních dodávek se nejčastěji nacházejí naftové dvoulitry.

 

Cenový rozptyl je široký od 50 do 500 tisíc korun za vozy z roku 2001 až 2016.

 

Velké dodávky

Peugeot Boxer, Renault Master, Iveco Daily, Fiat Ducato, Citroen Jumper, Mercedes Benz Sprinter, Volkswagen Crafter a Ford Transit jsou nejprodávanějšími dodávkami do 3,5 tuny. Výrobci také nabízí verze kombi, které mohou mít až 5 až 8 sedadel. Kromě party řemeslníků s nákladem může velká kombi dodávka sloužit různým potřebám ve volném čase s rodinou nebo přáteli. Na trhu ale mají převahu skříňové dodávky. Většina výrobců nabízí tři výšky a tři délky. Nabídka velikostí přepravního prostoru je tedy velmi pestrá. V těch vyšších je možné vzpřímeně chodit.

 

Velké dodávky mají nejčastěji naftové motory o objemech dvou litrů a více.

 

Výběr je v cenách od 60 do 400 tisíc korun za vozy z let 2006 až 2018.

 

 

Pickupy

Ford Ranger, Nissan Navara, Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Mitsubishi L200 mohou být pro někoho vhodnou alternativou k osobní dodávce. Na trhu ojetin je nejvíce pickupů v pětimístném provedení. Většina z nich je jednotunových. Existuje celá řada zakrytí nákladového prostoru, nebo dokonce i nástaveb, které umožňují převážení nákladů bez ohledu na počasí. Pickupy mají nespornou výhodu na rozdíl od dodávek, že zvládnou lépe těžký terén, tahání přívěsů, a že náklad neznečišťuje prostor pro cestující.

 

Pickupy z let 2014 až 2017 mají silné motory, často třílitrové šestiválce, dobré nájezdy a cenu kolem 400 tisíc korun.

 

“Na trhu ojetin je velký výběr dodávek různých velikostí a provedení. Každý si tak může najít vůz na míru svým potřebám. V této době je nákup ojetiny ekonomickým řešením, které ještě vylepšují nízké ceny a příznivé úvěrové podmínky,” shrnuje Filip Kučera z Auto ESA.
 

Související témata:
TN.cz