Hledej
Hlavně neroztlačovat

Auto po zimě špatně startuje? Problém může být v baterce i jinde

baterie
Zdroj: archiv autoTN.cz

Při běžných teplotách auto normálně naskočí, ale v chladu mívá problém? Třeba ráno, když ještě teploty padají k nule? Zima dává zabrat autobateriím, ať už vůz spíš stojí v garáži nebo je v zápřahu. Špatný akumulátor navíc nemusí být jediná příčina potíží.

„Vybitý akumulátor je velice častý problém nejen moderních vozů,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. U starších aut nejčastěji řidiči opomenou vypnout světla. Moderní auta ale odebírají proud i ve chvíli, kdy jsou tzv. vypnutá. Auto dokáže i nový akumulátor samovolně totálně vybít za pouhý měsíc.

 

 

„Vedle prostého vybití akumulátoru může být problém i jinde, například v nefunkčním alternátoru,“ vysvětluje Foltýn. Vadný alternátor nedobíjí dostatečně a akumulátor pak postupně ztrácí svoji kapacitu. Časté starty a krátké cesty se zapnutými dalšími spotřebiči, jako je vyhřívání sedadel, zrcátek či oken, pak autobaterii spolehlivě dorazí. „Přesnou příčinu vybíjení ale odhalí většinou jen odborná diagnostika,“ doplňuje Foltýn.

 

Problémy s akumulátorem navíc začínají už v létě, paradoxně při velmi vysokých teplotách. Moderním autobateriím vadí velká horka. Zatímco dříve se motorový prostor dobře větral, moderní auta pracují s mnohem vyššími teplotami a lépe odizolovaným motorovým prostorem. Baterie se ve velkém horku sama vybíjí a dochází k sulfataci (vytvoření usazenin sulfátů) jejích desek. Baterie se pak nestačí dobíjet na dostatrečnou kapacitu.

 

 

Při běžných teplotách sice na nastartování motoru stačí, ale jakmile teplota značně poklesne, je potřeba k otočení zatuhlého motoru mnohem více energie. A tu již oslabený akumulátor nedodá a vůz pak nenastartuje. „Moderní auto raději neroztlačujte. Mohlo by dojít k poškození katalyzátoru či filtru pevných částic,“ upozorňuje Pavel Foltýn.

 

Nejjednodušší řešení je svépomoc se startovacími kabely. Sehnat se dají na skoro každé pumpě, ale pozor na jejich kvalitu. Kupte raději dražší a silnější určené například pro startování dodávek a nákladních aut. „Například velkoobjemový turbodiesel pomocí akumulátoru v malém autě a tenkých kabelů nenastartujete,“ varuje Foltýn. Tenké kabely a malá baterka nestačí vyrobit pro velký motor dostatek proudu.

 

Pozor také na správnou polaritu. I když bývají kabely a akumulátory dobře označeny symboly kladného a záporného pólu, řidiči ve stresu špatně kabely zapojí. „V takovém případě dojde ke zkratu a může vzniknout i požár,“ upozorňuje Foltýn z Auto ESA.

 

Když už se podaří auto přes kabely oživit, je potřeba s ním aspoň půl hodiny až hodinu jezdit. Důležité je také nepoužívat zbytečně elektrické spotřebiče, aby se akumulátor rychleji dobíjel. Vyhřívaná okna, vyhřívané sedačky, mlhová světla, nabíječky elektroniky... to všechno má velký odběr proudu. Pokud ani to nestačí k oživení akumulátoru, bude potřeba koupit nový.

 

Pozor ale na správné specifikace akumulátoru. Nechte si poradit v servisu, jaká autobaterie je pro váš typ vozidla ta nejvhodnější. Pozor na levné a neznámé značky.

 

Pokud se ale i s novým akumulátorem auto zase rychle vybíjí a brzy nestartuje, bude nutné navštívit servis a problém s vybíjením hledat úplně jinde.

TN.cz