Publikováno 7. 3. 2019
Provozní kapaliny

Auto má pod kapotou pět nádob. K čemu jsou a jak je kontrolovat?

Nádoba s brzdovou kapalinou
Zdroj: Profimedia
Označení nádoby s brzdovou kapalinou.

Auto potřebuje nejen benzín nebo naftu, ale samozřejmě i další důležité provozní kapaliny. Většina aut má proto pod kapotou pět nalévacích míst. Pro motorový olej, brzdovou kapalinu, chladící kapalinu, hydraulický olej do posilovače řízení a kapalinu do ostřikovačů.

Jak připravit auto na jarní sezonu? Nezapomeňte na provozní kapaliny! “Často spoléháme pouze na kontrolky, ale účinné systémy včasného varování mají pouze nejmodernější vozy. U starších vozů systémy počítají s účastí řidiče a kontrolky začnou svítit až při kritickém nedostatku. Některé kapaliny navíc kontrolky nehlídají vůbec,” upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Kontrola motorového oleje

Při měření postavte auto na vodorovnou plochu a nechte motor vychladnout. Hladinu prozradí olej zachycený na vytažené měrce s očkem. Ideální stav je lehce nad polovinou mezi ryskami MIN a MAX. Pokud je potřeba, doléváme olej stejné viskozity, například 10W-40 (víčko pro dolévání je označené typickou olejničkou). Na značce oleje nezáleží, ta stejná být nemusí. Hladina by každopádně po dolití neměla překročit rysku MAX. Jak tomu zabránit? Mezi ryskami MIN a MAX bývá rozsah přibližně jeden litr. Když máte hladinu u rysky MIN, dolejte něco přes půl litru a při příštím vychladnutí motoru stav znovu zkontrolujte. U dolévání motorového oleje platí, že méně je více.

 

 

Kontrola brzdové kapaliny

Na rozdíl od dolévání oleje není dolévání brzdové kapaliny úkon pro laiky. Kapalina by hlavně neměla nijak výrazně ubývat! Pokud ubývá, je potřeba zajet co nejdříve do servisu. Proto byste měli vědět, kde v autě nádobka je, a občas hladinu kontrolovat.

 

Nádoba s brzdovou kapalinou
Zdroj: Profimedia Označení nádoby s brzdovou kapalinou.

 

Nádobky bývají většinou za motorem na straně řidiče. Víčka bývají žlutá nebo označená žlutým symbolem brzdového obložení, může na nich být nápis DOT s několika čísly. Pokud nádobku nemůžete najít, nezbývá než se podívat do manuálu. Pokud nemá rysky, budete se muset spolehnout na kontrolku, která hladinu hlídá a ohlásí nedostatek: červený symbol brzd s vykřičníkem uprostřed mnohdy znamená zapomenutou zataženou ruční brzdu, ale pokud začně za jízdy blikat a pípat, je třeba okamžitě kapalinu zkontrolovat. Jakmile je pod ryskou MIN, volejte servis, jestliže je nad ní, nejspíš do něj ještě zvládnete pomalu dojet sami, ale pozor, brzdy už v takovém případě nemusí fungovat naprosto spolehlivě.


Kontrola chladící kapaliny

Nádržku s chladící kapalinou najdeme podle modrého víčka. Auto by stejně jako při měření oleje mělo stát na rovině, ale nemusí být nutně studené. Výška hladiny se s teplotou mění jen málo. Kontroluje se opět podle rysek zvnějšku nádobky. Kapalina je většinou barevná, takže je dobře vidět. Pokud je na minimu, může to signalizovat její únik. Dolévat můžete destilovanou vodou nebo kapalinou stejné barvy (modrá, červená nebo modrozelená). Při doplňování každopádně dejte pozor, z otevřené nádobky může stříkat horká voda, která může mít až 120 stupňů - má vyšší bod varu než voda. Když musíte dolévat, nechte vůz raději vychladnout na měně nebezpečnou teplotu.


Kontrola kapaliny do posilovače řízení

Většina aut na našich silnicích má hydraulický posilovač řízení. Nádobka na řídký hydraulický olej do posilovače je většinou z plastu a na kovovém víčku bývá označena například nápisem Power steering fluid. Má také vyznačeny minimální a maximální hladiny. Nedostatek kapaliny v posilovači se přihlásí také tím, že vám jde ztuha volant. Jestli je opakovaně nutné dolévat, znamená to problém s těsností systému. A tmavá barva kapaliny signalizuje nutnost výměny.

 

Kontrola kapaliny do ostřikovačů

Na docházející náplň do ostřikovačů může řidiče upozorňovat palubní počítač a kontrolka, kterou mají některé vozy už od střední třídy. Jinak je potřeba otevřít kapotu a zkontrolovat nádobku s patřičným symbolem na víčku.

 

Symbol ostřikovačů
Zdroj: Profimedia

 

Tahle nádobka se vyprazdňuje nejčastěji. Včasné doplnění rozhodně nepodceňujte, vyhnete se tak problémům se zacákaným sklem, přes které není vidět. Svědomití řidiči s sebou vozí zásobu náhradní kapaliny v autě.

 

 

“Občasná kontrola provozních kapalin se vyplatí. Odhalíme včas možné netěsnosti, které by mohly přerůst v nákladnější opravy nebo v případě úniku brzdové kapaliny by mohly být i nebezpečné,” doporučuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

TN.cz