Pozitivní příklad

Oslo: Žádný mrtvý chodec či cyklista! Drsná opatření by u nás vyvolala bouři

V norském Oslu mají přednost chodci a cyklisté...
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Jsou zákazy a regulace vjezdu aut do center měst nesmyslné a obtěžující? Nemusí to tak být! Ukazuje to příklad norského hlavního města Osla. Tvrdá opatření tam přinesla hodně pozitivní výsledek.

V norském Oslu za celý loňský rok nezemřel při nehodě ani jeden chodec, ani jeden cyklista. V rušné metropoli, která má přes 670 tisíc obyvatel, se stala jediná smrtelná nehoda - zemřel při ní řidič, který rozbil své auto o zábradlí.

 

Je to výsledek tvrdých omezení v dopravě, ke kterým město přistoupilo v rámci strategie Vision Zero, informovaly norské noviny Aftenposten.

 

Deník srovnává historické statistiky - v roce 1975 v Oslu zemřelo při dopravních nehodách 41 lidí, pak se počet mrtvých postupně snižoval a v roce 2005 byl na minimu (tři oběti na životech). Následně se však trend obrátil a obětí zase mírně přibylo. V roce 2018 při dopravních nehodách v Oslu zemřelo pět lidí. V roce 2019 však “jen” jeden člověk.

 

 

Červená autům, zelená chodcům a cyklistům

 

Oslo totiž přistoupilo k tvrdým opatřením, které přísně regulují automobilovou dopravu v centru a nebo ji rovnou z vnitřního města vytlačují. Radnice radikálně omezila počet oblastí, kam auta mohou. V některých částech města také snížila rychlostní limity. A hlavně dává přednost chodcům a cyklistům, které se snaží co nejvíce oddělit od ostatního provozu a zajistit jim tak bezpečné trasy. V posledních letech se výrazně rozrostla síť cyklostezek a úřady například omezily dopravu v okolí škol - zavedly zóny, do kterých nemohou vjíždět ani rodiče při vyzvedávání dětí.

 

 

“Riziku střetů mezi motoristy a cyklisty je výrazně nižší. Čím více oddělíte jednotlivé skupiny účastníků provozu, tím je riziko vážných nehod logicky nižší,” vysvětluje pro Aftenposten Christoffer Solstad Steen z organizace která se v Norsku zabývá bezpečností v dopravě.

 

Nekompromisní kroky

 

Cesta k Vision Zero začala už v sedmdesátých letech a obyvatelé Osla si postupně odvykli používat auto jako primární prostředek k pohybu po městě. Nejtvrdší opatření přišla v roce 2015, kdy město přišlo se zvýšením mýtným za vjezd a parkování v centru.

 

Anketa

Co si myslíte o podobně radikálních regulacích?

Hlasovalo 601 lidí.

 

V roce 2017 se mýtné znovu zvýšilo a úřady nechaly odstranit 700 parkovacích míst, které nahradily pásy pro cyklisty, chodníky a malé parky. V Praze by něco takového vyvolalo vzpouru motoristů…

 

Vzpomínáte, co vloni způsobil nápad na pražské mýto?

 

 

V oslu se toho ale nebáli - zákaz vjezdu do velké části vnitřního města přišel se začátkem roku 2019. Přes počáteční pochybnosti se norské hlavní město stalo inspirací pro další světové metropole.

 

 

Další opatření budou následovat

 

Celé Norsko chce pokračovat v dalších opatřeních, které povedou ke zvýšení bezpečnosti. A také k omezení emisí.

 

Oslo věří, že počet cest, které lidé po městě podniknou na kolech, se do roku 2025 ještě zdvojnásobí, do roku 2030 chce metropole snížit emise skleníkových plynů o 95 procent proti roku 1990.

 

 

V celém Norsku se snižují rychlostní limity a zavádějí další opatření. Silnice jsou bezpečnější, i když na nich je víc vozidel. Během loňského roku v celém Norsku zemřelo na silnicích “jen” 110 lidí, což je čtyřnásobný pokles od roku 1985. Při nehodách nezemřelo ani jedno dítě do 15 let.

 

Norsko má 5,3 milionu obyvatel, Česko dvojnásobek. Na českých silnicích přitom vloni zemřelo 550 lidí…

Související témata:
TN.cz