Umíme řídit?

7 nejčastějších chyb českých řidičů. Jezdí pomalu, neumí uličku ani zip

Dálnice
Zdroj: Profimedia

Zvýšená agresivita, nesmyslné manévry, zbytečné chyby. Situace na českých silnicích a dálnicích je bídná a nebezpečných situací přibývá. Podívejte se na přehled nejčastějších chyb českých řidičů.

Neumíme zip, neumíme uvolnit pruh pro záchranku, jezdíme buď moc rychle, nebo zase moc pomalu a každopádně často nebezpečně, s mobilem v ruce. Tohle je přehled nejčastějších chyb, který v rámci projektu Rád řídím dala dohromady pojišťovna Axa ve spolupráci s Besipem.

 

1. Telefonujeme za volantem

 

Více než 60 % českých řidičů si prý během jízdy hraje s mobilem. Někdo esemeskuje, jiný kouká do navigace, telefonuje nebo chatuje. S mobily v ruce prý častěji uvidíte ženy a hlavně mladé lidi pod 30. Řidiči s mobilem v ruce často jezdí zmateně z pruhu do pruhu, bez blinkrů, mění nečekaně rychlost a způsobují další problémy. Pravděpodobnost nehody se zvyšuje 23krát.

 

 

Ještě v roce 2014 celých 80 % pokut za řízení s mobilem dostali muži, ale dnes už jasně dominují ženy. I proto Besip rozjel kampaň #nepozornostzabiji.

 

Za mobil za volantem přitom hrozí jen 2 trestné body, pokuta 1000 na místě a až 2500 při správním řízení. Přísnější postih by měl být součástí chystané novely silničního zákona.


2. Neudržujeme si odstup

 

To, že se vám někdo lepí na zadek, je taky klasika. Bojíte se přibrzdit, aby vám neskončil v kufru. Bojíte se odbočit, i když byste měli. Mít za sebou někoho nalepeného není příjemné, bohužel i tohle se u nás stává často. A často kvůli tomu vznikají hodně nebezpečné situace. V Německu by řidič za takovou agresivní jízdu zaplatil i desetitisícovou pokutu a přišel o řidičák až na tři měsíce.

 

3. Jezdíme moc rychle

 

Rychlá jízda je česká klasika. Ani tu si obvykle v zahraničí nedovolíme, protože pokuty jsou tam vysoké, u nás však klidně šlápneme na plyn. Mnozí tak strašně pospíchají, že vytrubují, najíždějí, blikají dálkovými světly, a když je zdržujete, tak vás předjedou a vybrzdí.

 

 

Velkou roli nejspíš hraje slabá kontrola a taky nízké tresty. V některých zahraničních zemí byste za překročení rychlosti o 50 km/h třeba i přišli o auto, povolení řídit na několik let nebo byste šli sedět. U nás hrozí 2–5 trestných bodů, pokuta do 10.000 korun a zákaz řízení až na 1 rok.

 

4. Neumíme zip

 

Není to tak těžké, přesto se to řada řidičů nenaučila. Řeč je o obyčejném zipu. Když se dva pruhy zužují do jednoho, platí pro pravidlo, které má pomoci plynulému provozu: Auta v přiřazovacím pruhu mají dojet až na konec (!) před omezení, dát blinkr směrem k pruhu, do kterého se řadí, a řidiči v tom druhém pruhu je mají cik cak pouštět mezi sebe. Tak, aby se auta střídala jako zuby v zipu. Realita je jiná, auta z připojováku chytají nerva o desítky metrů dřív a cpou se do druhého pruhu halabala. Další nedočkavci odmítají před kohokoliv pouštět. Takže nakonec stojí oba pruhy a doprava vázne. Nejsou za to trestné body ani pokuty...

 

5. Jezdíme pomalu v rychlých pruzích

 

Zákon říká, že máme jezdit v pravých pruzích a ty rychlé levá používat jen k předjíždění. A že velká auta smějí předjíždět jen ve chvíli, kdy mají dostatečnou rychlost, aby tak nebrzdily provoz. Ale známe to. Zatímco v jiných zemích se to tvrdě postihuje, u nás se porušování pravidel tiše toleruje, kontrola i postihy jsou nedostatečné. Například v americké Nevadě sza šnečí jízdu v rychlém pruhu hrozí poprvé pokuta v přepočtu 1100 korun, podruhé už dvojnásobek, a když vás chytnou potřetí, zaplatíte 5500 korun.

 

6. Neumíme udělat záchranářskou uličku

 

Když je v létě kolem Vídně kolona, řidiči vždy vzorně nechávají volný pruh pro záchranné složky. O tom se nám může jen zdát. Když kolonou projíždí sanitka nebo hasiči, čeká je náročný slalom.

 

 

A když už se zdlouhavě prostor vytvoří, občas se najdou “vykukové“, kteří se za záchranáři svezou, aby se dostali z kolony. Pokuty pro řidiče, kteří nevytvoří uličku nebo ji dělají špatně, jsou 2000 korun na místě a ve správním řízení až 2500 korun. Vymáhání pravidla je ale u nás opět mizivé.

 

7. Pijeme a řídíme

 

I to je česká klasika, dát si pár piv a pak vyrazit autem domů. Stačí žvýkačka, a nikdo nic nepozná? Řízení pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile) je trestáno 7 body. Ve správním řízení hrozí řidiči až dvacetitisícová pokuta a zákaz řízení na půl roku až rok.

 

 

Jízda pod vlivem alkoholu může být buď přestupek, nebo trestný čin. Hranici mezi přestupkem a trestným činem zpravidla tvoří míra ovlivnění alkoholem, v praxi soudů pak touto hranicí je jedno promile alkoholu v krvi.

 

Anketa

V čem podle vás chybují čeští řidiči nejčastěji?

Hlasovalo 932 lidí.

Související témata:
TN.cz