Nebezpečné skútry

Nehody na skútrech přibývají. Řidiči jsou nezkušení a chybí jim vybavení

Téma:

Dopravní experti varují, že letos se totiž výrazně zvýšil počet nehod skútrů. Proti loňskému roku je jich až o 40 procent víc. Jízda na malých motocyklech je v Česku stále populárnější. Jenže podle odborníků kvůli nezkušenosti řidičů často také mnohem nebezpečnější než na silné motorce.

Nehody na skútrech mohou často skončit fatálně. A to i kvůli tomu, že jejich řidiči, na rozdíl od majitelů silných motorek, nemusí absolvovat speciální kurz v autoškole.

 

Podle současné legislativy vám na skútr do 125 kubických centimetrů stačí řidičské oprávnění skupiny B, tedy na auto, a nemusíte mít zkušenosti s jízdou na motocyklu. "Proto bych doporučil, ať chodí na nějaké motoškoly," radí závodník MotoGP Filip Salač.

 

 

Skútry jsou velmi rychlé, ale zároveň lehké. Mnohem snadněji se tak třeba při najetí na nerovnost ve velké rychlosti stanou neovladatelnými. Riziko zvyšuje také fakt, že si řada majitelů nechává skútry přestavět a různě zvyšuje jejich výkon.

 

"Začíná to většinou u variátoru, který zajistí třeba rychlejší rozjezdy na křižovatkách," přiblížil TV Nova mechanik. "Brzdy a všechno je stavěný na ten výkon, když se tam dělají úpravy, tak o to nebezpečnější to je," dodal Salač.

 

 

Nebezpečí zvyšuje také to, že většina majitelů skútrů nemá pro jízdu vhodné vybavení. Odborníci doporučují i na skútr nosit motorkářské oblečení, které je také předepsané. Kraťasy, žabky a triko dle jejich vyjádření rozhodně vhodné nejsou.

 

V Česku se každoročně registruje až 7 000 nových motocyklů do kubatury 125 cm, ojetých pak až 18 000 a téměř polovinu nehod jednostopých vozidel, zapříčiní právě skútry. V zahraničí jsou na řidiče skútrů přísnější a bez řidičského oprávnění na motocykl se tam neobejdete.

Eliška Kopánková, kvo TN.cz