Nebezpečný fenomén?

Nehody elektrokoloběžek mají už i oběti na životech. Znáte vůbec pravidla?

Elektrokoloběžka
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.

Elektrokoloběžky jsou v posledních letech hitem, jejich počet v provozu stále roste. Bohužel přibývají i případy, kdy jejich uživatelé porušují zákony. A na českých silnicích se stalo už několik smrtelných nehod.

V červenci zemřel 25letý muž poté, co ho na silnici v obci Vchýnice u Lovosic srazil z elektrokoloběžky projíždějící Volkswagen Golf.

 

Jen pár dní před tím 32letý jezdec na elektrické koloběžce nezvládl jízdu z kopce po silnici v Rožnově pod Radhoštěm, najel na patník a po nárazu na místě zahynul.

 

Před dvěma lety srazilo v Čenkově na Příbramsku 64letého muže na elektrokoloběžce nákladní auto. Také on zemřel na místě.

 

"Bohužel již v České republice došlo také ke smrtelným nehodám s účastí řidičů elektrokoloběžek. Přestože je jízda na elektrokoloběžkách čím dál populárnější, zejména mezi mladou generací, patří jejich řidiči k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu," varuje Lukáš Kadula z brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV).

 

CDV eviduje z poslední doby i další nehody - 11letý chlapec si z nárazu do osobního auta odnesl naštěstí jen lehčí zranění, další jezdec se zranil při pádu z elektrokoloběžky na nerovnostech na chodníku. Že to nebyl jen lehký pád, naznačuje i část vlasů, které zůstaly na vozovce:

 

"Přestože elektrokoloběžky mohou svádět k jízdě po chodníku, je nezbytné podotknout, že jízda po chodníku (až na výjimky) dovolena není," upozorňuje Kateřina Bucsuházy, vedoucí oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV.

 

Alarmující ale také je, že v obou případech se jednalo o elektrokoloběžky, jejichž parametry udávané výrobcem neodpovídaly předpisům - výrobce je prodával, přestože maximální rychlost i výkon přesahovaly povolený limit!

 

 

Podobných případů přibývá a bohužel přibývá i počet nelegálních koloběžek a jezdců, kteří neznají nebo záměrně porušují pravidla.

 

Vyzkoušejte si test

Jak jste na tom vy? Na webových stránkách Observatoře bezpečnosti silničního provozu si můžete vyzkoušet test - ZDE. Z jeho průběžných výsledků je patrné, že největší problémy dělají otázky na maximální výkon, povinnosti použití přilby při jízdě a také maximální rychlost.

 

Tady jsou nejzásadnější pravidla týkající se elektrokoloběžek:

 

Jezdec na elektrokoloběžce je z pohledu zákona účastníkem silničního provozu – cyklistou!

 

"V České republice tedy platí stejné povinnosti pro jezdce na elektrokoloběžce jako pro cyklisty, to znamená povinnost používat za jízdy ochrannou přilbu do 18 let věku, pohybovat se po chodníku mohou jen osoby ve věku do 10 let, povinná výbava a podobně," doplňuje Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení Besip ministerstva dopravy.

 

Elektrokoloběžka je způsobilá k provozu na pozemních komunikacích pouze pokud je její maximální výkon nižší nebo roven 250 W a rychlostní limit je maximálně 25 km/h.

 

"Jakákoli úprava uvedených parametrů elektrokoloběžky nad legislativně stanovenou mez znemožňuje její použití na pozemních komunikacích," dodává Neřold.

 

 

Pokud koloběžka s elektromotorem nesplňuje podmínky pro jízdní kolo, je řidič povinen provozovat ji jako motorové vozidlo – takže jako moped nebo motorku - a mít i příslušné řidičské oprávnění.

 

"Na trhu se nabízí řada dopravních prostředků, které na pohled vypadají jako elektrokoloběžky, ale některé z nich dosahují rychlosti i 100 km/h! Před používáním těchto vozidel v silničním provozu, s ohledem na platnou legislativu, a především bezpečnost silničního provozu, bych však důrazně varoval," podotýká Lukáš Kadula z  CDV.

 

I samotná jízda na elektrokoloběžce má svá specifika. Mnohdy jsou nezkušení jezdci nebezpeční sobě i ostatním účastníkům provozu. "Zejména dávání znamení o změně směru jízdy je pro řadu osob nepoměrně náročnější než v případě jezdců na jízdních kolech či elektrokolech," uvádí příklad Kadula.

 

Ve městech se zase na sdílených "strojích" často pohybují i podnapilí jedinci, kteří využívají elektrické koloběžky na přesun mezi hospodami nebo na cestu z hospody domů.


Srovnání s Evropou

I v ostatních evropských zemích je jízda na elektrokoloběžce stále oblíbenější způsob přepravy hojně využívaný zejména ve městech. Přístup ke koloběžkám se přitom v jednotlivých státech liší. Vyplývá to i z analýzy pravidel pro používání elektrokoloběžek v zemích, jejichž zástupci jsou členy FERSI (Forum of European Road Safety Research Institutes).

 

"Z výsledků šetření vyplývá, že se legislativní přístup k elektrokoloběžkám mezi jednotlivými zeměmi poměrně liší. Ve většině zemí se elektrokoloběžky řadí mezi jízdní kola. Některé země, jako je Rakousko, Německo, Francie a Španělsko, mají elektrokoloběžky v samostatné kategorii. Co se týká věkového omezení, v polovině dotazovaných zemí není používání elektrokoloběžek omezeno věkem. Ze zemí, kde je používání omezeno věkem, je nejpřísnější Itálie, kde smí na elektrokoloběžkách jezdit osoby starší 18 let a mladší mohou pouze pokud jsou držiteli řidičského oprávnění na moped,“ říká Veronika Valentová, ředitelka divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV.

 

 

Ve všech zemích, s výjimkou Maďarska, je stanovena pro elektrokoloběžky nejvyšší dovolená rychlost 20 nebo 25 km/h. Rychlostní limit závisí i na tom, na jakých komunikacích je elektrokoloběžka používána. V Itálii je například nejvyšší dovolená rychlost 20 km/h na smíšených pěších a cyklistických stezkách, na pěší zóně je nejvyšší dovolená rychlost 6 km/h.

 

Ve Finsku a v České republice je nejvyšší dovolená rychlost elektrokoloběžek 25 km/h. Pokud jede rychleji, je klasifikována jako moped.

 

Ve většině zemí se předpokládá, že řidiči elektrokoloběžek budou využívat dopravní infrastrukturu určenou pro jízdní kola (pokud je k dispozici). V Belgii a ve Švédsku jsou povoleny elektrokoloběžky i na chodníku, pokud nejezdí rychleji než chodci. Ve Finsku mohou řidiči elektrokoloběžek používat chodník, pokud je jejich maximální rychlost 15 km/h.

Pozn.: U věkového omezení v případě ČR je uvedeno „nejasné“ pro případy, že elektrokoloběžka nesplní požadavky na zařazení mezi jízdní kola a je považována za motorové vozidlo, pak platí věkové omezení s ohledem na příslušnou kategorii.

 

Ve dvou třetinách dotazovaných zemí (10 zemí z 15) nejsou řidiči elektrokoloběžek povinni používat přilbu. V  Rakousku, České republice, Francii a ve Švédsku je to povinné pro děti, respektive mládež: v Rakousku pro řidiče mladší 12 let, ve Švédsku pro řidiče mladší 15 let a v České republice pro řidiče mladší 18 let.

 

Ve Francii je možno jet na elektrokoloběžce od 12 let, přičemž musí řidiči nosit přilbu do 18 let a musí být doprovázeni dospělou osobou.
 

TN.cz