Celoevropské mýto

Mýto na všech dálnicích EU? Němci vzkázali, co bude s troufalým plánem

Dálniční mýto
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto.
Téma:

Do osmi let by měla platit mýto téměř všechna auta na všech dálnicích po celé Evropské unii. Tak zněl smělý plán, se kterým v červenci přišel německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Chtěl ho prosadit v rámci půlročního předsednictví Německa v Radě EU. Po čtyřech měsících připustil, že to bylo příliš velké sousto.

Byl to troufalý plán, jak vyždímat skoro všechny řidiče v EU. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer chtěl zavést plošné mýtné pro nákladní vozy, dodávky i osobáky. Podle návrhu mělo celounijní mýto platit do osmi let pro téměř všechna vozidla, výjimku by dostaly jen autobusy.

 

Teď ale Scheuer ustupuje. Pro svůj plán totiž nenašel podporu ani u německé vládě, natož u partnerů v rámci EU. Minulý týden německé ministerstvo dopravy potvrdilo, že v diskuzích na toto téma už dál pokračovat nebude. Informoval o tom německý ekonomický deník Handelsblatt.

 

Německé ministerstvo dopravy přišlo s návrhem v červenci, chtělo pro jeho prosazení využít půlroční předsednictví Německa v EU, které potrvá do konce letošního roku.

 

 

Šance na prosazení takového plánu byly ale už od začátku hodně malé - Scheuer okamžitě narazil i u vlastních koaličních partnerů ze sociální demokracie.

 

Německo letos v říjnu chtělo spustit systém mýtného pro osobní auta na tamních dálnicích. I tento plán však zatím zkrachoval - zarazil ho Soudní dvůr EU, který vloni v červnu dospěl k závěru, že systém v navrhované podobě diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí a je tak v rozporu s unijním právem. Německá vláda totiž chtěla prosadit daňovou úlevu pro německé řidiče, takže by dálniční poplatky fakticky platily jen šoféři ze zahraničí.

 

 

V EU se už delší dobu diskutuje o zavedení celoevropského mýtného, které by vycházelo z emisí CO2 jednotlivých vozidel - vozy vypouštějící více emisí by platily víc a "čistější" auta méně, nejvyšší poplatky by tak platili dopravci za starší kamiony a autobusy.

Související témata:
TN.cz