Zvířata za volantem

Může se pes naučit řídit? Tito mazlíčci to umí s volantem i řadicí pákou!

Téma:

Porter, Monty a Ginny jsou nejspíš první tři psí řidiči. Nevěříte? Podívejte se na video, co dokáží. Můžou být inspirací pro vývoj samořiditelných vozidel.

Psi si umí jízdu v autě užívat. Nejspíš už jste také viděli spoustu fotek, na kterých chlupatý domácí mazel za jízdy vystrkuje hlavu z okýnka, aby se provětral v proudícím větru. Ale tihle psi to dotáhli mnohem dál, jízdu v autě si užívají přímo za volantem.

 

Monty, Ginny a Porter byli vycvičeni jako řidiči. Ve speciálně upraveném vozidle předvádějí, že umí nastartovat, točit volantem, přidávat plyn, brzdit a dokonce řadit.

 

Video vzniklo na uzavřeném okruhu v rámci kampaně pro novozélandskou společnost SPCA, která bojuje proti násilí na zvířatech a hledá nový domov pro týrané či opuštěné psy i další zvířata. Cílem bylo ukázat, že psi jsou úžasná zvířata, která mohou být vycvičena i v pokročilém věku a která si výcvik užívají, i když jim před tím třeba někdo ubližoval.

 

Podle amerického magazínu Forbes těmto třem psům stačilo osm týdnů, aby se naučili ovládat auto. To je kratší čas, než potřebuje leckterý začínající šofér! Jasně, nejde tu o žádné skutečné řízení, ale "pouhé" plnění pokynů, které psům hlasitě dávají trenéři zpoza otevřeného okýnka, přesto je to fascinující. "Nezapomínejte, jsou to psi, dělají maximum," vtipně glosuje jejich řidičský um motoristický portál Jalopnik.

 

 

Video není nové, vzniklo už před pěknými pár lety. Stejně jako třeba tato vtipná reklama Subaru, ve které se dvojice psů nechá na parkovišti přelstít kočkou:

 

 

Roztomilá kampaň japonské automobilky vzkazovala, že její auta jsou "oficiálně testována a schválena domácími mazlíčky."

 

"Psi vycvičení k řízení automobilu poskytují cenné poučení pro samořídící vozy," píše v americkém Forbesu Lance B. Eliot, který je světově uznávaným odborníkem na umělou inteligenci a strojové učení. "Všichni tři byli odvážní "astronauti" své doby, sice nepřistáli na Měsíci, ale byli první, kteří aktivně řídili auto, a to svými vlastními tlapkami," komentuje novozélandské video. "Mimochodem, to, že ovládají řazení, je něco ohromujícího, zvláště když vezmete v úvahu, že většina dnešních dospívajících řidičů nikdy nepracovala s řadicí pákou a umí používat jen automat," dodává.

 

Sám pochopitelně uznává, že není možné naučit psy, aby skutečně řídili, vyhodnocovali situaci před sebou a podle ní se rozhodovali, co v autě udělají. I tak se ale tito tři chlupatí řidiči naučili deset různých dovedností nutných k ovládání vozidla!

 

"Psi za volantem plnili příkazy lidí, podobně budeme v budoucnu vydávat příkazy řídícím systémům umělé inteligence, které budou ovládat skutečná autonomní vozidla. Umělé inteligenci akorát nebudete říkat, aby sešlápla plyn nebo brzdu. Místo toho prostě řeknete, kam chcete jet. Můžete doplnit, že máte hlad a chcete to vzít přes místní McDonald’s, nebo zadat, že si chcete užít klidnou vyhlídkovou jízdu, protože nespěcháte a jste ve městě jako turista," popisuje Eliot.

 

 

Existuje však řada dosud nevyřešených otázek týkajících se interakce mezi lidmi jako pasažéry a systémy pro autonomní řízení. Řada současných testovaných samořiditelných vozů dokáže "sama" jezdit jen v definovaném prostředí a za předem daných podmínek, ale například už nezvládne jezdit v jiném městě nebo za špatného počasí. A právě tady Eliot vidí souvislost s psími řidiči, kteří také byli schopni plnit jen příkazy v omezeném prostředí konkrétní uzavřené dráhy.

 

Psi sice myslí, ale jejich myšlení je daleko od toho lidského. "Chtěl bych vyvrátit běžný mýtus, že dnešní systémy umělé inteligence jsou nějak schopné přemýšlet, a proto mohou být srovnávány s lidskými schopnostmi myšlení. To ani zdaleka," pokračuje ve svém srovnání a dodává, že automobilky ještě čeká hodně dlouhá cesta, než naučí vozidla samostatně řídit.

Související témata:
TN.cz