Mýty a fakta

Může být tankování nebezpečné? Pletený svetr je větší riziko než mobil

Nebezpečí při tankování: Podívejte se, co dokáže statická elektřina
Zdroj: PEI
Téma:

Opravdu musíte na pumpě vypnout motor a odložit telefon? Proč je dobré poslouchat tankovací pistoli a po cvaknutí už netankovat? A proč byste si měli dát u pumpy pozor na statickou elektřinu? Podívejte se, jaká rizika jsou spojována s tankováním.

Při tankování vypněte motor! Nepoužívejte mobilní telefon! Na tyto zákazy upozorňují výstražné cedule na každé benzínce. Jsou taková varování opodstatněná, nebo jde o zbytečné strašení řidičů?

 

Tankování s nastartovaným motorem

Opravdu musíte při tankování vypnout motor, jak říká cedule na čerpací stanici? Taková otázka v nedávných mrazech napadla mnohé řidiče. Na internetu kolují i "bonzácké" fotky zachycující šoféry, kteří zapíchli pistoli do nádrže a během tankování se běželi schovat před mrazem do vytopeného a nastartovaného auta.

 

Cedulky na pumpách jasně říkají, že je takové počínání zakázáno. Vypnout motor při tankování dokonce u nás nařizuje silniční zákon:

 

V prostoru čerpací stanice pohonných hmot je řidiči i přepravované osobě zakázáno kouřit, zacházet s otevřeným ohněm a seřizovat nebo opravovat motor vozidla. Před čerpáním pohonných hmot musí řidič zastavit motor a vypnout zapalování. Pokud je k vytápění vozidla použito nezávislého topení, musí je řidič vypnout již před příjezdem k čerpací stanici pohonných hmot.

 

 

Ale proč? Je vůbec nebezpečí požáru nebo výbuchu reálné? Všichni přece známe záběry ze závodů, na kterých se závodní vozy běžně tankují  za plného chodu, podotýká americký motoristický magazín Jalopnik. "Největším rizikem pro závodní auta je, že palivo steče na něco horkého, jako jsou brzdy nebo výfuková soustava. Ale při tankování na závodech je vždycky poblíž někdo, kdo má hasicí přístroj," popsal pro Jalopnik mechanik a závodník Boži Tatarevič.

 

A právě o to jde: Teoreticky není na tankování s běžícím motorem nic nebezpečného, rozhodně je to proveditelné. Jenomže stačí obnažený kabel, jiskra z malého zkratu nebo příliš horká část auta, která se nedopatřením dostane do kontaktu s palivem a může být opravdu zle. Experti tak tankování s nastartovaným motorem nedoporučují a varují před tím i výrobci v manuálech k autům.

 

Pokud vytáhnete klíčky ze zapalování, vodiči neprotéká proud a horké části mají šanci vychladnout, byť pokles teplot ve chvíli, kdy začneme tankovat bude hodně malý. Vznik požáru je možná málo pravděpodobný, ale proč zbytečně riskovat?


Nebezpečné přeplnění nádrže?

Při tankování plné nádrže se v určité chvíli ozve cvaknutí, pistole se sama vypne, čímž signalizuje, že máte paliva tak akorát. Je dobré takový signál poslechnout, nebo můžete vesele tankovat dál? Vždyť do nádrže se po automatickém vypnutí pistole ještě pěkných pár litrů vejde…

 

 

"Samozřejmě, pokud se snažíme záměrně naplnit palivem i samotné hrdlo ústící do nádrže, může se stát, že palivo přeteče. Což není dobré pro životní prostředí, lak vozu, stejně jako bezpečnost. Především v létě dochází při vyšších teplotách k rozpínavosti paliva, vytváření par, které, když by neměly kam unikat (stále je tu ještě automatický upouštěcí pojistný ventil), mohlo by dojít ke vznícení. Takových případů je minimum, nicméně zvláště v létě je na místě před přeplněním nádrže, jen pro ušetření pár korun, české motoristy varovat," vysvětluje český automotoklub ÚAMK.

 

Používání telefonu během tankování

Když strčíte pistoli do nádrže, máte čas na to, abyste si na telefonu zkontrolovali zprávy, maily a novinky na sociálních sítích nebo zpravodajských webech. Jenomže i před používáním mobilu nás varují zákazové cedule na pumpách…

 

"Nezaznamenali jsme ani jeden incident způsobený mobilním telefonem," vzkazuje asociace výrobců zařízení pro manipulaci s palivem Petroleum Equipment Institute (PEI). Reagujet tak na hoaxy, které se čas od času objeví na internetu a tvrdí, že mobilní telefony během tankování paliva zapálily unikající výpary nebo dokonce způsobily explozi.

 

 

"E-maily kolující po internetu občas pořád označují mobilní telefony jako příčinu požáru na pumpách, ale doposud nebyl zdokumentován žádný takový případ. I mnoho vědců se pokoušelo zapálit výpary paliva mobilním telefonem, a neuspěli," dodává PEI. Že by mobil mohl způsobit takovou jiskru v podstatě vylučují i mnohé studie výrobců telefonů.

 

Pozor na statickou elektřinu!

Asociace PEI ale upozorňuje na jiný problém. Při vyšetřování podivných požárů na pumpách z 90. let, objevila téměř 200 případů, při kterých vznícení paliva při tankování nejspíš způsobila statická elektřina. Ve výsledku tak může být takový svetr mnohem nebezpečnější než mobil nebo nastartovaný motor.

 

PEI zkoumala případy od roku 1992 do roku 2010 - tady je jeden z nich:

 

Pravděpodobnou příčinou je právě statická elektřina. V řadě prověřovaných případů si řidiči nebo častěji řidičky během tankování sedli do auta. Podle závěrů studie tření oblečení o čalounění v autě způsobilo následný výboj mezi oděvem a karosérií auta, krytem palivové nádrže nebo tankovací pistolí. A rozlité palivo následně začalo hořet.

 

 

Podle výzkumu vzniklo 87 požárů poté, co si řidič během tankování sedl do auta a pak se k pistoli vrátil. Dalších 39 incidentů se prý stalo ještě před zahájením tankování, když se "nabitý" řidič dotkl pistole nebo víčka nádrže. Souvislost se statickou elektřinou není zcela průkazná, ale PEI upozorňuje, aby byli řidiči opatrní.

 

A přidává tři základní pravidla při tankování:

1. Vypni motor.

2. Nekuř.

3. Nikdy si nesedej zpátky do auta, zatímco tankuješ.

 

 

Nechceme nikoho děsit, jde o extrémně mimořádné případy, ale pokud máte pocit, že jste (nebo váš svetr) nabití statickou elektřinou, možná se radši nejdřív dotkněte něčeho kovového a uzemněného, než vezmete pistoli a začnete tankovat. I když jsou tankovací pistole vybaveny sekundární rekuperací par, riziko stále existuje. Například pokud je tankovací pistole v hrdle nádrže nedostatečně zasunuta.

Související témata:
TN.cz