Rady a tipy

Měli byste startovat auto, než začnete škrábat? 8 rad, jak na zamrzlá okna

Námraza na autě
Zdroj: Profimedia
Téma:

Poslechněte si ráno na sídlišti, jaký zvuk se nese mezi domy – místo ptačího zpěvu je to škrabání zamrzlých oken vozidel. Pokud nemáte garáž, této ranní rozcvičce se teď nevyhnete, nicméně existuje pár tipů, jak si práci ulehčit a vyhnout se nejhoršímu.

Jak při současném počasí bojovat s ledem a námrazou na autech? Odborníci ÚAMK sestavili základní pravidla. Víte například, že rozmrazovač je dobré aplikovat už večer, a že se drahý sprej dá podomácku nahradit něčím jiným?

 

1) První, co určí, jak moc se nadřeme při ranním škrábání ledu z oken, je samotného postavení auta. Rozhodovat může, kam a kterým směrem ho večer zaparkujete. "Pokud to jen trochu jde, zamíříme čelním oknem, které nás potrápí ráno nejvíce, k obytnému objektu. Čím blíže k němu jsme, doslova na centimetry, tím lépe, protože teplo unikající skrze zeď sníží chlad na čelním okně," radí ÚAMK.

 

A kterým směrem zaparkovat? "Opět, pokud to jde, pak směrem k východu, kde se ráno mohou objevit alespoň nějaké paprsky Slunce, které změkčí vrstvu ledu."

 

2) ÚAMK doporučuje řidičům dvojici pomocníků – kryt čelního okna a rozmrazovač: "Oba tyto pomocníky je přirozeně třeba použít již večer před příchod nejnižších teplot. Že to platí pro clonu z nepromokavého materiálu, je logické. Rozhodně ji ale nenahrazujte například novinami či kartonem. Proč? Papír je na rozdíl od clony savý a vlhkost se do něj dostane, přimrzne k oknu. Pokud jde o rozmrazovač, může dokonce překvapit, že je efektivní ho nanést na okno večer. Ráno budete mít minimum práce. Pokud vám přijde dost drahý, do rozprašovače, jaký se používá na květiny, namíchejte 1/3 vody a 2/3 octu. Efekt je bezmála totožný. Cena rozdílná."

 

Může jako kryt čelního skla posloužit starý ručník? Geniálně jednoduchý trik:

 

3) Správná volba škrabky je mimořádně důležitá. Ne všichni v zimě nosí rukavice a škrabat led holou rukou není nic příjemného. Proto můžete zvolit škrabku, která má jakýsi vak na ruku, kterou ochrání. Rozhodně také volte škrabku i metličku, která má delší rukojeť a nebudete se muset opírat bundou o bok či kapotu vozu.

 

4) Pamatujte, že jste povinni mít při řízení dobrý, tedy neomezený výhled do všech stran. Takže průzor typu "tank", rozhodně není to pravé. "Nejen že riskujete, že dobře neuvidíte na situaci na silnici, ale navíc může přijít i pokuta od policie. V řadě zemí, jako například na Slovensku, Rakousku a dalších i za to, že vezete na střeše čepici sněhu, která tomu za vámi vytvoří bezmála ideální iluzi, že se vydal do ledové vánice," upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

 

 

5) Kdy nastartovat motor a pustit klimatizaci? Toť důležitá otázka. Nastartovaný studený motor čoudící a hlučící brzy ráno mezi domy, rozhodně omezuje a znepříjemňuje život všem ostatním. V zahraničí - například v Německu - vás za to může dokonce stihnout dost vysoká pokuta. Omezujete totiž ostatní hlukem a znečišťujete neúměrně ovzduší. Takže? Oškrábat to důležité z oken, poté krátce nastartovat, vytvořit vhodné klima v autě, aby se nám nemlžil vnitřní povrch oken, dočistíme vnější námrazu a vyrážíme…

 

 

6) Rozhodně nezaměňujte stěrače za škrabku. Lišty stěračů mají tu nejjemnější vrstvu pryže právě tam, kde se potkávají se sklem. Jestliže s ní "jezdíme" po hrbolatém ledu, ničíme ji. "Abychom stěrače nemuseli ráno odtrhávat od ledové krusty, pokud to jde, odchýlíme je večer od oken," zní další doporučení

 

 

7) Babské recepty typu "nalijte na zamrzlé sklo horkou vodu", rozhodně nezkoušejte, výsledkem tohoto snažení může být i prasklé sklo.  

 

8) Pro pohodu v autě je velmi důležité, aby i interiér vozu byl suchý a okna nezamlžená. "Aby vlhkost z interiéru zmizela, k tomu nám poslouží během jízdy klimatizace. Nesmíme ale zapomínat třeba na textilní vlhké koberečky a na mokré věci v zavazadelníku. Vytvoří vlhkost, která se usadí zevnitř na oknech, a ta může zamrznout," připomínají experti. Takže – mokré věci domů a vysušit.

 

 

"Věříme, že naprostou většinu těchto rad odborníků ÚAMK motoristé dobře znají, jen třeba někdy podle nich nepostupují. Přitom by jim to ušetřilo námahu a čas při nepříjemném škrábání zamrzlých oken," dodává ÚAMK.

Související témata:
TN.cz