Co s tím?

Má vaše auto vyšší spotřebu, než říká výrobce? Myslí si to téměř půlka řidičů

Víčko nádrže na pravé straně
Zdroj: Profimedia
... a víčko nádrže na pravé straně.

Skoro polovina řidičů si myslí, že jejich auto spotřebuje víc paliva, než slibuje výrobce v oficiálních materiálech a technickém průkazu. Je nadměrná spotřeba důvodem k reklamaci? A jak v takovém případě postupovat?

Motoristé pořád moc nevěří oficiálním údajům automobilek o spotřebě prodávaných modelů:

 

8 % motoristů uvádí, že jejich auto spotřebuje podstatně více paliva.

35% motoristů uvádí, že jejich auto spotřebuje o něco více paliva.

24 % motoristů uvádí, že údaje výrobce o spotřebě jsou víceméně správné.

2 % motoristů uvádí, že jejich auto spotřebuje méně paliva, než uvádí výrobce.

 

To jsou závěry průzkumu, který nedávno v Německu nechala zpracovat pojišťovací společnost Cosmos-Direkt. Skoro polovina německých řidičů tak oficiálním údajům o spotřebě nevěří a je přesvědčena, že jejich auto spotřebuje více paliva, než uvádí výrobce.

 

Jak jste na tom vy?

Anketa

Jakou máte spotřebu?

Hlasovalo 138 lidí.

 

Pokud se skutečná spotřeba výrazně liší od té, kterou slibuje výrobce auta, má zákazník právo na reklamaci. I v Česku už o tom rozhodovaly soudy a potvrdily, že technický průkaz je veřejnou listinou a zákazník tak má právo očekávat, že údaje o spotřebě, které jsou v něm uvedené, jsou správné. Hodnoty o průměrné spotřebě nemohou být jen orientační.

 

Pokud je odchylka výrazná, znamená to skrytou vadu vozidla a majitelé takového auta mohou uplatnit reklamaci nebo požadovat slevu z kupní ceny, jinou kompenzaci či dokonce odstoupení od smlouvy. Důležitá je ale míra odchylky od údajů výrobce, upozorňuje německý autoklub ADAC.

 

 

Před lety české soudy rozhodovaly o takovém případu: V reakci na žalobu zákazníka, který nesouhlasil s rozporem mezi reálnou a zapsanou spotřebou vozu, vyměřil krajský soud v Praze slevu z kupní ceny ve výši 50 tisíc korun u vozidla, jehož hodnota činila bezmála 700 tisíc korun. Rozdíl mezi skutečnou a uvedenou hodnotou spotřeby paliva v uvedeném případě činil téměř 30 %.

 

Dokazovat nadměrnou spotřebu ale není nic jednoduchého - nestačí, že si sami naměříte reálnou spotřebu mezi tankováním. Nadměrnou spotřebu musí potvrdit odborník - soudní znalec či znalecká instituce za obdobných podmínek, za kterých jej provádí výrobce. Od roku 2018 automobilky ke stanovení spotřeby paliva používají novou modernější metodu měření WLTP, která má poskytovat realističtější výsledky, protože testy v laboratorním prostředí více přibližuje reálným podmínkám v provozu - testovací cyklus je delší, testuje se více jízdních režimů, rozložení intervalů zrychlení a zpomalení je realističtější.

 

Stanovené podmínky pro takové testy pak musí dodržet i znalec."Informace výrobce získané v laboratorních podmínkách musí být porovnány s hodnotami, které naměří odborník také v laboratorních podmínkách," upozorňují právníci ADAC.

 

 

Nejprve je třeba určit okolnosti a možné příčiny zvýšené spotřeby, protože odchylka od údajů výrobce sama o sobě vadu neprokazuje. S jistou odchylkou od předpokládané spotřeby vozu je třeba počítat. Skutečná spotřeba závisí i na stylu jízdy řidiče a ovlivnit ji může řada okolností: například časté studené starty, pravidelné popojíždění v dopravních zácpách, převážení těžšího nákladu, namontované držáky kol nebo příčníky na střeše či trvale zapnutá klimatizace.

 

 

Bez ohledu na to, zda jste spokojeni se spotřebou svého vlastního automobilu, či nikoli: Vždy existují způsoby, jak přizpůsobit své chování při řízení a ušetřit palivo. S předvídavou jízdou bez prudkých brzdných manévrů a předčasným řazením vyšších převodových stupňů můžete sami snížit spotřebu vlastního vozidla a chránit motor i brzdové destičky.

Související témata:
TN.cz