Časté příčiny

Má auto moc velkou spotřebu? Co ji způsobuje a jak ji jednoduše snížit

Porucha motoru
Zdroj: Profimedia
Téma:

Spotřeba paliva závisí na různých faktorech - na stylu jízdy, ročním období a zatížení vozu. Za zvýšenou spotřebou ale může být i řada technických závad. Podívejte se na nejčastější důvody.

Pokud si chcete užít trochu sportovnější jízdu, nejspíš přede počítáte s tím, že si vaše auto řekne o víc paliva. Ale co když spotřeba roste, aniž byste měnili styl jízdy nebo převáželi těžší náklad? Měli byste být ostražití, může to být známka nějaké technické závady.

 

Spotřeba může kolísat v rozpětí několika procent, ale v případě některých závad se může zvýšit až o několik litrů nebo dokonce až na dvojnásobek běžné hodnoty. A to i bez toho, aby se nějak výrazně změnilo chování auta. Příčina může být velmi obtížně rozpoznatelná.

 

Ani malé rozdíly ve spotřebě však není radno podcenit, můžou být předzvěstí větších potíží. Na druhou stranu, dost často nejde o závažný problém a příčinu zvýšené spotřeby můžete najít i odstranit sami.


Než zamíříte do servisu, podívejte se na nejčastější důvody zvýšené spotřeby paliva:

 

Tlak v pneumatikách

 

Zní to jako prkotina, ale podhuštěné pneumatiky můžou zvyšovat spotřebu až o 30 procent! Příliš nízký tlak totiž zvyšuje valivý odpor pneumatik. Správné nahuštění pneumatik tak rozhodně nepodceňujte a pravidelně kontrolujte. Pokud spotřeba stoupá, pneumatiky by měly být prvním podezřelým.

 

 

Střešní boxy a nosiče

 

Aerodynamika zásadně ovlivňuje spotřebu. Přeprava nákladu na střeše ji může zvýšit o 20 až 40 procent. Pokud vybíráte střešní box, volte aerodynamický tvar. A jakmile náklad vyložíte, nosiče a boxy sundejte. Spotřebu zvyšují i příčné nosníky.

 

Také zadní nosič na kola zvyšuje spotřebu, i když nemá až tak výrazný vliv na aerodynamiku jako náklad na střeše.

 

Zhoršená aerodynamika

 

Aerodynamiku a sní i spotřebu můžou negativně ovlivnit i další věci - uvolněný blatník, ochranné kryty nebo část podvozku výrazně zvýší odpor vzduchu hlavně při vyšších rychlostech. Podívejte se občas pod auto, jestli vám tam něco netrčí.

 

 

Odstranění dalších možných příčin zvýšené spotřeby už bude nejspíš vyžadovat zásah mechaniků:

 

Vzduchový filtr

 

Aby bylo spalování paliva optimální, musí být motor schopen dýchat a zanesený vzduchový filtr neposkytuje jednotce tolik potřebný kyslík. Horší spalování pak vede ke zvýšení spotřeby paliva až o 2 litry na 100 kilometrů.

 

Řešením je výměna znečištěného vzduchového filtru. Měnit byste ho měli přibližně každých 60 až 90 tisíc kilometrů, ale na tento interval zas tolik nespoléhejte. Pokud jezdíte v prašném prostředí, filtr se snadno zanese i mnohem dřív. Stav filtru tak kontrolujte (a nebo si ho nechte zkontrolovat) pravidelně alespoň jednou ročně. S výměnou vám pomůžou v servisu, celkově i s novým filtrem dáte za výměnu zhruba 1000 až 3000 korun podle typu a stáří auta.

 

Vadné senzory

 

Moderní motory mají velké množství senzorů a snímačů, které během jízdy zaznamenávají různé parametry, které rozhodují například i o výpočtu optimální směsi paliva a vzduchu. Mezi ty nejdůležitější patří snímač průtoku vzduchu, lambda sonda, snímač otáček a polohy klikového hřídele, senzor teploty chladící kapaliny, snímač vačkového hřídele, senzor škrticí klapky, klepání (detonačního spalování), snímač tlaku paliva nebo teploty nasávaného vzduchu.

 

Jakmile některý z těchto senzorů nepracuje správně, řídící jednotka dostává chybné údaje, což může negativně ovlivnit spalování a spotřebu. Například kvůli vadnému snímači teploty chladicí kapaliny si řídicí jednotka bude "myslet", že motor je studený a vyžádá si víc paliva, než je potřeba.

 

K odhalení takové závady je třeba připojit auto na diagnostiku v servisu, kde vám pak vymění vadný senzor nebo kabel. Náklady závisí na typu senzoru. Někdy se ale nepodaří závadu identifikovat přesně a je třeba vyměnit všechny snímače…

 

 

Při úplném selhání některého senzoru, začne motor pracovat v nouzovém režimu a chybu ohlásí rozsvícená kontrolka motoru na přístrojovce.

 

Ložiska

 

Na spotřebě se můžou podepsat i opotřebovaná ložiska, která ovlivňují chod motoru či převodovky. Opotřebovaná kolová ložiska zase mohu vést až ke zničení čepů na nápravě nebo k úplnému zablokování kol.

 

Zvýšený odpor v ložisku, většinou prozradí nežádoucí zvuky. Jakmile nepatřičné pískání, tření či kvílení, raději zajeďte do servisu. Zvuky mohou být slyšet jen v určitých otáčkách či při řazení na některé rychlostní stupně nebo při projíždění zatáčky na volnoběh.

 

"Visící" brzdy

 

Brzdy mají zpomalovat vozidlo jen v okamžiku, kdy sešlápnete pedál. Někdy ale zůstávají "viset", to znamená, že se nevrací do správné polohy a zůstávají v kontaktu s brzdovým kotoučem či bubnem. Často za to může zatuhlý vodící čep brzdového třmenu, zanesené pouzdro či píst nebo vadná brzdová hadice. Během jízdy to nemusíte cítit, ale na spotřebě se zvýšený odpor podepíše.

 

Nejlépe se dá tato závada poznat, když necháte auto dojíždět setrvačností při nižší rychlosti. Jakmile nepřirozeně zpomaluje nebo dokonce předčasně zastaví, máte problém.

 

Dalším indikátorem může být výrazně vyšší teplota jednoho z kol. Jistotu ale většinou získáte až při ručním otáčení kolem po zvednutí auta.

 

Výměna v servisu už bývá dost nákladná - může stát 5000, ale i 25.000 korun v závislosti na rozsahu poškození a typu vozidla.

 

Ucpané vstřikování, opotřebované svíčky

 

Systémy přímého vstřikování využívají injektory, které pod vysokým tlakem vstřikují palivo přímo do spalovací komory válce. V průběhu času se v závislosti na konstrukci mohou ventily nebo trysky zanést. Výsledkem je, že spalování nepracuje optimálně.

 

Závadu často prozrazuje pokles výkonu, zvýšení spotřeby a také nerovnoměrný chod motoru. Nic z toho nepodceňujte, zanesené vstřikování může vést až k vážnému poškození pístů motoru.

 

V některých případech stačí ucpané trysky vyčistit, za což dáte řádově stokoruny, výměna injektorů nebo trysek už je mnohem nákladnější.

 

Za zvýšenou spotřebou mohou být i staré a opotřebované zapalovací svíčky. Výměna je celkem jednoduchá a není drahá.

 

Výfukový systém

 

Další příčinou může být špatná funkce recirkulace výfukových plynů. Například závada EGR ventilu, který část spalin vrací zpět do sání a snižuje tak emise. Jeho vadná funkce vede k horšímu výkonu.

 

Starší auta mohou mít problémy s netěsností palivových potrubí a hadic. Tu prozradí většinou zápach paliva v kabině. V takovém případě raději na nic nečekejte a obraťte se na servis.

 

 

Další nepříjemností je selhání filtru pevných částic. Pravidelná regenerace během delších jízd dokáže jeho životnost prodloužit, ale jednoho "krásného" dne filtr prostě odejde. Ucpaný filtr se projevuje snížením výkonu a právě i rostoucí spotřebou paliva. Náklady na čištění nebo výměnu rozhodně nejsou nízké…

 

Olej a palivo

 

Spotřebu nemalou měrou ovlivňuje i kvalita oleje a dodržování pravidelných intervalů výměny. Používáním opravdu kvalitního oleje se dá ušetřit i několik plných nádrží.

 

Podobné je to s tankováním kvalitnějšího paliva. Moderní agregáty jsou na kvalitu paliva velmi citlivé. Kvalitnější palivo snižuje riziko vzniku usazenin v palivovém systému. Používání paliv a aditiv s detergenčními (čisticími) účinky se tak může velmi vyplatit.

 

U benzínových motorů může vést k úspoře i používání prémiového paliva s vyšším oktanovým číslem (Natural 100, Natural Premium). Řídící jednotka podle něj upravuje chod motoru, ten pak pracuje úsporněji a benzín je odolnější k detonačnímu spalování (neboli klepání motoru).

 

Další příčiny

 

Za rostoucí spotřebou mohou být i špatně fungující pomocné agregáty, například kompresor klimatizace. Ten i v normálním chodu znamená pro motor zvýšený odpor, což může vést ke zvýšení spotřeby o půl, ale třeba i o dva litry na 100 km. Pokud selže jeho elektromagnetická spojka, kompresor se nevypíná a odpor je trvalý, což pochopitelně způsobuje i trvalý nárůst spotřeby.

 

Podobné to je při poruše alternátoru, který by měl u novějších aut pracovat jen při brzdění motorem. Porouchat se může magnetická spojka nebo řemenice, spotřebu ale zvyšuje i zanesené ložisko. Poruchu obvykle signalizují neobvyklé zvuky, které se ozývají v době, kdy agregát pracuje.

 

 

Zvýšenou spotřebu pak může způsobit i porucha samotného motoru - například poškozené těsnění pod hlavou válců, netěsnost ventilů nebo opotřebované pístní kroužky. S tím je spojený pokles kompresních tlaků, ve výsledku pak klesá výkon a roste spotřeba.

 

Někdy za vysokou spotřebu může i špatně fungující automatická převodovka. Jakmile bude řadit pozdě nebo vynechá některé rychlostní stupně, motor půjde do vyšších otáček a spotřeba poroste. Závadu lze celkem snadno identifikovat podle neobvyklého chování motoru, stačí pohled na otáčkoměr.
 

Související témata:
TN.cz