Brouk a jeho příběh

Legenda slaví. Volkswagen zachránili před demolicí Britové a zázračný brouk

VW Typ 1, který se proslavil jako Brouk - 10
Zdroj: Volkswagen
VW Typ 1, který se proslavil jako Brouk

Před 75 lety 27. prosince 1945 se rozběhla civilní sériová výroba sedanu Typ 1. Tento okamžik byl začátkem úspěšného příběhu automobilky Volkswagen. Typ 1 později dosáhl celosvětového věhlasu jako "Brouk" a stal se symbolem "německého hospodářského zázraku".

Civilní sériová výroba Volkswagenu "Brouk", který měl interní označení Typ 1, začala pár měsíců po skončení války dne 27. prosince 1945, a to pod správou britské vojenské vlády, která převzala společnost Volkswagenwerk GmbH v červnu 1945. Záměrem Britů bylo zajistit výrobou vozidel Volkswagen Typ 1 nezbytnou dopravu v rámci okupační zóny. Tento pragmatismus zachránil výrobní závod před hrozící demolicí.

 

Masová produkce lidového vozidla figurovala už v předchozích plánech německých národních socialistů. Prestižní projekt ale odsunula válka, závod ve Wolfsburgu vyráběl od roku 1939 produkty zbrojního průmyslu. Do konce války opustilo brány závodu Volkswagen jen 630 vozů modelu, který dostal v roce 1938 nové označení "KdF-Wagen". Až pod britskou správou začal ve Wolfsburgu jedinečný příběh úspěšného modelu VW Brouk.

 

 

Mimořádnou roli přitom sehrál major Ivan Hirst. Byla to jeho strategická prozíravost spolu s improvizačním talentem, která umožnila začátek výroby automobilů v letech regulovaného hospodářství charakterizovaného všeobecným nedostatkem. Svým nadšením pro techniku a automobily, velkou činorodostí a jasným postojem se mu podařilo přeměnit bývalý zbrojní podnik v pozoruhodně krátké době na civilní výrobní společnost.

 

Už v srpnu 1945 Hirst výrazně přispěl k tomu, že britská vojenská vláda pověřila podnik výrobou 20.000 vozidel. Výroba byla zahájena v továrně, která byla na konci války z velké části zničená, pro německé hospodářství to znamenalo zřetelné znamení nového začátku a naděje. Navrhované řešení bylo navíc v souladu s pozdější britskou politikou v Německu, která považovala materiální zajištění a budoucí perspektivy pro obyvatelstvo za zásadní stavební kameny pro výstavbu demokratických struktur.

 

Demokracie převzala otěže i v závodě Volkswagenu: 27. listopadu 1945 se uskutečnilo ustavující zasedání demokraticky zvoleného podnikového zastoupení. Zpočátku se však musely řešit velké problémy se zajišťováním potravin a bydlení pro zaměstnance. Probíhající výrobu negativně ovlivňovaly váznoucí dodávky materiálu a energií. Navzdory těžkým okolnostem sjel krátce po Vánocích z montážní linky první sedan Volkswagen.

 

Wolfsburg a Volkswagenwerk GmbH tak prožil opožděný vánoční zázrak, protože od konce války tehdy uběhlo pouhých osm měsíců. Do konce roku 1945 bylo vyrobeno celkem 55 vozidel.

 

 

Od roku 1946 se až do měnové reformy vyrábělo cca 1000 vozidel měsíčně. Vyšší výrobní počty nebyly možné vzhledem k přetrvávajícímu nedostatku surovin, materiálu i personálu. Správci, kteří nesli za podnik odpovědnost až do podzimu 1949, připravili potřebné podmínky pro pozdější růst společnosti. Založili oddělení zákaznického servisu, vybudovali systém prodeje a v létě 1947 zahájili vývoz sedanu Volkswagen. Díky brzkému obnovení výroby získala společnost Volkswagenwerk GmbH vynikající výchozí pozici po zavedení německé marky.

 

 

Od roku 1950 Volkswagen dodával do zahraničí "Brouky v krabicích". Vozidla byla rozložená na jednotlivé díly, které se montovaly až v cílové zemi. Automobilka tak nemusela po světě stavět plnohodnotné a drahé výrobní závody, přesto dokázala dostat svoje auta z Wolfsburgu do celého světa. Jednalo se o kompletně rozložené montážní sady a tento postup nese mezinárodní označení CKD (Completely Knocked-Down).

 

 

Prvním vozem, který byl smontován z jednotlivých dílů dodaných "v krabici", byl právě legendární Brouk přepravený do Irska. Následovaly dodávky do Jižní Afriky, Argentiny, Brazílie a Mexika. Právě montáž rozložených vozidel se stala základem nynějších velkých výrobních společností v Jižní Americe, jakými jsou například Volkswagen do Brasil nebo Volkswagen de México.

 

Typ 1 se pod neoficiálním označením "Brouk" postupně stal na celém světě tak populární jako žádný jiný automobil. Název Brouk (Beetle, Käfer) vznikl jako přezdívka a až později (v USA od srpna 1967) se začal používat jako oficiální jméno modelu.

 

Brouk byl rekordmanem jak dobou výroby, tak i výrobními počty. Volkswagen ukončil výrobu modelu v Mexiku až v červenci 2003 – do té doby vyrobil 21.529.464 vozů, z nichž bylo 15,8 milionu z německé produkce.

 

Fotogalerie: Zrození legendárního Brouka

1
/
5
Zdroj: Volkswagen
VW Typ 1, který se proslavil jako Brouk - 7

Související témata:
TN.cz