Jak poznat podvod

Kvůli covidu přibývá podvodů s auty! Dejte si pozor na tyto nekalé praktiky

Prodej auta
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

V poslední době rapidně přibylo pokusů o podvod při prodeji ojetých aut. Prodávající se snaží do bazarů podstrčit ojetiny, které po právní nebo technické stránce absolutně nevyhovují. Když bazar odmítne, taková auta končí "na ulici", tedy na volném trhu. Dejte si na takové nabídky dobrý pozor. Jak podezřelé auto poznat?

Kvůli pandemii a s tím souvisejícím poklesem ekonomiky na trhu aut rapidně přibývá aut, která se opravdu nevyplatí koupit. "Takových aut se v našich výkupních centrech nyní objevilo několik. Byly v takovém stavu, že jsme je museli odmítnout vykoupit, protože bychom za ně nemohli po následujícím prodeji ručit. Běžně odmítáme okolo 60 procent nabízených aut, v posledních měsících se už ale pohybujeme okolo 75 procent zamítnutých výkupů,“ upozorňuje provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

 

"Když někdo prodává svoje auto na inzerát, neznamená to automaticky, že musí být podvodník. Může to být člověk, který má dostatek času i trpělivosti celou proceduru absolvovat a věří, že svůj vůz prodá výhodněji, než kdyby je prodal profesionálnímu prodejci. Rádi bychom však upozornili na skutečnost, že v soukromých inzerátech vidíme často auta, která jsme u nás měli na prohlídku, ale z technických nebo právních důvodů jsme byli nuceni je odmítnout. Tyto vozy představují pro kupující velké riziko,” vysvětluje i Filip Kučera z Auto ESA.

 

 

Nejčastější jsou právní vady, stočené tachometry nebo technický stav vylučující další provozování auta bez finančně velmi náročných oprav. Stále častější jsou nabídky vozů, jejichž majitel je v exekuci.

 

"Velmi rizikové jsou vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele a poslední majitel má například trvalé bydliště na úřadě. U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci,“ popisuje Petr Vaněček.

 

"Dlužník prodal vůz několika bílým koním za sebou a doufal, že při prověřování záznamů o exekucích nepůjdeme daleko do minulosti. Ten, kdo je v exekuci a snaží se takové auto prodat, se pochopitelně pohybuje za hranou zákona. Když si někdo takový vůz koupí bez možnosti důkladného prověření, může se stát, že mu zanedlouho zaklepe na dveře exekutor, vůz mu zabaví a své investované peníze už nikdy neuvidí," varuje Vaněček.

 

Tím, že spousta lidí vlivem koronavirové pandemie přichází o zaměstnání a mnohdy o značnou část příjmů, snaží se prodat auta, jejichž technický stav je zcela nevyhovující a případné opravy by vyšly na desítky tisíc korun, na které ale v těžké finanční situaci nemají.

 

Nepříznivé situace se také snaží využívat hlavně menší dovozci aut ze zahraničí. Jakmile vůz překročí hranice, ztrácí prakticky veškerou historii. V tu chvíli se nepoctivým prodejcům naskýtá možnost auto omladit, stočit tachometry nebo zatajit nějakou vážnější havárii. "Týká se to především starších a levnějších vozů, u kterých ještě nebyly elektronické servisní knížky. Kolikrát se nám na výkupu objeví auta, u nichž je zcela evidentní, že byly v minulosti bourané, že stav tachometru vůbec neodpovídá faktickému stavu opotřebení, ale podle servisní knížky mělo pravidelný servis a nájezd by záznamům také odpovídal," popisuje Vaněček.

 

 

Takové zásahy laik bez potřebného vybavení, diagnostiky, měřiče tloušťky laku a přístupu do systému, kde je možné historii auta prověřit, není prakticky vůbec schopný odhalit. "Pokud autům příliš nerozumíte, vždy si s sebou na prohlídku vezměte zkušeného mechanika a vybírejte takového prodejce, který je schopen garantovat faktický, ale i právní stav vozu. Zejména vyžadujte garanci vrácení peněz pro případ, že by se u vozu prokázal nelegální původ,“ uzavírá Vaněček.

 

 

"Solidní prodejci by měli nabídnout záruky, že když se vám na voze nebude cokoliv líbit, dají vám možnost výměny za jiný vůz," doplňuje Filip Kučera.
 

Související témata:
TN.cz