Těžké následky

Krize drtí český autoprůmysl: 'Sežere' 300 tisíc aut a 215 miliard na tržbách

Svařovací roboty v Mladé Boleslavi
Zdroj: Škoda Storyboard
Téma:

Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že kvůli koronakrizi české automobilky letos nevyrobí až 300 tisíc vozidel a tržby celého sektoru poklesnou minimálně o 215 miliard korun. Český automobilový průmysl proto silně volá po přijetí souboru opatření na podporu ekonomické stability, ochranu pracovních míst a dalšího rozvoje odvětví.

Deset let v řadě rostly tržby, export i mzdy, letos však zasadila českému automobilovému průmyslu tvrdou ránu pandemie koronaviru.

 

"I přes postupné ochlazování trhu posunul rok 2019 výsledky českého autoprůmyslu na nová maxima, když celkové tržby znovu vzrostly a čtvrtý rok po sobě překonaly hranici 1 bilionu korun,“ hodnotí uplynulý rok Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

 

"Nyní ale máme zcela jiné starosti. Pandemie koronaviru způsobila pokles tržeb firem autoprůmyslu až ve výši 150 miliard korun, přičemž tato ztráta se bude nadále prohlubovat. Pro letošní rok odhadujeme propad výroby vozidel okolo 20 procent," dodává Wojnar, který je zároveň členem představenstva automobilky Škoda Auto a který se v březnu sám nakazil koronavirem.

 

 

Pandemie významně zasáhla prodejní a výrobní řetězce automobilového průmyslu. V průběhu jarních měsíců byla téměř třetina podniků nucena výrobu zcela zastavit, 60 procent firem vyrábělo ve velmi omezeném režimu.

 

A dosud je hlavně kvůli ekonomické nejistotě a poklesu spotřebitelské poptávky kapacita výroby zhruba na dvou třetinách oproti předkrizovým hodnotám.

 

Jak moc je automobilový průmysl pro Českou republiku zásadní? V porovnání s ostatními zeměmi zůstává Česko významným světovým producentem vozidel: V přepočtu na jednoho obyvatele jsme jedničkou ve výrobě autobusů a dvojkou v produkci osobních vozů. V absolutních počtech jsme se navíc posunuli o jedno místo a stali se čtvrtým největším producentem automobilů v Evropě a v světovém měřítku se dokonce dostali na 11. pozici.

 

Rekordní tržby rekordně propadnou

 

Celkové tržby tuzemských automobilek a výrobců dílů loni narostl na rekordních 1,124 bilionu korun. Objem exportu se zvýšil na 942,4 miliard. Většina produkce tak byla vyvezena do zahraničí, dlouhodobě na tom má více než třetinový podíl Německo.

 

 

Vloni automobilky v Česku vyrobily přes 1,4 milionu vozidel: Škoda Auto vyrobila přes 900 tisíc aut, kolínská TPCA 210 tisíc a Hyundai v Nošovicích víc než 300 tisíc vozidel.

 

Letos se však celkově v Česku vyrobí zhruba o 300 tisíc aut méně. A tržby propadnou o víc než 200 miliard.

 

Dosavadní ztráty způsobené pandemií:

- Více než 220 tisíc nevyrobených motorových vozidel.

- Propad tržeb o 150 miliard Kč (odhad):

  90 miliard Kč u finálních výrobců

  60 miliard Kč u dodavatelů

 

Výhled na rok 2020:

- Pokles výroby motorových vozidel v ČR o 20 % (= 300 tisíc vozidel)

- Pokles celkových tržeb o minimálně 215 miliard Kč

 

180 tisíc lidí v ohrožení

 

AutoSAP proto apeluje na českou vládu, aby urychleně přijala soubor opatření na podporu ekonomické obnovy automobilového průmyslu. Tedy sektoru, který tvoří téměř desetinu českého HDP, zaměstnává okolo 180 tisíc lidí přímo a přibližně 500 tisíc celkově, tvoří více než třetinu průmyslových investic do vědy a výzkumu a ročně do státního rozpočtu odvádí více než 70 miliard korun.

 

"Výkonnost celého sektoru bude výrazně ovlivněna nejen vývojem na zahraničních trzích, ale také případnou podporou české vlády. Automobilový průmysl podporuje široký ekosystém, ze kterého profituje celá řada dalších průmyslových odvětví. Přijetí opatření k restartu odvětví ze strany vlády tak bude mít významný pozitivní efekt na vývoj celého hospodářství,“ vysvětluje Bohdan Wojnar.

 

Odvětví podle Sdružení automobilového průmyslu nyní potřebuje především podporu ekonomické stability v podobě výraznější a efektivnější pomoci s likviditou, a podporou zaměstnanosti.

 

Firmy sdružené v AutoSAP vloni v Česku zaměstnávaly 133 tisíc lidí. Jejich průměrná mzda byla 43.949 korun, což bylo o 6 procent víc než v roce 2018. Jen v dělnických profesích autoprůmyslu je průměrný plat 36.905 korun. Celkově je průměrná mzda u členů AutoSAP o 28,8 % vyšší než průměrná mzda v ČR. V sektoru automotive pracuje celkově přímo téměř 180 tisíc osob.

 

 

K plošnému propouštění prý zatím nedochází. "V současné chvíli vnímáme snahu podniků udržet své lidi na palubě. Tento stav je ale velmi křehký, přičemž je v nejvyšším zájmu státu pomoci především právě v oblasti zaměstnanosti," upozorňuje Wojnar.

 

Stop emisním normám a zelená technologiím

 

Také podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele AutoSAP, je nyní klíčová strategická pomoc státu: "Pandemie obrátila automobilový průmyslu naruby, rozhodně ale nezvrátila dlouhodobé trendy a nebude mít zásadní vliv na transformaci, kterou odvětví prochází. I s ohledem na výrazná podpůrná opatření v okolních zemích zaměřených na inovace, nové technologie nebo čistou mobilitu je proto velmi důležité posílit i v ČR investice do digitalizace, automatizace a implementace environmentálně ohleduplných řešení, včetně dalšího budování infrastruktury pro alternativní paliva. V opačném případě by české firmy mohly začít výrazně ztrácet své těžce vydobyté pozice napříč celým dodavatelským řetězcem.“

 

 

Automobilkám by podle viceprezidenta AutoSAP Miroslava Dvořáka pomohlo také odložení dalších tvrdých regulací na rok 2021. Evropské autority by podle něj měly dát automobilkám rok na zotavení a revidovat současná opatření i pokuty hrozící výrobcům, pokud přísné emisní normy nesplní.

 

 

AutoSAP navíc upozorňuje, že boj s koronavirem ještě není zcela vyhraný. "Objevují se nová ohniska nákazy, týkat se to může i podniků automotive. Apeluji proto na firmy i státní instituce, aby situaci nepodceňovaly a dbaly na prevenci i dostatečné zásoby ochranných pomůcek,“ dodal Bohdan Wojnar.

TN.cz