Hrozba na silnicích

Jsou nebezpečnější senioři, či mladí řidiči? Dopravní psycholog má jasno

Řidiči - senioři
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek
Téma:

Senioři jsou za volantem často nepředvídatelní, ale nepatří do skupiny nebezpečných řidičů. Mnohem nebezpečnější jsou mladí, začínající řidiči. Myslí si to dopravní psycholog Pavel Řezáč. Podle něj by se měl v Česku změnit systém výuky v autoškolách.

Senioři podle některých odborníků patří do skupiny nebezpečných řidičů, dopravní psycholog a šéf Divize dopravních technologií a lidského faktoru brněnského Centra dopravního výzkumu Pavel Řezáč si to ale nemyslí. Mnohem nebezpečnější jsou podle něj mladí, začínající řidiči, kteří způsobují závažnější nehody.

 

"Senioři mohou ve městě přehlédnout dopravní značku, mohou mít pomalejší reakce vzhledem k jejich věku, ale není to skupina nebezpečných řidičů," uvedl Řezáč v pořadu Českého rozhlasu Dva na Dvojce.

 

Připustil, že styl jízdy některých seniorů může ostatní znervózňovat a způsobovat na silnicích napětí, k závažným nehodám ale podle něj nevede. "Pokud se zaměříme na úmrtí na silnicích, tak daleko více nebezpečná je například skupina mladých řidičů," podotkl.

 

 

Mladí, začínající šoféři jsou specifičtí povahou přestupků a trestných činů za volantem. "Alkohol, návykové látky, vysoká rychlost a užívání mobilního telefonu. To je velký nešvar," doplnil Řezáč.

 

 

Centrum dopravního výzkumu se proto snaží prosadit změnu ve výuce v autoškolách. Podle Řezáče chybí hlavně získávání praxe pod dohledem. Mladí řidiči absolvují dvacet hodin v autoškole a po získání řidičáku už na ně nikdo dál nedohlíží.

 

 

"Snažíme se, aby vzdělávání řidiče bylo kontinuální, postupné," dodal dopravní psycholog s tím, že po dokončení autoškoly by měli "zelenáči" získávat postupnou praxi za volantem například pod dohledem rodiče nebo zkušebního komisaře.

Související témata:
TN.cz