Přehled zemí Evropy

Že jsou nová auta "čistější"? Emise pořád rostou! Podívejte se, kde nejvíc

Emise CO2
Zdroj: Getty Images / ADAC
Téma:

Emise CO2, které vypouštějí nově registrovaná auta v Evropě, pořád rostou. Evropská agentura pro životní prostředí hlásí nárůst už třetí rok po sobě. Nejšpinavější je v tomto ohledu Bulharsko. Podívejte se, jak jsou na tom ostatní evropské státy včetně Česka.

Od roku 2021 by měly průměrné emise každého nově prodaného osobního auta v Evropě klesnout na hodnotu 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Jak se automobilky blíží cíli, který jim předepsala Evropská unie? Velmi, velmi bídně.

 

Ukazují to data Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) a Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Podle nich vloni emise CO2 u nově registrovaných aut opět rostly. Už třetí rok po sobě.

 

Průměrné emise oxidu uhličitého u osobních automobilů nově registrovaných v zemích EU, na Islandu, v Norsku a ve Velké Británii v roce 2019 stouply na 122,4 gramu CO2 na kilometr.

 

Mezi lety 2017 a 2019 se tak zvýšily skoro ze 118,5 gramu na 122,4 gramu!

 

"Je stále zapotřebí dalšího úsilí k dosažení budoucího cíle 95 g/km do roku 2021. Vozidla s nulovými a nízkými emisemi musí být v Evropě nasazena mnohem rychleji," zní stručný závěr EEA.

 

 

Jak na tom byly vloni jednotlivé státy? "Nejšpinavější" auta se podle ACEA prodávají v Bulharsku. S průměrnými emisemi 137,6 g/km jsou Bulhaři na chvostu Evropy. Následuje Slovensko s 133,4 g/km, Lucembursko s 133,0 g/km, Litva a Polsko s 132,0 g/km.

 

I Česko je s hodnotou 128,7 g/km nad evropským průměrem.

 

Podívejte se na vítěze a poražené v jednotlivých státech Evropy v grafice německého autoklubu ADAC:

Naopak nejekologičtější auta jezdí v Norsku - Norové mají výrazně nejnižší emise CO2 z nově registrovaných automobilů (59,9 g/km), následuje Nizozemsko s 98,4 g/km.

 

Přísnější limit pro nově vyrobená auta platí v Evropě už od letošního roku, automobilky ho ale musí plnit u 95 % prodaných vozů, příští rok už u 100 %

 

Průměrné nové prodané auto by tak mělo vypustit maximálně 95 gramů CO2 na kilometr, což odpovídá spotřebě 3,6 litru nafty, nebo 4,1 litru benzinu na sto kilometrů.

 

 

V potaz se bere i průměrná váha aut, výrobci, kteří v průměru prodávají těžší vozy, mají o něco vyšší limit. Některým automobilkám se tak daří limitům přiblížit, i když většině velmi pomalu. Průměrné emise se vloni podařilo meziročně snížit jen čtyřem značkám z dvacítky největších.

 

 

Pokud automobilky limit nesplní, budou muset platit pokuty: za každý gram a každé auto 95 eur, ve výsledku tak jde o desítky milionů až miliardy eur. Výrobci se tak snaží překotně tlačit na trh další elektromobily a hybridy. Nejlépe je na tom Toyota díky tomu, že se jí dlouhodobě daří prodávat velké procento vozů s hybridním pohonem.

 

Evropské limity jsou nejpřísnější na světě: V USA pro rok 2020 platí 125 g/km, v Japonsku 122 g/km a v Číně 117 g/km.

TN.cz