Auto v plamenech

Jsou bezpečná? Požár hybridu oživil debatu o alternativních pohonech

Jan Mareš
Jan Mareš
Publikováno 25. 6. 2020
Téma:

Středeční večerní požár hybridního vozu v Čestlicích u Prahy opět rozvířil debatu o tom, jak bezpečná jsou auta s alternativním pohonem. Jejich součástí jsou totiž baterie plné nebezpečných chemických látek, které je - pokud začnou hořet - těžké uhasit.

A právě to se stalo ve středu. Luxusní hybridní vůz museli hasiči vložit do speciálního kontejneru s vodou, ve kterém bude několik dní.

 

Plamenů v dílně autosalónu v Čestlicích si kolem půl deváté všimla jako první ostraha. "Na místo vyjelo pět hasičských jednotek s tím, že v době příjezdu na místo byl automobil uvnitř budovy, hasiči jej vytáhli a následně ochlazovali," popsala mluvčí hasičů Tereza Filegerová.

 

Auto mělo takzvaný hybridní pohon, tedy napůl elektrický. Kvůli baterii uvnitř vozu museli hasiči dovézt kontejner, do kterého automobil jeřábem vložili.

 

"Je to speciální kontejner na hašení pneumatik a elektromobilů, do kterého se napustí voda a následně tam bude automobil ponořen," upřesnila Fliegerová.

 

Kontejner s vozidlem musí teď hlídat hasiči a to minimálně do pondělí. Teprve pak můžou určit přesnou příčinu požáru. Speciální kontejner jel do Čestlic až z Mladé Boleslavi.

 

 

"S předpokládaným masivním rozvojem té elektromobility samozřejmě vyvstává mnohem větší potřeba pořízení takových zařízení," říká hasič Rudolf Kramář.

 

Kontejnerů je po republice do desítky, aut s elektrickým nebo hybridním pohonem ale přibývá, na českých silnicích se jich prohání už kolem čtyř tisíc.

 

"V prvním čtvrtletí letošního roku máme registrováno zhruba 1320 elektromobilů a takzvaných plugin hybridů a můžeme říct, že je to obrovský nárůst oproti loňskému roku, kdy jsme se pohybovali v číslech zhruba tří set kusů," doplňuje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

 

Zásah u požáru elektrických aut bývá pro hasiče velmi komplikovaný. Obecně hasiči doporučují v autě vozit hasící přístroj, v případě požáru baterie v elektromobilu nebo hybridu vám ale k uhašení nepostačí ani plný kufr hasičáků.

 

Největší nebezpečí prý číhá hlavně v garážích. Hasiči proto usilují o změnu legislativy.

 

Požáry elektroaut jsou zatím ojedinělé. Loni v Ostravě shořelo v garážích dopravního podniku dvanáct autobusů, dva z nich byly na elektřinu. S přibývajícím počtem vozů na elektřinu ale bude podle hasičů přibývat i jejich požárů.

 

Proč elektromobily hoří a jak je hasit?

 

pez TN.cz