Nejlepší volba

Je spolehlivější diesel, benzín, nebo hybrid? Výsledek je dost překvapivý!

Toyota Corolla
Zdroj: Toyota
Téma:

Jaké jsou výhody hybridního ústrojí proti klasickému spalovacímu motoru na naftu nebo benzín. Hybridní auta mají nižší emise i spotřebu. A podle velkého průzkumu britské spotřebitelské organizace Which? mají ještě jednu pro leckoho poměrně překvapivou výhodu: jsou spolehlivější než čistě benzínová auta nebo diesely.

Přemýšlíte, jaké auto si koupíte, až vám doslouží to současné? Přestože soumrak spalování se plíživě blíží, k elektromobilům má řada lidí pořád nedůvěru a většímu rozšíření zatím brání i absolutně nedostatečná infrastruktura. Může být vaším dalším autem hybrid?

 

Britská spotřebitelská organizace Which? provedla velký průzkum, který ukázal, že "samonabíjecí" hybridy mají proti benzínovým vozům a dieselům jednu docela překvapivou výhodu. Kromě toho, žen jsou "zelenější" a úspornější, jsou prý i spolehlivější.

 

Koluje předsudek, že auta, která mají dva zdroje síly (benzínový motor kombinovaný s elektromotorem), musí být logicky náchylnější k poruchám. Jenže to u hybridů nemusí platit.

 

Průzkum, kterého se účastnilo téměř 56 tisíc motoristů, ukázal, že pouze necelých 3 % majitelů hybridních aut muselo vloni řešit na svém voze nějaké mechanické problémy. Ve srovnání s 10 % u dieselů a elektromobilů je to dost velký rozdíl.

 

Majitelé hybridů dali vysoké hodnocení i ojetým vozům - modely registrované už před šesti lety mají pořád průměrné skóre spolehlivosti vyšší než 95 procent, což naznačuje jejich dlouhověkost.

 

 

Pro srovnání: Během šestileté periody mělo nějaký problém s motorem svého auta 10 % majitelů dieselů, 10 % majitelů elektromobilů a zhruba 6 % majitelů benzínových aut, napříč všemi značkami a modely.

 

Proč jsou hybridy spolehlivější než benzínové nebo naftové vozy? Navzdory tomu, že je pohání dva motory, jsou mechanicky jednodušší než konvenční benzínové nebo naftové automobily. To snižuje pravděpodobnost problémů, tvrdí odborný tým organizace Which?

 

Hybridní pohonná jednotka například nemá alternátor ani starter, a většina modelů ani převodovku v tradičním slova smyslu. Plynulá bezestupňová CVT převodovka namontovaná u většiny modelů se nikdy neodpojí, takže je odolnější proti opotřebení. Navíc je benzínový motor díky pomoci elektromotoru méně namáhaný.

 

"Navzdory složitosti dvou spolupracujících motorů jsou mechanicky jednodušší než běžná benzinová nebo naftová auta, což je pro motoristy dobrá zpráva, protože se snižuje pravděpodobnost problémů," potvrzuje redaktor magazínu, který spotřebitelská organizace vydává Harry Rose.

 

 

Nejkomplikovanější částí hybridních systémů je měnič napětí a software, který to všechno řídí.

 

Hybridy kombinují elektromotor s klasickým spalovacím motorem. Spalovací motor může sloužit pouze k dobíjení elektromotoru (sériový hybrid), nebo je zkombinovaný s elektromotorem tak, že se na provozu podílejí oba.

 

Elektromotor pak funguje jako podpora ke zvýšení efektivity a snížení spotřeby (Mild hybrid), nebo může fungovat samostatně a po určitou dobu jízdy spalování plně suplovat (Full hybrid). U konvenčních hybridy se baterie nedobíjejí ze zásuvky, ale ukládají jen energii získanou při brzdění nebo "plachtění".

 

 

Plug-in hybridní technologie umožňuje dobít akumulátor ze zásuvky a dobu jízdy na elektřinu tak o něco prodloužit. U takových vozů záleží na majiteli, jak často baterie dobíjí a využívá podpory elektriky. Podle britské spotřebitelské organizace nejsou plug-in hybridy tak spolehlivé jako "samonabíjecí" hybridy.

 

Navíc kritici u plug-in hybridů zpochybňují i jejich přínos pro ekologii. Poukazují na to, že vozy nevyužívají elektrickou energii dostatečně. Například britský Guardian nedávno upozornil, že systém v těchto vozech často vypíná elektrickou část ústrojí, nebo nevyužívá čistě elektrickou jízdu, i když je baterie plně nabitá. Platí to ve chvílích, kdy "nevyhovují podmínky", například v chladném počasí. Některé modely nevyužívají elektromotor, když je potřeba více energie - třeba v momentě, kdy je zapnuté odmlžování skel, nebo topení. A z elektřiny na spalování se plug-in hybridy přepínají i v momentě, kdy je řidiči ženou vyšší rychlostí, na kterou výkon elektromotoru prostě nestačí.

 

 

Ale platí to i v dalších momentech - například se zjistilo, že Outlander od Mitsubishi se okamžitě vrátí k benzínovému motoru, když řidič použije adaptivní tempomat nebo pokud se baterie v extrémních podmínkách příliš zahřeje nebo ochladí.

Související témata:
TN.cz