Nenechte se napálit

Je lepší auto z Česka či z Německa? Pozor, tisíce ojetin mají falešný původ

Ilustrační snímek.
Téma:

Většina lidí při nákupu ojetých aut dává přednost vozům z Česka nebo z Německa. A právě toho využívají i podvodníci. Na českém trhu se prodá ročně až 70.000 aut s falešným původem a drtivá většina z nich údajně pochází právě z tuzemska nebo od našich západních sousedů. Ve skutečnosti je tomu úplně jinak.

Věříte tomu, že ojeté auto může být kvalitnější podle toho, z jaké země pochází? Tak si dejte dobrý pozor, abyste se nenachytali. Falšování původu patří mezi časté nekalé praktiky, s nimiž se mohou kupující setkat.

 

Zhruba polovina lidí (53 %) při posuzování kvality ojetých aut důvěřuje ojetinám s českým původem. Pětina (21 %) kupujících pak z hlediska kvality důvěřuje více vozům z Německa. A právě na tyto dvě skupiny lidí reagují podvodní prodejci ojetin - nejčastěji o nabízených vozech s falešným původem tvrdí, že pocházejí z Německa (55 % vozů se zatajeným původem) či České republiky (40 % vozů se zatajeným původem).

 

Za "německé" či "české" auto jsou kupující ochotni zaplatit víc peněz a takové auto se i rychleji prodá. Částka, o kterou se díky zatajení skutečné země původu zvýší cena vozidla, se šplhá řádově do desetitisíců korun.

 

 

"Tuto podvodnou praktiku nepotlačí ani menší počet dovezených vozů ze zahraničí, který můžeme v posledních měsících kvůli koronavirovým opatřením zaznamenat. Počet dovezených vozů je z tohoto pohledu stále dost vysoký a kvůli nepříznivému kurzu české koruny lze očekávat, že se sem začnou dovážet auta, která lze v zahraničí pořídit za menší náklady a na kterých lze podvodnými praktikami více vydělat," míní Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už téměř třicet let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetin.

 

Kontrolujete původ auta?

 

Falešný původ vykazuje 21 % dovezených vozidel, dovážené ojeté vozy přitom tvoří polovinu prodávaných ojetin v Česku, falešný původ má tak ročně až 70000 inzerovaných aut.

 

Z průzkumu, který společnost Cebia realizovala mezi třemi stovkami lidí, jež kupují ojeté auto, také vyplynulo, že pro více než dvě třetiny lidí však není původ vozidla při koupi nijak důležitý.
To, že lidé považují auto z Německa či České republiky za kvalitnější, ještě vždy neznamená, že by na něm při koupi vozidla trvali. Konkrétně 28 % lidí přiznalo, že se o původ vozidla při jeho nákupu sice do určité míry zajímá, ale není pro ně jednoznačně důležitý. Lépe řečeno, pokud se jim vůz líbí, zemi původu neřeší. O původ vozidla se vůbec nezajímá 15 % kupujících.

 

"Na jednu stranu jsou tu lidé, kteří až slepě preferují německý, případně tuzemský původ, a tím nahrávají podvodníkům. Na druhou stranu jsou tu lidé, které původ vozidla prakticky nezajímá. Obě skupiny dávají prostor nepoctivým prodejcům, jak si přijít navíc na desítky tisíc korun způsobem, který lidé moc nekontrolují," říká Martin Pajer. Dodává, že k potlačení této praktiky povede jen to, pokud se lidé začnou o skutečnou zemi původu více zajímat a začnou si též prověřovat, zda země, kterou uvádí prodejce, je opravdu zemí původu.

 

Předzvěst horšího technického stavu

Problémem však je, že řada lidí neví, proč je původ vozidla důležitý, a proto ho ani neprověřuje. "Pokud prodejce falšuje u vozidla zemi původu, často k tomu má kromě navýšení ceny a rychlejšímu prodeji další důvod. Může se jednat například o nelegálně předělané auto, auto se stočeným tachometrem či v minulosti havarované," vysvětluje Pajer.

 

 

Nejčastějšími skutečnými zeměmi původu bývají země jižní, jihovýchodní a východní Evropy a pobaltské státy. Setkat se lze ale i svozy dovezenými například z Ománu, Spojených arabských emirátů či Jihoafrické republiky. "Rozdíl mezi cenou vozu z Rumunska a Německa může dosahovat řádově desítek tisíc korun. Navíc kdo hledá kvalitní ojetinu z Německa, by si ojetý vůz z Rumunska, Bulharska či třeba Ukrajiny s největší pravděpodobností nekoupil," podotýká ředitel Cebia.

 

Skutečně byste nekoupili auto z "východu"?

 

To potvrzují i výsledky průzkumu, v němž 67 % kupujících jednoznačně uvedlo, že by si auto z východní či jihovýchodní Evropy rozhodně nekoupili. Pro 9 % by však takový původ překážkou ke koupi vozidla nebyl a 25 % by se rozhodlo až v závislosti na konkrétním voze, často by ale za takový vůz byli ochotni zaplatit méně, čehož jsou si prodejci dobře vědomi.

 

Země původu vs. země dovozu

 

Neseriózní prodejci ojetin se také spoléhají na to, že lidé často nerozlišují mezi zemí původu a zemí dovozu. Zemí původu se rozumí, pro jakou zemi bylo vozidlo vyrobené, nikoli poslední země, ze které bylo vozidlo přivezené do Česka.

 

Zemi původu se mohou kupující dozvědět například prověřením vozidla v systému Autotracer, kde se kromě toho dozví řadu dalších důležitých informací, jako jsou průběžné stavy tachometru, havárie a výše škody, servisní historie nebo skutečný rok výroby.


Pozor na zápis v techničáku

 

Bohužel z velkého technického průkazu se skutečnou zemi původu lidé prakticky nedozví. U některých dovezených aut je chybně uvedené stejné datum první registrace a první registrace v ČR, což umožňuje uvádět falešný český původ. V kolonce další záznamy se uvádí země dovozu, nikoli původu a navíc duplikáty velkého technického průkazu ve většině případů tuto kolonku už ani neobsahují.

 

A i když zákazník podle technického průkazu zjistí, že vozidlo bylo dovezeno například z Německa, nemá ještě vyhráno, protože značná část aut byla do Česka dovezena přes více zemí, nikoli přímo ze skutečné země původu. Dovozce může auto například v Německu účelově zaregistrovat byť jen na jediný den, pořídit si v Německu převozní doklady a úřadům v Česku deklarovat dovoz z této země, čímž je německý "původ" deklarovaný i v technickém průkazu.

 

Pokud chce kupující zjistit o původu vozidla více informací, měl by k tomu využít speciální službu, která zjistí nejen původ, ale například také, kdy bylo vozidlo přihlášeno a kdy řádně odhlášeno, zda nebylo vdané zemi odcizené či odhlášené z důvodu požáru, zatopení nebo totální havárie.

 

Podezřelé nabídky na internetu

 

Uzavření prodejen s novými i ojetými vozy vedlo mnoho prodejců k přesunu obchodních aktivit do online prostředí. I čeští prodejci ojetých vozů tento model svým klientům nabídli a v součtu bylo během nouzového stavu online prodali více než 500 vozidel.
Vyplývá to ze zjištění Asociace autobazarů APPAA, která ale zároveň varuje před podezřelými nabídkami na internetu, které lákají na extrémně výhodné ceny.

 

Kodiaq za 200 tisíc?

 

Například na jednom zahraničním internetovém portálu se nabízí dvouletá Škoda Kodiaq 2,0 TDI DSG s nájezdem 115 tisíc kilometrů za cenu 9.600 euro, tedy za přibližně 255 tisíc korun. Tržní cena takového vozu je ale přitom (podle výbavy) minimálně 600 tisíc korun.

 

Stejný web pak nabízí Audi Q7 3,0 TDI z roku 2016 za cenu cca 370 tisíc korun nebo Škoda Octavia 2,0 TDI DSG z roku výroby 2017 a nájezdem 130 tisíc kilometrů za přibližně 141 tisíc korun. Přitom běžná tržní cena jak Audi, tak Octavie je opět minimálně dvojnásobná.

 

 

Prodejce pak slibuje doručení vozu na adresu zákazníka za 150 - 850 euro do cca deseti dnů. Má to ale jeden háček - auto si může zákazník prohlédnout pouze na internetu a v případě zájmu musí uhradit celou částku předem. Tedy pouze v tom případě, že cena vozu nepřekročí 10 tisíc euro. Je-li cena vyšší, postačí záloha ve výši 50 % ceny vozu.

 

Skvělá příležitost ,nebo podvod?

 

"Může to být příležitost k životnímu nákupu auta, já bych to ale nedoporučoval," varuje předseda Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl. "Extrémně nízké ceny jednotlivých modelů i požadavek na platbu předem bývají většinou poznávacím znamením neseriózních prodejců. Mnohokrát se již stalo, že kupec uhradil cenu za vůz, nebo její část, předem a vozidlo ani prodávajícího již nikdy neviděl," dodává Přikryl.

 

Dalším znakem, který by měl potencionální zákazníky varovat, je například velmi špatná čeština stránek nebo nejasné obchodní podmínky. "Jakkoliv jsou takové nabídky lákavé, doporučujeme nakupovat pouze u těch prodejců, kteří mají i kamennou prodejnu a nepožadují platbu předem. To považujeme za největší riziko celé transakce," varuje Přikryl.

 

Oblíbený online prodej

 

On-line prodej ojetých vůz spustili v době nouzového stavu a uzavření prodejen i velcí lokální prodejci a zájem zákazníků byl až překvapivý. "V době uzavření provozoven z důvodu Covid-19 jsme uskutečnili několik desítek prodejů v režimu online a ani nyní, po otevření provozoven, zájem ze strany zákazníků nijak neopadl," říká Pavel Mařinec z pražského autobazaru Mama Car.

 

Podle něj je hlavním lákadlem online prodeje jeho jednoduchost a přistavení vozidla přímo na adresu zákazníka. I on však varuje před neuváženými nákupy: "Jestliže někdo nabízí jakékoliv vozidlo za polovinu běžné tržní ceny, bude něco špatně a zákazník by si měl opravdu dobře rozmyslet, jestli do takového obchodu, navíc s platbou předem, půjde."
 

Související témata:
TN.cz