Zimní starty

Jak startovat auto v mrazu? Sledujte, co udělá s Kodiaqem 35 pod nulou

Téma:

Každý start v extrémně nízkých teplotách znamená pro motor velkou zátěž a výrazně zvyšuje opotřebení. Studený olej, zatuhlé díly… v mrazu dochází k nedostatečnému mazání pohyblivých částí. Navíc po startu v promrzlém motoru prudce stoupá teplota a ani takové výkyvy pochopitelně některým součástem nedělají dobře. Jak v mrazech startovat tak, abyste dali motoru co nejméně zabrat?

Venku je 35 stupňů pod nulou, řidič sedá dovnitř a bez rozpaků startuje. Motor po otočení klíčkem ztěžka škytá, ale pak naskočí. Následuje další pokus ve chvíli, kdy je venku ještě o tři stupně větší zima. To už se při startování ozývají hodně bolestivé zvuky. Naskočí motor i v takto extrémním počasí? Schválně se podívejte v úvodním videu, ve kterém autor záběrů zkoušel startovat Škodu Kodiaq v sibiřském mrazu.

 

U nás naštěstí není minus 38, ale ani současné ranní teploty kolem deseti nebo patnácti stupňů pod nulou autům neprospívají. Jak tedy ráno správně a šetrně nastartovat a vyrazit na cestu?

 

Pomozte aut při startu

Je žádoucí autu start trochu usnadnit - před otočením klíčkem vypnout rádio, klimatizaci a další elektrické spotřebiče, což uleví i baterii, pro kterou jsou mrazy taky extrémní zkouškou.

 

 

Nenechte startér otáčet déle jak deset vteřin v kuse. Pokud motor nenaskočí na první pokus, udělejte pauzu minimálně třicet vteřin, i tak ulevíte baterce. Teprve pak pokus opakujte. U naftových aut se žhavícími svíčkami v extrémně tuhé zimě klidně nažhavte dvakrát, než motor nastartujete.

 

Zahřívat či nezahřívat?

Má po nastartování následovat chvíle zahřívání na volnoběh? O tom se vedou věčné debaty. Někteří experti tvrdí, že motor (válce a těsnící pístní kroužky) při volnoběhu trpí víc, než když se rovnou lehce a pomalu rozjedete. Auto se tak rychleji zahřeje, než když budete stát na místě.

 

 

Druhý názor zní: chvíli počkat. Dát šanci motoru, aby se po studeném startu vzpamatoval při volnoběhu, než se aspoň trochu zvedne teplota provozních kapalin. "V chladných zimních ránech je rozhodně nejlepší nechat motor běžet, než ho zatížíte," tvrdí například Andy Randolph, renomovaný odborník s doktoráty z chemického inženýrství a dlouholetými zkušenostmi z vývoje motorů, který pracoval pro Generals Motors i pro ECR Engines vyvíjející motory pro vozy série NASCAR.

 

Argumentuje tím, že i moderní vícestupňové oleje mají v mrazu mnohem vyšší viskozitu a také tím, že současné hliníkové motory mnohem více reagují na výkyvy teplot než staré litinové konstrukce. Proto během extrémně chladných podmínek klesá vzdálenost mezi některými klíčovými kovovými částmi. Projevuje se i různá tepelná roztažnost použitých materiálů, například na klikové hřídeli, a v kombinaci s nedostatečným průtokem oleje dochází k nežádoucímu suchému tření kovu o kov.

 

Jak dlouho nechat motor běžet?

Pokud se rozhodnete motor nechat chvíli běžet na volnoběh, důležité je, jak dlouho. Doktor Randolph doporučuje minimálně minutu. Další odborníci tvrdí, že stačí 30 až 40 vteřin. Rozhodně byste ale neměli nechat motor běžet, zatímco ometáte celé auto, škrábete skla, odhazujete sníh z chodníku a pak si ještě odběhnete pro kávu.

 

 

Například německý autoklub ADAC před moc dlouhým vyčkáváním varuje. Než se auto rozehřeje, samo si míchá bohatší směs paliva, a to při dlouhém stání škodí hlavně zážehovým motorům. Neodpařený benzín se dostává přes písty do olejové vany, zhoršuje kvalitu oleje a ve výsledku tak vede k většímu opotřebení. Narušuje i vrstvu mazání na stěnách pístů a válců, kterou ztuhlý olej nestíhá nahradit, což taky rozhodně neprospívá. A navíc si při volnoběhu neprohřejete olej v převodovce.

 

Pomalý rozjezd

Ať už necháte auto před jízdou chvíli ohřát nebo vyrazíte rovnou, zásadní je, jak budete prvních pár kilometrů "šlapat motoru na krk". Když nastartujete studený motor a rovnou zhurta vyrazíte na cestu, bude to mít za následek vyšší spotřebu a vyšší emise, protože studený motor potřebuje bohatší směs paliva. Ale hlavně to bude opět znamenat mnohem vyšší opotřebení mechanických částí motoru.

 

Je tak hodně důležité nechat agregát zahřát plynulou a šetrnou jízdou. To znamená nízké otáčky u dieselů do 2000 za minutu, u benzínových motorů maximálně kolem 3000 za minutu. Studený motor nevytáčejte do extrému, ale určitě ani nepodtáčejte - nenechte otáčky padnout, to mu může ještě víc ublížit.

 

 

"Volnoběh po dobu dvou minut, a nebo volnoběh po dobu 30 sekund až jedné minuty následovaný šetrnou jízdou, mají v podstatě stejný výsledek," říká i Andy Randolph. Klíčové podle něj prostě je, abyste v mrazech nedali svému autu moc velkou "nakládačku", když máte studený motor a olej. K opotřebení motoru dochází z 90 % právě vinou nešetrných studených startů.

 

Po jaké době můžete šlápnout na plyn?

Benzínové motory se ohřívají rychleji, diesely potřebují na ohřátí trochu víc času. Každopádně buďte důkladní a nespěchejte. Řaďte o něco dříve, než jste zvyklí a s citem, protože i náplň převodovky je v mrazech ztuhlá. V silných mrazech počítejte s tím, že zahřátí studeného motoru bude trvat podstatně déle.

 

 

Moderní auta už (bohužel) nemívají teploměr oleje, supluje ho je modrá kontrolka teploty chladicí kapaliny. Voda se přitom ohřívá podstatně rychleji než olej, takže není úplně přesné řídit se podle toho, kdy kontrolka zhasne. Podle odborníků se olej dostatečně prohřeje po ujetí zhruba sedmi až patnácti kilometrů. Oleje začínají mít správné mazací schopnosti až při teplotách nad 80 stupňů Celsia.


Ani autobaterii v mrazech rozhodně neprospívají studené straty a krátké trasy - podívejte se, jak o baterii v zimě pečovat:

Související témata:
TN.cz