Žebříček "držáků"

Jak si udrží cenu? VELKÝ PŘEHLED aut, která dobře prodáte i v roce 2025

Autobazar
Zdroj: Profimedia
Téma:

Když si koupíte auto, jakou cenu bude mít za čtyři roky? Podívejte se na přehled modelů, které svou hodnotu drží nejlépe. Sestavila ho celosvětově uznávaná německá společnost Bähr & Fess Forecasts specializující se na průzkumy trhu. A mimochodem, v několika kategoriích si velmi dobře vedly škodovky.

Říká se, že jakmile vyjedete novým autem od dealera, ztrácí minimálně 10 % své ceny. Během každého roku provozu ztratí z původní hodnoty dalších 10, 15, ale i 25 %

 

Některá auta jsou na tom pochopitelně hůř, jiná lépe - záleží na mnoha faktorech. Například na tom, jaká je poptávka po konkrétní značce a typu vozu, jaký je stupeň výbavy, pro jaký účel je využíván, kolik majitelů vystřídá, jestli je garážovaný, nebo stojí venku, kolik najede kilometrů, jak je udržovaný a jaký pohon má pod kapotou.

 

Experti německé společnosti Bähr & Fess Forecasts dávají pravidelně všechny tyto faktory dohromady, přidávají k nim vlastní posudky a vydávají obsáhlé analýzy a prognózy toho, jak si jednotlivé modely na trhu povedou. Údaje od Bähr & Fess využívá řada finančních institucí a organizací v automobilovém odvětví, včetně nejdůležitějších bank a leasingových společností. Výsledky zveřejňuje informační služba Focus Online.

 

 

Která současná auta si podle nich udrží nejvyšší cenu i v roce 2025?

 

Hned první pohled na žebříčky ukazuje, že nejlépe jsou na tom benzínová auta. Hlavně slabší a úspornější benzínové motory jsou zárukou toho, že auto dobře prodáte i za čtyři roky. "Disely aktuálně bojují proti plug-in hybridům. Mnozí zákazníci, kteří chtějí zároveň výkon i nízkou spotřebu zjišťují, že plug-in hybridy zaručují přinejmenším stejně dobře jako diesely," říká Dieter Fess ze společnosti Bähr & Fess Forecasts.

 

Jen u velkých SUV je to naopak - tam stále jednoznačně vládne nafta.

 

Experti zároveň upozorňují na rizika spojená s nástupem elektromobility. Pokud jde o elektromobily, nejlépe si podle nich může uchovat hodnotu Škoda Enyaq, která tak vytlačila předchozího lídra Model 3 od Tesly. "Výběr správného nového vozu je ale třeba pečlivě zvážit," upozorňuje Bähr & Fess Forecasts.

 

 

U elektromobilů se totiž expertům zůstatková hodnota odhaduje velmi těžko. Například Tesla podle nich často mění svou cenovou politiku a přistupuje i k masivnímu snižování cen některých modelů. Navíc se u elektromobilů mnohem rychleji projevuje technologický pokrok a zvyšování kapacity baterií. Auto, které bylo před rokem špičkou, najednou nemá budoucnost. "V některých případech se s nástupem nové generace zvýší dojezd téměř dvojnásobně, předchozí generace tak výrazně ztratí na atraktivitě," vysvětluje Fess.

 

E-mobilita každopádně postupně mění pravidla hry. Spalovací motory pomalu ale jistě mizí a chování zákazníků se mění, což se projevuje i na prognózách. Například u silných šesti a osmiválcových benzínových motorů experti svoje hodnocení snížili, protože obzvlášť v Evropě poptávka po takových autech klesá. A platí to obecně i pro obří naftová SUV.

 

Bähr & Fess Forecasts každopádně vyčíslila, že každé auto při nájezdu 15.000 kilometrů ročně, ztratí už první rok po registraci průměrně 24,2 % z původní ceny. V následujících letech je to "jen" zhruba 5 - 6 % ročně.

 

 

Jaké modely jsou na tom tedy nejlépe? Specialisté na finanční prognózy předpovídají ztrátu hodnoty v absolutním i relativním vyjádření.

 

Takže žebříčky jsou vždy dva:

- První pracuje s konkrétními částkami a ukazuje, o kolik přesně padne původní cena vozu.

- Druhý pracuje s poměrem a ukazuje, o kolik procent se původní hodnota sníží.

 

Na dalších stránkách najdete přehled vítězů v jednotlivých segmentech a zjistíte, které současné nové modely do roku 2025 zaznamenají nejnižší ztrátu hodnoty:

1
2 3 4 5 6 7 8 9
TN.cz