Auta na vodík

Jak se jezdí na vodík? Luxusní Toyota Mirai nás při testování dost překvapila

Markéta Salíková
Markéta Salíková
8.6. 2021 11:31
Téma:

Vodíkový vůz Toyota Mirai překonal světový rekord, když nedávno na jedno natankování ujel 1003 kilometrů a překonal tak svého vodíkového konkurenta Hyundai Nexo. My jsme s Toyotou Mirai rekordy netrhali, ale i tak vodík příjemně překvapil.

První čerpací stanice na vodík v Česku vzniknou koncem léta, Toyota se ale rozhodla, že nebude čekat a na český trh už pustila první vodíkový vůz - druhou generaci svého modelu Mirai. Luxusní, skoro pětimetrový sedan s pohonem zadních kol vypadá skvěle, takže když se naskytla možnost ho na českých silnicích projet, neváhali jsme.

 

Mirai nabízí spoustu místa a komfortu pro pětičlennou posádku. Přední i zadní sedadla mohou být vybavena výhřevem i ventilací a přizpůsobitelné osvětlení dává na výběr z osmi barevných odstínů. Volant obšitý kůží má senzory úchopu po celém obvodu, základní údaje o jízdě se promítají na velký head-up displej a o ovládání multimédií se stará displej o velikosti 12,3 palce v HD rozlišení.

 

Zvenku Mirai zaujme na sportovními liniemi a protáhlými světlomety, které jsou nejdelší mezi všemi modely značky. Zadní LED světla pak zabírají téměř celou šířku vozidla. Obří je i střešní okno (831x802 mm) a na výběr jsou nápadná kola o rozměru 19 nebo 20 palců.

 

 

Pokud má člověk trochu zkušeností s elektromobily, za volantem Mirai ho nic výrazně nepřekvapí. Odpich je velmi slušný a i během jízdy je to velmi živé auto, ačkoliv nedisponuje nijak extrémním výkonem. Jízda je ale hlavně maximálně pohodlná a krásně tichá. I pocit, že neprodukujete žádné emise nebo škodlivé látky, dokonce čistíte okolní vzduch, je prostě příjemný.

 

O bezpečnost při jízdě se stará několik bezpečnostních systémů včetně aktivního systému zatáčení ACA, adaptivního tempomatu nebo plně automatického parkování, které se mezi modely Toyoty objevuje vůbec poprvé.

 

Zvuky jinak naprosto tichému autu dodává speciální akustický systém. Při akceleraci generuje projev podobný běžnému spalovacímu motoru, což je trochu "ufo". Výraznější jsou zvuky v normálním režimu, v režimu eco je Mirai naprosto tichý jako elektromobil.

 

 

Mirai stojí na nové platformě GA-L (Global Architecture Lexus). Disponuje celkovým výkonem systému 134 kW, což mu umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a maximální rychlost 175 km/h. Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kg pojmou tři vysokotlaké zásobníky v zadní části.

 

Funguje jako elektromobil, jen si pod kapotou vozí vlastní minielektrárnu - vodíkové palivové články jsou schované pod sedačkami a vodík funguje jako zásobárna a nosič energie. Čistý vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu a k finální reakci pak dochází v palivovém článku. Vzniklá energie pohání elektrický motor, přičemž jediným odpadem této reakce je čistá voda.

 

V první generaci Mirai dojel na plnou nádrž zhruba 500 km, u nové verze Toyota zvýšila dojezd skoro o třetinu na 650 km vylepšením systému palivových článků a nasazením větších nádrží. Nedávno se automobilka pochlubila, že Mirai překonal světový rekord, když na jedno natankování na silnicích kolem Paříže ujel 1003 kilometrů. Průměrná spotřeba paliva byla 0,55 kg/100 km a k překonání rekordu byl využit vodík z obnovitelných zdrojů. Řidiči prý uplatnili nacvičený "ekonomický" styl jízdy, ale bez jakýchkoli zvláštních technik, které by nebylo možné použít za běžného provozu.

 

 

Nám se tak ekonomicky jezdit nepovedlo, ale i slibovaný dojezd 650 km je velmi slušný, nádrž je navíc naplněná za 3-5 minut, což je oproti dobíjení elektromobilu výrazný rozdíl. Nejbližší veřejná čerpací stanice je ale zatím v německých v Drážďanech. I když i to se má brzy změnit…

 

 

Plná nádrž vodíku vyjde aktuálně zhruba na stejnou částku jako nádrž benzínu, tedy asi na 1500 korun. Řada prognóz však uvádí, že s rozvojem světové vodíkové infrastruktury by cena vodíku měla postupně klesat.

 

Cena Toyoty Mirai začíná na českém trhu na 1,7 milionu korun v provedení Comfort a 1,8 milionu korun ve verzi Executive. Za 2 miliony korun je pak výbava Executive s paketem VIP. Toyota předpokládá, že během několika let cena osobních aut na vodík srovná s cenou hybridů, budoucí třetí generace Mirai by tak měla stát už méně než milion korun. Toyota investuje do vodíkové budoucnosti obrovské částky, vodík je podle automobilky "důvěryhodným a hojným zdrojem pro dopravu a ukládání energie a představuje slibnou příležitost k rozvoji lepší společnosti a může zajistit bezemisní mobilitu nejen v rámci silniční, ale i železniční, lodní a letecké dopravy".

 

 

Na konci léta má vzniknout první česká veřejná čerpací stanice na vodík v Praze na Barrandově. Postupně se budou přidávat další místa po celé republice. "V tuhle chvíli neuvádíme jen vodíkové auto, ale celou novou technologii. Ta má obrovský potenciál pro veškerou dopravu i průmysl, protože možností, kde všude lze vodík využít, je celá řada,“ vysvětluje kontext nové technologie produktový manažer Toyoty Václav Zikmund.

 

Fotogalerie: Vodíková Toyota Mirai

1
/
25
Zdroj: Toyota CE
Vodíková Toyota Mirai druhé generace - 55

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve Full HD a bez reklam na Voyo.cz

Související témata:
TN.cz