Srovnání škodovek

Jak klesá cena škodovek: Která si nejlépe drží hodnotu i po 7 letech?

Logo Škoda
Zdroj: Profimedia
Téma:

Škodovky dlouhodobě patří mezi nejprodávanější nové i ojeté vozy na českém trhu. Kromě tradice je jedním z důvodů také to, že si dobře drží svoji hodnotu. Pomaleji klesající zůstatková cena je výhodou pro firmy i běžné zákazníky, kteří po určitém čase chtějí auto dobře prodat nebo ho vyměnit za novější a proto požadují, aby rozdíl mezi kupní a prodejní cenou byl co možná nejmenší.

Jaká je průměrná hodnota škodovek po dvou nebo po sedmi letech provozu? A které modely si na trhu stojí nejlépe? Ve své analýze to zjišťovala společnost Cebia. Pomocí profesionálního systému na oceňování vozidel CebiCat GTa srovnala nejprodávanější ojeté vozy značky Škoda s průměrem ostatních benzínových či dieselových aut ze stejné třídy na trhu.

 

Octavia - benzín

V porovnání s jinými vozidly si nejlépe drží cenu benzínové modely Škoda Octavia. U takové Octavie třetí generace Ambition 1.5 TSI (110 kW) je obvyklá průměrná cena po dvou letech provozu na 73 procentech pořizovací ceny nového auta. Průměr u benzínových vozů nižší střední třídy je přitom o 5 procentních bodů nižší.

 

Po sedmi letech provozu klesne hodnota stejné Octavie na 42 % původní ceny. To je pořád 5 % nad průměrem.

 

Octavia - diesel

Octavie v provedení kombi s dieselovým motorem 2.0 TDI (110 kW) ztrácí hodnotu o něco rychleji. Po dvou letech se její cena většinou pohybuje kolem 65 % původní hodnoty. Je to dáno většinou vyšším průměrným kilometrovým nájezdem dieselových variant a širší nabídkou naftových verzí na trhu ojetin. I tak si naftové Octavie Combi drží hodnotu o 4 procentní body vyšší než je průměr jiných dieselů ze stejné třídy.

 

 

Po sedmi letech provozu je většinou cena dvoulitrové dieselové Octavie Combi zhruba na třetině původní ceny (34 %). To je pořád o pět procentních bodů vyšší hodnota než je průměr stejně starých naftových kombíků jiných značek.

 

Superb - benzín

V případě modelů Superb je po dvou letech od zakoupení většinou jedno, jestli máte benzínové či naftové provedení. V obou případech cena klesá někam k 66 % původní hodnotu. S přibývajícími lety však začne rychleji padat cena dieselů.

 

Po sedmi letech je průměrná hodnota benzínového Superbu třetí generace Style 1.5 TSI (110 kW) na 37 % pořizovací hodnoty nového auta.


Superb - diesel

V případě naftového Superbu třetí generace L&K Combi 2.0 TDI (140 kW) je po sedmi letech provozu zůstatková cena jen 29 %.
I tak je ale jeho zůstatková cena o 6 procentních bodů vyšší než je cenový průměr ostatních sedmiletých naftových vozidel vyšší střední třídy.

 

 

Fabia

Analýza benzínového modelu třetí generace Ambition 1.0 MPI (55 kW) ukázala, že po dvou letech si drží hodnotu stejně jako benzínová Octavia na 73 % pořizovací ceny nového vozu.
Po dvou letech tak Fabie klesá na ceně podobně jako jakéhokoliv průměrný benzínový hatchback.

 

 

Rozdíl je patrný až po sedmi letech, kdy si Fabia pořád dokáže udržet 45 % původní hodnoty, zatímco průměrná zůstatková hodnota ostatních srovnatelných vozidel už je o dva procentní body nižší.

 

Hodnota fabií tak klesá z porovnávaných modelů značky Škoda nejpomaleji, cena po sedmi letech padá ještě pomaleji než cena octavií.

 

"Vozidla ze segmentu nižších a malých vozidel jsou levná, ideální pro městský provoz nebo jako druhé auto do rodiny, a proto se těší velkému zájmu a jejich hodnota tak klesá nejpomaleji," vysvětluje Cebia.

 

Důvodem, proč si hatchbacky drží vysokou zůstatkovou hodnotu, je i to, že jsou častěji ve vlastnictví fyzických osob. Soukromí majitelé se jich jen neradi zbavují, a pokud ano, pak nejsou připraveni akceptovat vyšší cenový pokles proti hodnotě nového vozu.

 

Co ovlivňuje zůstatkovou cenu

Na pomalejší pokles hodnoty škodovek má zásadní vliv neutuchající zájem, který je dán tradicí, užitnou hodnotou jednotlivých modelů, relativně levnými a snadno dostupnými náhradními díly, dostupností servisů a v neposlední řadě také dostupností informací o historii vozů.

 

Právě vozy značky Škoda patří k těm, o nichž se toho dá zjistit nejvíc a lidé tak s ojetou škodovkou většinou nekupují "zajíce v pytli".

 

 

"Značka automobilu do zůstatkové hodnoty promlouvá, ale není to jediný aspekt ocenění vozu. Ojetý vůz dále zhodnocují doložitelný pravidelný servis, nejlépe v autorizovaném servisu, prověřený původ a stav kilometrů. Kupujícímu totiž doplňují informace o současném stavu vozidla. Dobrá koupě začíná právě poučeným výběrem," říká Pavel Kašpar, zodpovědný za program Škoda Plus, který zajišťuje u certifikovaných prodejců prodej ojetých aut, která mají prověřený původ a prošla podrobnou vstupní prohlídkou v autorizovaném servisu.

Související témata:
TN.cz