Změny trhu

Důsledky pandemie: Lidé šetří na autech, chtějí mnohem levnější ojetiny

Povinné ručení
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek
Téma:

Vozový park v Česku je jeden z nejstarších v EU a hned tak se na tom asi nic nezmění. Lidé chtějí při nákupu auta ušetřit ještě víc než dřív. Kvůli dopadům pandemie snižují rozpočty na pořízení vozu o víc než 50.000 korun. Místo nových aut se rozhlížejí po ojetinách a i u nich chtějí utratit výrazně méně, než měli původně v plánu.

Pandemie koronaviru výrazně ovlivnila nakupování aut. Více než polovina (54 %) lidí, kteří se aktuálně poohlížejí po ojetém voze, tvrdí, že kvůli zhoršené či nejisté finanční situaci změnila svoje nákupní chování. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cebia, kterého se účastnilo téměř 400 kupujících.

 

Někteří lidé se rozhlížejí po ojetinách, i když původně chtěli nové auto. Potvrdilo to 16 % účastníků průzkumu. "Určitou roli mohou mít i výpadky ve výrobě nových vozů, ale důležitějším faktorem pro takové rozhodnutí je spíš finanční situace domácností,“ poukazuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

 

Škrty v rozpočtu i víc než 50.000 korun

Průměrná inzerovaná cena za ojeté auto se drží zhruba na úrovni 230.000 korun, na odbyt teď ale jdou spíš levnější auta. Lidé totiž v řadě případů snížili původní rozpočet na pořízení auta - v průzkumu to potvrdila pětina kupujících. Nejčastěji přitom chtějí snížit investici o více než 50.000 korun nebo ušetřit alespoň kolem 50.000 korun.

 

 

"Tři pětiny z těch, kteří musí nebo chtějí vložit do koupi vozu méně peněz, plánují snížit výdaje minimálně o 20 % průměrné ceny ojetého auta, což je poměrně hodně,“ myslí si Martin Pajer.

 

Ustoupit z požadavků se lidem nechce

Pokud chtějí kupující levnější auto, měli by přiměřeně k tomu ustoupit ze svých požadavků. To se jim ale moc nechce. Nechtějí slevit z objemu a výkonu motoru, stáří vozu ani počtu najetých kilometrů. Vybranou značku nebo model nechce měnit 21 % respondentů.

 

To podle Cebie nahrává podvodům - prodávající se snaží zatajit skutečné stáří nebo stav vozidla. "Ukazuje se, že lidé nezřídka hledají auto velice podobné svým původním požadavkům, ale za výrazně nižší cenu. To je důvodem, proč nyní stoupá počet podvodů s ojetými vozy a stoupá tak riziko koupě auta se stočeným tachometrem či zatajenou havárií. Další cestou, která na první pohled uspokojí přání zákazníka i prodávajícího, je omlazování vozu neuváděním skutečného roku jeho výroby,“ varuje Pajer.

 

Při vybírání auta jsou kupující obezřetnější

Z průzkumu společnosti Cebia vyplynulo, že kromě poptávky po levnějších vozech stoupla i doba prodeje a potřeba kupujících znát o autě maximum dostupných informací - 28 % kupujících potvrzuje, že teď auto déle vybírají. I to je dáno především jejich ekonomickou situací a obavami o budoucí příjmy. Chtějí mít proto jistotu, že si vyberou spolehlivý vůz, u kterého je nepřekvapí neočekávané náklady na opravy a údržbu.

 

 

S klesající cenou obecně klesá i stáří vozu a u starších vozů panují větší obavy o jejich technický stav. "Téměř pětina respondentů se proto více zaměřuje na prověření historie vozů, protože se obávají zatajených havárií či stočeného tachometru?" dodává společnost Cebia, u které si kupující mohou historii vozu prověřit a zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, nebylo havarované, či zda prodejce uvádí skutečný rok výroby a nesnaží se vůz omladit.
 

Související témata:
TN.cz