Nádherné škodovky

Nechtěný šrot nebo skrytý poklad? Embéčko stojí skoro dva miliony!

Téma:

Embéčko nebo taky embeso, embaso, tisícovka, ale i "tisíc malých bolestí"…To vše jsou přezdívky Škody 1000 MB, která rozhodně patří mezi legendární československá auta. Vyrábět se začala už před 56 lety a v Mladé Boleslavi způsobila revoluci. Postupem času se ale z většiny vozů stal nechtěný šrot. Existují však kousky, které dnes mají až neuvěřitelnou hodnotu. Podívejte se na dva z nich.

Jak může mít víc než padesát let staré embéčko cenu skoro dva miliony korun? Tenhle vůz prošel velmi pečlivou renovací, má původní mimořádně zachovalé sedačky a vyvedený je v atraktivní barevné kombinaci lahvově zelené karoserie a interiéru v odstínu "velbloudí žluti.". K vozu se dochoval i původní technický průkaz. Najeto má 80.440 kilometrů, vzadu je ukrytý litrový motor s výkonem 52 koní (38 kW) spolupracující se čtyřstupňovou převodovkou.

 

Je to opravdu krásný veterán, ale ani to by ale na tak vysokou cenu nestačilo. Ke dvou milionům ji žene vzácný původ, tahle tisícovka z roku 1967 je totiž velmi unikátní. Jde o model MBX, tedy luxusní dvouveřové Coupé s bočními okny bez rámů, která se prodávala od ledna 1967 do srpna 1969. Vyrobeno bylo pouze 2517 kusů (1403 kusů 1000 MBX + 1114 kusů silnější verze 1100 MBX) a většina z nich zamířila na export. Do dnešní doby se jich dochovalo minimum, podle odhadů jen zhruba padesátka.

 

A jeden z nich  je teď v nabídce společnosti Mototechna Classic, která se specializuje na prodej veteránů, youngtimerů a investičních ojetých aut. Vzácnou Škodu 1000 MBX nabízí za 1,8 milionu korun.

 

Pro sběratele i milovníky aut, kteří si veterány pořizují jako dlouhodobou investici, jde o atraktivní kousek - je ale velmi pravděpodobné, že cena bude ještě růst. Právě škodovky patří mezi zákazníky Mototechny Classic k nejžádanějším vozům.

 

 

V nabídce MBX doprovází ještě jeden podobný kousek v téměř stejné barevné kombinaci. Jde o Škodu 1100 MB se silnějším motorem 1,1 litru a výbavou De Luxe. Čtyřdveřový vůz z roku 1968 je ve špičkovém původním stavu bez jakýchkoliv zásahů. Má originální mimořádně zachovalý lak, leštěný téměř do původní krásy, vyvoněný interiér a původní technický průkaz i SPZ. Za svůj dlouhý život veterán najezdil jen přes 59 tisíc kilometrů.

 

Mototechna Classic ho nabízí za 700 tisíc korun.

 

 

Obě krásky si můžete prohlédnout ve videu v úvodu článku i ve fotogalerii na jeho konci.

 

Škoda 1000 MB se poprvé představila jako moderní kompaktní vůz v roce 1964 a v polovině 60. let stanovila měřítka vysokou úrovní techniky, komfortu i designu.

 

Nástup embéčka patří k zásadním milníkům v historii mladoboleslavské automobilky. Po éře oblíbené řady Octavia s motorem vpředu a pohonem zadních kol přinesla nová Škoda 1000 MB na jaře 1964 revoluční změnu - ve své době nejmodernější motor litrové třídy byl umístěn v zádi lehké samonosné karoserie a poháněl zadní kola.

 

V září 1964 se novinka představila široké veřejnosti na tradičním strojírenském veletrhu v Brně, v říjnu ji obdivovali také návštěvníci autosalonů v Paříži a Londýně.

 

Progresivně řešený automobil vznikal v úplně nové části mladoboleslavského výrobního závodu. Šlo o jednu z nejmodernějších automobilových továren nejen v rámci socialistických zemí.

 

K výrobě embéček se používaly špičkové technologie. Čtyřdveřová karoserie vznikala ze 665 výlisků spojených 6900 bodovými svary. Evropský primát představovalo tlakové lití bloku motoru i skříně čtyřstupňové manuální převodovky z hliníkové slitiny.

 

 

Definitivní typové označení čtyřdveřového sedanu Š 1000 MB vyjadřovalo zdvihový objem zaokrouhlený na 1000 cm3, zkratka MB připomínala produkci v Mladé Boleslavi. Vzhledem k poměrně vysoké poruchovosti vozů z prvních let se zkratka brzy začala lidově posměšně vysvětlovat jako "tisíc malých bolestí".

 

Postupně se ale embéčka staly fenoménem. Škoda 1000 MB měla revoluční design a nabízela na tehdejší dobu velmi prostorný a funkční interiér - ke standardní výbavě patřila například lůžková úprava sedadel. Vůz měl dva zavazadlové prostory: jeden za zadními sedadly, přístupný i během jízdy, v přídi vozu pak druhý, o objemu 220 litrů. Pod jeho podlahou bylo uloženo rezervní kolo, přístupné po odklopení části masky. Pro vyjmutí rezervy tak nebylo třeba vykládat zavazadla.

 

Kapalinou chlazený řadový čtyřválec měl zdvihový objem 988 cm3, v první fázi poskytoval výkon 37 koní (27 kW). Vůz tak dosahoval rychlosti až 120 km/h při příznivé spotřebě 7 až 8 litrů benzinu na 100 km.

 

 

Od května 1965 vznikalo v Boleslavi přes tisíc vozů měsíčně, na konci téhož roku pak šlo o nejméně 150 vozů denně – šlo tedy o první skutečně velkosériově vyráběný český vůz. Více než polovina z celkové produkce byla vyvezena do desítek zemí světa – například v roce 1965 připadalo na export 70 %. Výrazně jej podpořily také významné úspěchy vozů Š 1000 MB na tratích prestižních automobilových soutěží.

 

 

V roce 1966 dostaly základní embéčka větší výkon 43 koní (32 kW) a nabídku tehdy rozšířila i verze Š 1100 MB s 52 koňmi (38 kW) a také elegantní dvoudveřové provedení MBX. Podívejte se na ně:

Fotogalerie: Tahle stařičká embéčka mají dnes obrovskou hodnotu

1
/
35
Zdroj: TN.cz / Gustav Weiss
Škoda 1000 MBX z roku 1967 - 13

Související témata:
TN.cz