Samořídící auta

Dostupná spolehlivá auta bez řidičů? Na trhu mohou být už v roce 2025!

Letos proběhne testování v dalších městech a do roku 2025 mohou být na trhu auta schopná spolehlivé autonomní jízdy. Přitom za cenu, která bude dostupná masám. Vyplývá to z prezentace izraelské firmy Mobileye v rámci právě probíhajícího technologického veletrhu CES. Na video představující jejich autonomní systém, se podívejte pod titulkem článku.

Tesla, Uber, Google, nebo někdo jiný? Technologické společnosti se předhánějí ve vývoji autonomních aut. Izraelský Mobileye, dceřiná firma společnosti Intel, se teď dušuje, že spolehlivá a poměrně levná technologie pro samoříditelné vozy může být na trhu už v roce 2025.

 

Během následujících měsíců by měly vyjet testovací flotily s autonomním systémem do ulic nejméně čtyř dalších velkých měst - Detroitu, Paříže, Šanghaje a Tokia. "Města jsme vybírali tak, abychom vozidla poslali do blízkosti našich zákazníků, aby všichni měli možnost tuto technologii vyzkoušet na vlastní kůži," popsal hlavní inženýr společnosti Intel a viceprezident Automated Vehicle Standards ve společnosti Mobileye Jack Weast.

 

Mobileye vyvíjí kompletní systém pro autonomní řízení, který chce dodávat automobilkám. Proto vybral Detroit, který je pořád centrem amerického automobilového průmyslu a proto zvolil i další světové metropole. "Peugeot i Renault jsou v Paříži a Toyota a Nissan v Japonsku," podotkl Weast.

 

 

Prezident a generální ředitel společnosti Mobileye Amnon Shashua doplnil, že pokud firma získá souhlas regulátorů, zahájí letos testování i na veřejných komunikacích New Yorku. Uvedl to v rámci technologického veletrhu CES, který letos probíhá výhradně formou on-line prezentací.

 

První flotilu Mobileye vypustil v roce 2018 "doma" v Jeruzalémě a další vloni v Mnichově.

 

S technologií od Mobileye už přitom dnes jezdí miliony moderních aut například značek BMW nebo Volvo a dalších. Systému se přezdívá "třetí oko řidiče". Základem je čip s umělou inteligencí, která sleduje nejen pruhy na silnici, ale registruje i ostatní auta a také chodce, jejichž chování dokáže předvídat.

 

Firma s automobilkami uzavírá dohody a využívá data, která auta s kamerami posbírají. Se sdílených dat pak vznikají neustále aktualizované mapy s vysokým rozlišením a přesnou lokalizací.
A právě podrobné online mapy mají dodávat budoucím autonomním vozidlům potřebné informace o situaci na silnicích, o hustotě provozu, možných rizicích na cestě, povětrnostních podmínkách apod.

 

 

V současnosti už informace sdílí téměř milion aut, které denně najezdí 8 milionů kilometrů a dohromady už prý mají za sebou bezmála miliardu kilometrů. Shashua tvrdí, že Mobileye díky tomu může brzy automaticky a online "mapovat a interpretovat svět".

 

Vzájemně sdílené informace v budoucnu pomůžou autonomním vozům pochopit prostředí a dát si je do souvislostí. "Jsme schopni postavit scénu s takovou přesností, jakou žádný automobil nedokáže," říká šéf Mobileye s tím, že před půl rokem firma dosáhla bodu, kdy může systém posbíraná data bez jediného manuálního zásahu využít k vytvoření mapy v požadovaných detailech k "pohánění" celé autonomní flotily.

 

Jak vypadá taková autonomní jízda a jak se v reálném čase aktualizují mapy pro samořídící systém, se můžete podívat tady:

 

 

Firma chce do roku 2025 nabízet kompletní řešení pro autonomní jízdu postavené na kamerách, radarech i lidarech využívajících laserové paprsky. Právě k výrobě laserových senzorů využívá schopnost čipů mateřské společnosti Intel.

 

 

Mobileye plánuje postavit flotilu autonomních taxi pro některá města, ale Shashua dodává, že technologie může být v roce 2025 nachystaná pro širší využití a pro nasazení do autonomních vozidel pro běžné spotřebitele. A nemusela by být extrémně drahá.

 

"Mají opravdu skvělé technologie, které jim umožňují dělat skutečně pokročilé věci s nízkými náklady. Jejich balíček radarů, lidarů a zobrazovacích systémů je mnohem dostupnější než balíčky jiných výrobců. Takže, jakmile ho budou moci nasadit v širším měřítku, může být teoreticky součástí automobilů, aniž by zvýšil náklady o víc než 20 tisíc dolarů," uvedl expert na auta a moderní technologie, šéfredaktor populární Raodshow amerického mediálního domu CBS Tim Stevens.

 

 

I podle Egila Juliussena, zkušeného maerického analytika automobilového a IT průmyslu, byla pondělní prezentace Mobileye "jednou z těch nejvíce uvěřitelných" v oblasti autonomních vozidel.

 

Samozřejmě je nutné nejprve vyřešit regulaci a legislativu, provést dostatečné testování a přesvědčit výrobce aut, úřady i veřejnost o bezpečnosti autonomního řízení, ale kdo ví, třeba se opravdu už za čtyři pět let dočkáme většího nasazení opravdových "aut bez řidičů".

Související témata:
TN.cz