Přísnější rychlostní limity

Další velké město zpomalí. Skoncuje s povolenou padesátkou kvůli emisím

Rychlostní limit
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Další evropská metropole oznámila, že sníží rychlostní limit za 50 km/h. Německý Frankfurt nad Mohanem nezavede rovnou třicítku, jako řada jiných měst, ale zkusí to nejdříve se čytřicítkou. Radnice argumentuje tím, že se díky nižším rychlostem sníží emise a nebude tak nutné řidičům zakazovat vjezd do centra.

V širším centru Frankfurtu nad Mohanem bude od 1. ledna platit rychlostní limit 40 km/h. Páté největší německé město tak následuje evropský trend zpomalování: Paříž zavede od příštího roku třicítku, stejný krok už mají za sebou další francouzská města Grenoble, Lille nebo Nantes. Ve Španělsku snižuje rychlost Bilbao a dokonce se mluví o zavedení limitu 30 km/h ve všech městech v zemi. Diskuze o snížení základního rychlostního limitu probíhají také v Nizozemsku a limit na 30 km/h od roku 2021 sníží na většině komunikací také belgická metropole Brusel.

 

Ve všech případech úřady argumentují řadou výhod, včetně zvýšené bezpečnosti, sníženého znečištění ovzduší a zvýšení přívětivosti městských center vůči cyklistům a chodcům.

 

Anketa

Mělo by být ve městech povoleno jen 30 km/h?

Hlasovalo 3743 lidí.

 

Hlavním argumentem v německém Frankfurtu je čistota ovzduší. Městu totiž hrozily zákazy vjezdu do centra kvůli snížení emisí oxidu dusíku. "Je pravděpodobné, že bude možné zabránit hrozícím zákazům," uvedl ke snížení limitu na 40 km/h šéf dopravního odboru Klaus Oesterling. Stát Hesensko už vydal nezbytné povolení pro omezení rychlosti, podotýká německý autoklub ADAC.

 

Už během pandemie se ve Frankfurtu ukázalo, že snížený objem dopravy vede ke snížení emisí pod kritické hodnoty a vědecké studie prý ukazují, že nižší rychlosti je pomůžou pod mezní hranicí udržet i v budoucnosti. "Předpokladem je, že účastníci silničního provozu budou rychlostní limit dodržovat," podotkl Oesterling.

 

 

Omezení rychlosti bude platit v širším centru města a to včetně některých čtyřproudých komunikací. V evropských metropolích, které už rychlost snížily, se omezení většinou netýkají hlavních tahů a městských okruhů.

 

Zavádění a rozšiřování zón s maximální povolenou rychlostí 30 km/h je v plánu i v Česku - více si přečtěte zde:

Související témata:
TN.cz