Skleníkové plyny

Další rána pro automobilky. Evropští poslanci chtějí ještě tvrdší omezení emisí!

Výfuk
Zdroj: Profimedia
Téma:

Evropská unie má snížit emise skleníkových plynů o 60 procent proti stavu z roku 1990! To je souhrn návrhu, který ve středu schválil Evropský parlament. Dosavadní plán přitom počítal s omezením emisí o 40 procent. Výsledná opatření tak mají být výrazně tvrdší a zásadně se dotknou automobilového průmyslu.

Europoslanci chtějí ještě tvrdší omezování emisí než Evropská komise. Původně se počítalo s omezením emisí skleníkových plynů nad Evropou do roku 2030 o 40 % proti stavu v roce 1990. To odsouhlasily všechny členské státy. EK ale v září navrhla zpřísnění na 55 % a europoslanci ve středu odhlasovali ještě o 5 % tvrdší návrh.

 

EU teď čeká další náročné vyjednávání, nový návrh znovu musí schvalovat všechny členské země. Zatímco hlavně severské státy s tvrdším postupem souhlasí, Česko, Polsko i další země považují plán za absolutně nereálný.

 

Snižování emisí sice udělalo radost ekologům, ale také se výrazně dotkne průmyslu. "Starý těžký průmysl zastarává den za dnem víc a víc. EU musí jednat okamžitě," tvrdí český europoslanec za Pirátskou stranu Mikuláš Peksa, který přísnější návrh podpořil, na rozdíl od většiny českých europoslanců.

 

 

Kromě energetiky by takové opatření výrazně postihlo i automobilový průmysl, který se už teď těžce srovnává s dosavadními normami a navíc trpí v důsledku krize vyvolané pandemií koronaviru. Česká ekonomika je přitom na autoprůmyslu významně závislá.

 

"Naším společným cílem by mělo být zvolit takové tempo, které nepodváže ekonomický růst, konkurenceschopnost, zaměstnanost v automobilovém průmyslu, ale i dostupnost mobility pro zákazníky. Politické rozhodnutí Evropského parlamentu, který požaduje urychlený přechod k elektromobilitě, navíc ještě s uložením povinnosti výrobců prodávat určitý podíl elektromobilů, vnímáme s vážnými obavami," komentoval už předchozí plány EU výkonný ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

 

 

Kritická je například i Asociace německého automobilového průmyslu VDA. „Každé zpřísnění cíle by mělo být doprovázeno hodnocením souvisejících důsledků,“ podotýká její presidentka Hildegard Müllerová.

 

 

Automobilky by po zpřísnění čelily ještě většímu tlaku na prosazování elektromobilů. Jejich vývoj a výroba u pro ně přitom znamenají obrovskou ekonomickou zátěž. Navíc se zatím příliš nedaří elektromobily "vnutit" zákazníkům. A to i kvůli jejich vysoké pořizovací ceně a také zatím stále nedostatečné nabíjecí infrastruktuře. Některé země pořízení elektromobilů dotují, jiné (včetně Česka) to ale zatím odmítají.

TN.cz