Pochybný výsledek

Další oběť losího testu? VW Tiguan mezi kužely poskakoval jako balón!

VW Tiguan při losím testu
Zdroj: km77.com
Téma:

Další neslavný výsledek crossoveru v losím testu - modernizovaný Volkswagen Tiguan si poradil s nižšími rychlostmi, ale při 78 km/h mezi kužely podivně poskakoval. To vskutku nevypadá moc bezpečně. Podívejte se na test španělského motoristického portálu km77.

Volkswagen Tiguan prošel nedávno feceliftem a tak přišel čas na testování. Kolegové ze španělského motoristického webu km77.com vyzkoušeli, jak si modernizované středně velké SUV poradí s takzvaným losím testem.

 

Cílem je vyhodnotit schopnost vozidla manévrovat kolem nečekané překážky - původně švédská zkouška simuluje situaci, kdy se řidič musí náhle vyhnout velkému zvířeti, proto se ostatně jmenuje "losí". Španělský web se prováděním standardizovaného losího testu zabývá už roky.

 

Testovací jezdci vyjeli na dráhu s Tiguanem ve verzi R-Line 1.5 TSI (110 kW) s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG.V rychlosti do 77 km/h to bylo ještě celkem v pohodě, ale při vyšších rychlostech se ukázala slabina některých současných crossoverů a SUV - řada těchto "nafouknutých" hatchbacků či kombíků s vyšším těžištěm si s losím testem neumí moc dobře poradit.

 

 

Na záběrech španělského testu projíždí Tiguan mezi kužely nejprve rychlostí 75 km/h. Sráží hned první kužel, ale to je dáno spíš tím, že si řidič chtěl dostatečně najet, než nějakou chybou ovládání vozu.

 

Při ostrém manévru kolem simulované překážky okamžitě a dost drsně spíná elektronická stabilizační systém ESC. Volkswagen to výrazně zpomaluje a návrat na původní trasu už tak probíhá v rychlosti kolem 30 km/h.

 

Volkswagen pak uspěl i v rychlosti 77 km/h. To je slušný výsledek, vždyť nejlepší auta dokáží ostré "losí" esíčko vybrat v rychlosti 70 až 80 km/h. Už se ale začal projevovat nepříjemný efekt. Kvůli zásahu ESC není průjezd ostrou zatáčkou vůbec plynulý.

 

Podle řidičů bylo cítit, jak podvozek pracuje a stabilizace se snaží auto v zatáčce vyrovnat. Jenže crossover se při tom rozhoupal a několikrát divoce odrazil od země. Pravé zadní kolo bylo dokonce na chvíli ve vzduchu, jakoby došlo k nějakému problému s tlumením. Rozhodně to není běžné chování v losích testech.

 

Mnohem patrnější to pak bylo v rychlosti 78 km/h. To už Tiguan boří kužel a hlavně na silnici poskakuje jako balón - podívejte se sami:

 

 

Ve vzduchu byla v zatáčce už obě pravá kola, po zhoupnutí se následně nadzvedlo i levé zadní. Řidič se prý v tu chvíli necítil v autě moc bezpečně a nebyl si vůbec jistý, že ho udrží ve správném směru.

 

Losí test je jednou z nejnáročnějších bezpečnostních zkoušek, která zjišťuje chování auta při rychlých, nečekaných úhybných manévrech. Ověřuje, jestli auto zůstává i v takové situaci ovladatelné. A Tiguan v případě ostrého manévru při vyšší rychlosti už moc dobře ovladatelný není, přestože jinak se s ním jezdí velmi dobře a příjemně na okreskách i ve městě.

 

V testu následoval klasický slalom a ani tady nebyli řidiči ze zásah ESC do řízení zrovna nadšeni. Agresivní nástup stabilizace způsobuje, že průjezd zatáčkami není plynulý.

 

 

Volkswagen Tiguan je středně velké, praktické a docela prostorné SUV, jehož druhá generace se začala prodávat v lednu 2016. Jeho koncernovým příbuzným je Škoda Karoq a také v Česku vyráběný Seat Ateca. Modernizace Tiguanu v roce 2020 přinesla několik změn ve vzhledu i výbavě. Kromě toho přibyla i plug-in hybridní varianta a sportovní Tiguan R s vysokovýkonným benzínovým motorem.

Související témata:
TN.cz