Bude dvacetkrát dražší

Dva roky navíc! Ministerstvo odložilo důležitou část jihočeské dálnice

Michaela Klárová
Michaela Klárová
Publikováno 9. 9. 2020
Téma:

Ředitelství silnic a dálnic prodlužuje termín na dostavbu části dálnice D3 na jihu Čech. Původně se počítalo s tím, že českobudějovický obchvat v úseku Úsilné - Staré Hodějovice bude zprovozněn v roce 2022. Jenže teď se ukázalo, že se tam řidiči projedou nejdříve v roce 2024.

Stavbaři musejí prodloužit termín dostavby dálnice D3 u takzvaného pohůreckého tunelu na plánovaném obchvatu Českých Budějovic kvůli novým technologiím, ke kterým musejí přistoupit. Na vině je agresivní spodní voda.

 

Původně se počítalo s tím, že se zmiňovaná část dočká zprovoznění v roce 2022, pak Ředitelství silnic a dálnic prodloužilo harmonogram prací o další rok a teď to vypadá, že se řidiči na úsek dostanou až v roce 2024.

 

Posunutí harmonogramu zároveň znamená i navýšení rozpočtu na výstavbu - z původních více než pěti milionů korun se investice vyšplhají zřejmě až na sto milionů!

 

 

Zhotovitel v současné chvíli zpracovává veškerou dokumentaci, na jejímž základě se pak rozhodne, jak přesně budou práce postupovat. Komplikace s agresivní spodní vodou sice předpovídaly geologické průzkumy ještě před zahájením stavby, když ale do země "koply" stroje, ukázalo se, že problémy budou mnohem větší, než se předpokládalo.

 

V současné době je v provozu asi 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi. Už v minulosti premiér avizoval, že by se řidiči po celé dálnici, která bude měřit sto sedmdesát kilometrů, mohli projet v roce 2028.

 

 

Tunel Pohůrka je plánovaný na obchvatu poblíž Dobré Vody u Českých Budějovic. Má měřit téměř kilometr a jeho trasa vede pod silnicí na Dobrou Vodu, Dobrovodským potokem a dalšími dvěma místními komunikacemi.

 

 

Projekt počítal s technologií takzvaných milánských stěn, které se používaly například při stavbě tunelu Blanka v Praze. Jde o metodu, kdy se kvůli podzemní vodě nejprve vybudují podzemní stěny a pak teprve bude hlouben vlastní tunel. Kvůli agresivní spodní vodě ale musí být použita jiná technologie.

 

 

Přes sedm kilometrů dlouhý dálniční úsek Úsilné – Hodějovice je aktuálně jednou z největších dálničních staveb. Zakázku za více než 5 miliard korun realizuje sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice.

Související témata:
TN.cz