Přechází na elektriku

Další automobilový gigant to zabalil. Fordy přijdou o spalovací motory!

Ford Mustang Shelby GT500 - 16
Zdroj: Ford
Téma:

Končíme se spalovacími motory a naše auta už budou jen elektrická. Automobilek, které v poslední době přispěchaly s tímto definitivním vzkazem, přibývá. A jsou to samé tradiční značky, pro které byly silné spalovací motory dlouhé roky symbolem. K Bentley a Jaguaru se teď připojil americký Ford. I když ten si nechává pootevřená zadní vrátka alespoň na domácí půdě v USA i na dalších mmimoevropských trzích.

Od roku 2030 už si v Evropě nekoupíte žádný nový ford, který by jezdil na naftu nebo benzín. K dispozici už budou jen fordy do zásuvky. Ani takový Mustang v Evropě už v současné podobě prostě nepořídíte. Divná představa? Ano. Ale už za pár let se opravdu naplní.

 

Focus, Fiesta, S-Max, Mondeo nebo nově Kuga a Puma si přitom svou cestu k evropským zákazníkům v pohodě našly. A to i k těm českým. Puma u nás byla vloni 30. nejprodávanějším modelem a Ford byl 10. nejprodávanější značkou. K nejvýznamnějším hráčům patří v celé Evropě.

 

Teď se však zařadil po bok tradičních britských značek Bentley a Jaguar, které se stejným oznámení přišly v nedávné době. Bentley přejde na elektriku také od roku 2030, Jaguar prý ukončí výrobu aut se spalovacím motorem dokonce už v roce 2025. Do konce desetiletí chce mít jen elektrické vozy i Volvo.

 

 

Ford je ale největší automobilkou, která v Evropě definitivní přechod na elektriku oznámila i s termínem. Například Volkswagen, který na elektromobilitu vsadil snad všechno, co má, zatím s tak radikální zprávou váhá. Právě německý koncern VW přitom Fordu slíbil svojí modulární platformu MEB a elektrické fordy tak budou mít stejný základ jako třeba Škoda Enyaq nebo Volkswageny ID.3 a ID.4.

 

Ford investuje miliardu eur (téměř 26 miliard korun) do německé fabriky v Kolíně nad Rýnem, která by měla produkovat elektromobily pro Evropu. První ryze evropský elektrický ford z linek sjede za dva roky. Do té doby bude automobilka poptávku po elektromobilech v Evropě řešit dovozem crossoveru Mustang Mach-E, který už má s původními mustangy pramálo společného.

 

 

Přechod na elektromobilitu a vývoj nových modelů spolyká další stovky miliard (do roku 2025 přes 400 miliard korun). Změny se dotknou všech evropských závodů. Ford zároveň vzkázal, že každé jeho osobní auto bude mít už od poloviny roku 2026 možnost elektrického nebo plug-in hybridního pohonu. U užitkových aut to přijde ještě o dva roky dříve. "Očekáváme, že do roku 2026 už bude z baterií napájena většina našich vozidel," řekl evropský prezident Fordu Stuart Rowley.

 

 

Evropa je pro auta do zásuvky zásadním trhem. Už vloni předstihla Čínu v prodejích plug-in hybridů a očekává se, že v průběhu desetiletí se bude prodej dále zvyšovat v návaznosti na stále přísnější emisní pravidla EU. Zakázat prodej aut se spalovacími motory chtějí postupně i některé evropské země.

TN.cz