Třetí generace

Dacia zveřejnila české ceny nového Sandera. A začíná hodně nízko

Dacia Sandero a Sandero Stepway
Zdroj: Dacia
Téma:

Jednoduché, prostorné, spolehlivé, robustní, bez zbytečné výbavy, ale za nepřekonatelnou cenu. Taková auta chce vyrábět rumunská Dacia. A nové Sandero se toho drží.

Sandero se od roku 2017 stalo symbolem a bestsellerem rumunské značky - je to nejprodávanější soukromý vůz v Evropě a také nejprodávanější model Dacie s více než 2,1 miliony prodaných vozů. Víc než 1,3 milionu vozů z toho připadá na městský crossover Sandero Stepway.

 

Nedávno na trh dorazila třetí generace úspěšných modelů a Dacia konečně odhaluje i české ceny. Nová generace výrazně poskočila po technické, designové i kvalitativní stránce, bohatší je i výbava, cenu přitom Dacia chtěla udržet co nejníže. A to se celkem povedlo. Cenový skok určitě není tak výrazný jako ten technický.

 

V dosavadní generaci se dalo Sandero pořídit od 211.000 korun, Stepway za necelých 235.000.

 

V nové generaci začínají ceny na 239.000 za Sandero a necelých 305.000 za Stepway.

 

Sandero mění platformu, stojí na stejném základu jako nové modely od Renaultu a Nissanu a nabízejí vyšší úroveň výbavy, aktivní i pasivní bezpečnosti, modernější pohony včetně dvoupalivového benzín/LPG, novou automatickou i manuální převodovku.

 

Kvalitnější výbava

V lépe zpracovaném interiéru jsou kvalitnější materiály, úpravou prošly nárazové zóny, v základní výbavě je šest airbagů i současné asistenty řízení pro nouzové brzdění, hlídání mrtvého úhlu nebo parkování. Za příplatek je k dispozici dešťový senzor, bezklíčové odemykání nebo automatické světlomety. Auto se umí propojit s chytrým telefonem, od vyšších verzí má už sofistikovaný infotainment s dotykovým displejem.

 

 

Oba modely jsou mají novou přední nápravu, jejíž ramena mají větší schopnost filtrace nerovností a přesnější vedení. Pro lepší stabilitu v zatáčkách byla zvýšena tuhost stabilizátoru a rozšířen rozvor.

 

Komfortnější jízda

Širší rozchod kol zlepšuje jízdní stabilitu a ovladatelnost a nové tlumiče a nastavení pružin umožňují zatáčet bez výrazného naklánění. Řízení, které je nyní 100% elektrické, snižuje vynaloženou sílu o 36 % oproti předchozímu Sanderu. Kromě toho disponuje proměnným účinkem v závislosti na rychlosti vozu. Poskytuje přesnější vnímání přední nápravy, zaručuje tak lepší směrovou stabilitu na dálnici a současně usnadňuje manévrování, například při parkování.

 

Nižší hluk

Uložení motoru, příď a skelet karoserie jsou lehčí a zároveň tužší, díky tomu se snížil přenos vibrací do kabiny. Hluk obtékajícího vzduchu zase utlumilo odstranění dutin mezi dveřmi a karoserií a nově navržená zpětná zrcátka. Izolace vozu byla zlepšena zvětšením povrchů pohlcujících hluk v prostoru motoru o 12 až 48 % a snížením akustických úniků. V kabině se tak podařilo snížit hlučnost o 3 až 5 dB při rychlostech 50 km/hod až 130 km/hod.

 

Benzín i LPG

Na výběr jsou tři motory. Diesel mezi nimi už nenajdete, ale zajímavou variantou je jednotka TCe 100 spalující kromě benzínu i zkapalněný plyn (LPG) s padesátilitrovou nádrží místo rezervního kola. Dacia je jediný výrobce, který nabízí dvoupalivový pohon na benzín a LPG u celé řady osobních vozů a nové Sandero s ním produkuje v průměru o 11 % emisí CO2 méně než ekvivalentní benzínový pohon).

 

 

Kromě něj si mohou zákazníci vybrat jeden ze dvou benzínových litrových tříválců: atmosférický SCe 65 a přeplňovaný TCe 90 i s automatickou převodovkou CVT. Ten slabší ale najdete jen u Sandera.

 

 

Tři stupně výbavy

Za necelých 240.000 pořídíte základní hodně očesané Sandero Acces s nejslabším motorem, bez klimatizace, rádia a s 15placovými ocelovými disky. Základní výbavu navíc o moc nevylepšíte, protože výbava na přání není k dispozici.

 

Za 275.000 už máte silnější motor a výbavu Essential, která už má nárazníky v barvě karoserie, dělené zadní sedadlo, centrální zamykání, tempomat a rádio, které se dá za příplatek upgradovat na dotykový infotainment.

 

Sandero:

 

V nejvyšší výbavě Comfort se do u Sandera hry zase vrací i nejslabší jednotku. V tomto stupni výbavy už je manuální klimatizace, mlhovky, dešťový senzor, vyhřívaná zrcátka, loketní opěrky, kožený volant i dotykový infotainment. Za další vylepšování opět připlatíte, ale za necelých 300 tisíc dostanete velmi slušně vybavené auto, a za zhruba 350 tisíc "plnou palbu".

 

U Sandera Stepway základní výbava Acces není. Za startovací cenu 304.900 korun je Stepway už rovnou ve střední výbavě Essential, ale i s manuální klimatizaci nebo opěrkami loktů.

 

Sandero Stepway:

 

V nejvyšším stupni pak Stepway přibývají ještě chytře vyřešené podélné střešní lišty: díky klíči uloženému v přihrádce palubní desky a bez složité demontáže se změní na pevný střešní nosič s nosností 80 kg. Zajímavý patentovaný systém je praktický, není potřeba k lištám montovat příčníky.
 

Sandero - robustní hatchback

Ze Sandera chce mít Dacia moderní a robustní hatchback. Dostal výraznější blatníky, celková linie je ale plynulejší díky více skloněnému čelnímu oknu, o centimetr nižší ustupující střeše s anténou u zadního okraje. Světlá výška podvozku zůstala stejná (133 mm), ale s větším rozchodem kol a vystouplými podběhy se nové Sandero zdá nižší a podsaditější. Dostalo i nový světelný podpis Dacie ve tvaru Y a modernější LED světlomety, které poskytují lepší viditelnost v noci (+ 37 % do dálky, +9 % do šířky světelného pole).

Prohlédněte si nové Sandero podrobně:

 

 

Přepracovaný design základních poklic šikovně imituje skutečné hliníkové disky, které jsou až v příplatkové výbavě. Kliky dveří mají kvalitnější design a ergonomičtější tvar. Většina verzí má nyní elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru, které se přesunulo na spodní hranu těchto dveří pro lepší estetiku a praktičnost. Palubní deska obsahuje panel potažený textilií a ventilační otvory mají nový tvar.

 

Sandero Stepway - městský crossover

Stepway automobilka od hatchbacku v nové generaci ještě víc odlišila, je to patrné na první pohled podle specifické žebrované a klenutější kapoty, chromovaného loga Stepway pod mřížkou chladiče a klenutého nárazníku nad mlhovkami. V předním i zadním nárazníku je vložen kryt v barvě kovu, která chrání nárazník před otlučením a poškrábáním.
 

 

Sandero Stepway má vyšší světlou výšku 174 mm (+ 41 mm oproti Sanderu, zejména vlivem většího průměru pneumatik) a značně rozšířené blatníky a prahy dveří se specifickou strukturou. V interiéru ho odlišují textilní dekorace a oranžové lemování panelů dveří a palubní desky.


Prohlédněte si nové Sandero Stepway podrobně:
 

Související témata:
TN.cz