Budoucnost Dacie

Dacia se spojí s Ladou! Ukázala nové logo i budoucí podobu levných aut

Dacia Bigster Concept - 19
Zdroj: Groupe Renault
Téma:

Co bude se značkami Dacia a Lada? Skupina Renault, do které obě značky patří, to poodhalila v rámci čtvrteční prezentace strategického plánu na příštích pět let. Obě značky chce propojit, přitom dál vyrábět masově atraktivní auta za nízké ceny. Dokazuje to představený koncept Bigster. Podívejte se, jak budou "nové dacie" vypadat a také, jaké by mohly mít logo.

Skupina Renault ve čtvrtek představila nové směřování svých značek. A rumunské Dacie se změny dotknou docela významně. Novou ságu má odstartovat obchodní partnerství s ruskou Ladou.

 

"Vytvořením obchodní jednotky Dacia-Lada bude moci Dacia zvýšit svou efektivitu a konkurenceschopnost a bude schopna oslovit další trhy a výrobky, a to zejména v segmentu C," popisuje své plány Groupe Renault.

 

Segment C, tedy nižší střední třída patří v Evropě k nejprodávanějším kategoriím. Typickou karosérií je hatchback a kombi, častý je i sedan či výjimečně liftback. V samostatné kategorii C-SUV velké automobilky nabízejí i kompaktní či středně velká SUV. A právě tady nejspíš bude silná stránka nové spolupráce Dacie a Lady, která bude těžit ze sdílení techniky a globální platformy mateřského Renaultu.

 

Lada a Dacia mají podle koncernu mnoho společného. Předzvěstí užší spolupráce byl přestup designéra Jeana-Philippa Salarda od Dacie na post šéfdesignéra Lady na konci loňského roku.

 

Budoucí portfolio modelů Dacie a Lady bude nejspíš užší, nicméně obě značky by měly dál vyvíjet nové vozy samostatně, byť na společné platformě. Do roku 2025 má Dacia představit tři nové modely, Lada čtyři. Rusové chystají mimo jiné novou podobu slavné Nivy.

 

 

"Dacia bude stále Dacií a bude i nadále nabízet spolehlivé modely, které dávají zákazníkům smysl a umožňují chytrý nákup s nejlepším poměrem cena-kvalita. Vytvořením obchodní jednotky Dacia-Lada maximalizujeme využití modulární platformy CMF-B, posílíme naši efektivitu a dále zvýšíme kvalitu, konkurenceschopnost a přitažlivost našich výrobků. Máme tak v rukou všechny karty, abychom mohli směřovat k nejvyšším cílům," popsal během prezentace plánu Renaulution generální ředitel značek Dacia a Lada Denis Le Vot.

 

 

Dacia má nabídnout "větší šmrnc". Cestu ukazuje Bigster Concept - robustní a prostorné SUV s délkou 4,6 m. "Dychtící po přírodě a prašných cestách, nabízející bez zbytečností vše, co je zásadní pro SUV z tohoto segmentu," popisuje ho automobilka s tím, že půjde o auto, které "ctí úspěšný recept Dacie a zpřístupní segment C za cenu vozidla z nižšího segmentu."

 

 

"Dacia Bigster Concept ztělesňuje vývoj značky. S dotykem svěžesti a smyslem pro outdoor. Dokazuje, že dostupnost není protikladem atraktivity. U Dacie jsme o tom přesvědčeni a toto vozidlo je toho důkazem," doplnil ředitel designu Dacie Alejandro Mesonero-Romanos.

 

Koncept je prý velmi blízko budoucímu sériovému vozu. Vnější proporce jsou příslibem velkého vnitřního prostoru, prezentuje se sebevědomými a asertivními tvary i světelným podpisem ve tvaru Y. Tmavě zelená barva má zvýraznit zvýrazňuje dynamickou povahu a svobodu pohybu. Nadbytečný chrom nebo imitace hliníku prý není třeba.

 

Vozidlo by mohlo být díky globální platformě vybaveno motory na alternativní a hybridní pohon.

 

 

Bigster zároveň prezentuje úplně jiné logo, než jsme byli u Dacie zvyklí - do kříže propojenou dvojici písmen D doplněnou o nové stylizovaný nápis Dacia. Zatím ale není jasné, zda značka začne tento znak skutečně používat.

 

 

Rumunskou Dacii Renault odkoupil a oživil v roce 2004. Její jasnou strategií je nabízet auta s nejlepším poměrem cena-kvalita na trhu. Obchodní úspěch mají modely Logan, Sandero i Duster a dodnes prodala Dacia více než 7 milionů vozidel.

 

 

Ruský AvtoVAZ a jeho značka Lada se v roce 2008 staly součástí původní skupiny Renault-Nissan, ze které postupně vzniklo strategické partnerství Renault-Nissan-Mitsubishi. To se však začalo drolit po aféře šéfa Nissanu a celé aliance Carlose Ghosna v roce 2018.

 

 

Dokonce se mluvilo o tom, že Renault je na pokraji zániku, ve čtvrtek představená pětiletá strategie Groupe Renault má francouzskou automobilku zachránit hlavně díky sdílení technologií v jednotlivých značka a úsporám ve výrobě.

 

Fotogalerie: Koncept Bigster má ukazovat budoucí podobu dacií

1
/
16
Zdroj: Groupe Renault
Dacia Bigster Concept - 10

Související témata:
TN.cz