Infografika

Bezpečnost na silnicích: Jak jsme na tom v porovnání s okolními zeměmi?

Jsou české silnice bezpečné? Podle statistik patříme v EU spíš k horšímu průměru: Celoevropský průměr je 51 usmrcených v silničním provozu na milion obyvatel za rok. V Česku je to 58.

Každý rok přijdou na evropských silnicích o život tisíce lidí a další jsou při nehodách vážně zraněni. Mezi lety 2010 až 2019 se počet úmrtí na silnicích v EU snížil o 23 % V některých zemích se ale počty obětí nedaří snižovat dost rychle.

 

Země EU s nejlepšími výsledky v oblasti bezpečnosti silničního provozu jsou Švédsko a Irsko. Naopak nejvíce nebezpečné silnice jsou statisticky v Rumunsku, Bulharsku a Polsku.

 
Jak ve srovnání s EU vychází Česko? Jsou oběťmi spíše muži nebo ženy? Podívejte se v infografice:

 

V 15 státech EU se vloni počet obětí nehod  meziročně snížil. Ve čytřech státech nedošlo k žádné změně, naopak v osmi zemích byly počty obětí vyšší než v roce 2018.

 

Osm členských států loni zaznamenalo historicky nejnižší počet obětí dopravních nehod: Finsko, Francie, Chorvatsko, Lotyšsko, Lucembursko, Německo, Řecko a Švédsko.

 

V Lucembursku a ve Švédsku počet obětí klesl o více než 30 procent, v Estonsku o 22 procent.

 

Tři ze čtyř obětí na silnicích jsou muži

12 % obětí autonehod v EU za rok 2019 tvořili mladí lidé ve věku od 18 do 24 let, přestože podíl této věkové skupiny v evropské populaci je 8 %. Z toho vyplývá, že mladí lidé jsou smrtelnou nehodou ohroženi víc než jiné skupiny. A to přesto, že od roku 2010 počet úmrtí v této věkové kategorii klesl o 43 %.

 

 

Smrtelných nehod starších lidí (nad 65 let) také přibylo: z 22 % v roce 2010 na 28 % v roce 2018. Odpovídá to demografickému trendu stárnutí populace.

 

 

76 % obětí autonehod jsou muži a 24 % ženy. Děti mladší patnácti let jsou mezi oběťmi ve dvou procentech případů.

 

EU chce snížit počet úmrtí a zranění

Skoro všechny dopravní nehody ( 95 %) má na svědomí lidská chyba. Od května 2022 má být rozšířena povinná výbava všech nových automobilů o moderní bezpečnostní technologie, jako jsou systém inteligentního přizpůsobení rychlosti či vyspělý systém nouzového brzdění.

 

Co to bude obnášet? Podívejte se tady:

 

 

Podle EU by povinné bezpečnostní technologie mohly zachránit více než 25.000 životů a zabránit nejméně 140 000 vážným zraněním do roku 2038.

Související témata:
TN.cz