Chtějí dál učit

Autoškoly jsou opět v kleštích kvůli strachu z nákazy. Zůstanou v provozu?

Na pokraji bankrotu se ocitla řada majitelů autoškol
Zdroj: TV Nova
Téma:

Vloni museli provozovatelé autoškol na dlouhé týdny svoje živnosti zavřít. Znatelný výpadek dosud dohánějí, některé musely zdražit, aby přežily a umazaly ztrátu. Teď jim ale znovu hrozí uzavření kvůli zavádění dalších přísných opatření a kvůli obavám z nákazy. "Jsme schopni dodržet přísná opatření, nikdo z nás se přece nechce nakazit. Je ale velmi důležité činnost autoškol zachovat," říká předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

I učitelé z některých autoškol mají strach. Masivní šíření nákazy a přísná vládní opatření je vyděsily. A váhají, zda mají začínající řidiče dál učit, i když jim to zatím vláda dovolila.

 

"Přijde mi paradoxní, že nemohu navštívit své rodiče či obstarat své dceři obuv, ale mohu každý den trávit několik hodin v uzavřeném autě s žáky, kde mnohdy dochází při zásahu do řízení i k fyzickému kontaktu. Za celý den se mi v autě vystřídá třeba i deset lidí," popisuje jeden z učitelů situaci, která nastala po pondělním zpřísnění volného pohybu osob mezi okresy.

 

"A to nemluvím o teoretické výuce, závěrečných zkouškách či školení řidičů. V učebně může být dle nařízení vlády najednou sice maximálně 10 osob, takových lekcí mám ale za den třeba i pět, což už je dle mého názoru na tuto dobu poměrně velké množství rizikových kontaktů," dodává.

 

A kritických hlasů zaznívá v posledních dnech čím dál víc - proč dostaly autoškoly výjimku a mohly zůstat v provozu?

 

Skluz ve výuce řidičů

Asociace autoškol obavy respektuje, zároveň ale zdůrazňuje, jak důležité je činnost zachovat. "Už vloni jsme museli na dlouho přerušit provoz. Teď dva měsíce fungujeme, ale skluz jsme nedohnali. Nemáme pořád vyzkoušené žáky, kteří třeba autoškolu začínali vloni v dubnu," upozorňuje šéf Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

 

Výpadky v přijmech vedou ke zdražování

Opakovaný výpadek v příjmech by navíc mohl další autoškoly položit. A tvrdě by zasáhl i do cen, už vloni musely autoškoly zdražit. "Naše práce je založená na tom, že musíme být s žákem ve vozidle, nelze naučit člověka řídit, aniž bychom ho měli v autě," podotýká Horčička.

 

 

Už minulý týden vyjednával s ministerstvem dopravy, aby mohly autoškoly dál jezdit. Teď ho čeká jednání s vládou znovu. Pořád hrozí přerušení činnosti.

 

Respirátory a další přísná opatření

"Nikdo z nás se nechce nakazit. Obvinění, že bychom napomáhali šíření pandemie, jsou absurdní. Vnímáme vážnou situaci, stejně jako ostatní, ale jsme schopni si s žáky nastavit podmínky tak, abychom nikoho nevystavovali zvýšenému riziku," míní předseda asociace autoškol.

 

Vláda v prosinci podmínila teoretickou výuku i praktický výcvik v autoškolách podmínkou, že při teorii nepřesáhne počet lidí v učebně 10. Od konce ledna platí povinnost nosit respirátor třídy FFP2 nebo KN95 bez výdechového ventilu u praktických zkoušek.

 

 

"Velmi obezřetně dodržujeme všechno, co nám v tuto chvíli vláda ukládá. A někdy i nad rámec opatření. Asociace nabádala všechny autoškoly, aby respirátory používaly nejen u zkoušek, ale po celou dobu výuky. Pravidelně dezinfikujeme vozy, řada z nás má ozonizéry, kterými dezinfikujeme auta po každé jízdě, snížili jsme obvyklé počty žáků, děláme mezi jízdami větší pauzy a podobně," popisuje Horčička.

 

Kdo má strach jezdit, dostane kompenzaci

Zároveň chápe, že někteří učitelé, zkušební komisaři a provozovatelé autoškol se teď jezdi bojí. "Ti, kteří jsou například v rizikové skupině, nebo mají doma někoho staršího či nemocného, se mohou sami rozhodnout, že teď pokračovat nebudou. Kompenzační bonusy jsou v tuto chvíli nastavené tak, aby jim výpadek příjmů alespoň částečně nahradily. Pokud prokáží, že mají alespoň o 50 % nižší obrat, tak si mohou o kompenzaci zažádat, což jim pomůže situaci vyřešit," vysvětluje Aleš Horčička.

 

 

Třicetitisícový kompenzační bonus dává autoškolám na výběr - kdo chce dál jezdit, může, kdo se obává vyššího rizika, může činnost přerušit. "Ale pokud by platil kompletní zákaz činnosti, na výběr už mít nebudeme," dodává Horčička.

 

Povinné testy u zkoušek?

Asociace tak vládě sama navrhuje zpřísnění a zavedení povinných antigenních testů. Ne před každou jízdou, ale alespoň u zkoušek, kdy by je museli předložit žadatelé o řidičský průkaz, učitelé autoškol i zkušební komisaři. Podle asociace autoškol jsou takovému zpřísnění nakloněna ministerstva dopravy i zdravotnictví. A autoškoly by tak mohly dál fungovat.

 

 

Přejíždění mezi okresy

Zákaz přejíždění mezi okresy jim prý zatím příliš komplikací nenadělal. Autoškol je v Česku tolik, že většinou mají žáky z daného města nebo okresu. A pokud někdo přece jen musí do autoškoly nebo na jízdy cestovat přes hranici okresu, mělo by stačit vyplněné a podepsané potvrzení, které asociace o víkendu do všech autoškol rozeslala. Ve vládním usnesení je totiž výjimka pro překročení hranice okresu při účasti na zkouškách, výuce a výcviku.

 

Už vloni se řada majitelů autoškol ocitla na pokraji bankrotu - podívejte se na reportáž:

TN.cz