Propad pokračuje

Český autoprůmysl se propadl o 6 let zpátky. Dusí ho virus i nedostatek dílů

Výroba motorů v Mladé Boleslavi
Zdroj: Škoda Storyboard
Téma:

Pokračující vliv pandemie koronaviru i v novém roce dusí automobilový průmysl. Výroba osobních vozidel v Česku v lednu meziročně poklesla o 11,7 % na celkových 104.576 vyrobených osobních aut. To jsou čísla na úrovni let 2014 a 2015. A podobně bídne je to i z celkovou loňskou produkcí, kterou v Česku táhne Škodovka, ale i Toyota (dříve TPCA) v Kolíně a Hyundai v Nošovicích.

Vloni automobilky v Česku vyrobily za celý rok něco přes 1,1 milionu aut. Takovou produkci měly naposledy v roce 2013. Postupný růst ale vloni zastavila pandemie a během letošního ledna se ukázal, že propad stále pokračuje.

 

Letos v lednu sjelo z linek v Česku 104.576 osobních aut. Z toho 71.716 jich vyrobila Škoda Auto, 18.450 Hyundai a 14.410 Toyota. Oproti loňskému lednu je jejich produkce o skoro 14 tisíc aut (11,7 %) nižší. Ve srovnání s lednovou produkcí v minulých letech odpovídá ta letošní úrovni roků 2014 a 2015.

 

 

"Dvanáctiprocentní pokles lednové produkce sám o sobě rozhodně není dobrou zprávou. I tak jde však, vzhledem ke skoro čtvrtinovému propadu registrací napříč EU, o potvrzení dobré konkurenceschopnosti a zákaznické obliby modelového portfolia českých automobilek. Na odhady širších dopadů na odvětví však musíme vyčkat minimálně do začátku druhého čtvrtletí,“ hodnotí začátek roku Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

 

 

Automobilky čelí nižšímu odbytu a taky nedostatku dílů. Mladoboleslavská Škoda Auto musela kvůli výpadku v dodávkách během ledna škrtat směny. Chybí hlavně čipy a na linkách tak visí nedokončené octavie i fabie. A automobilka pokračovala v odstávkách ve výrobě i během února.

 

"Průřezově je poptávka po vozech Škoda kupodivu s ohledem na pandemický stav v České republice a ostatních zemích, kde prodáváme naše produkty, dobrá. Horší je situace u dodavatelů, tam již svoji určitou roli hrají výpadky způsobené pandemií. Řetězově to zasahuje dodávky některých důležitých dílů. V současné době jsou to zejména polovodiče, které určují plánování směn. A nejen ty, například na Fabiích jsme zůstali stát kvůli chybějícím radarům, to samé na Superbech," popisuje předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

 

Škodovka se tak snaží získat díly operativně od jiných dodavatelů, jenže nedostatek je celosvětový a výpadky ve výrobě má i mateřský Volkswagen.

 

 

"Autoprůmysl je nadále pod obrovským tlakem všeobecné nejistoty, výpadků v dodávkách i dramatického růstu cen materiálů. V řadě zemí včetně ČR stále platí ochranná opatření omezující maloobchod včetně prodeje vozů a negativní dopady mají i nekoordinované uzávěry hranic. Je proto čím dál tím jasnější, že potřebujeme pravidla dlouhodobého fungování společnosti s covid-19, přičemž firmy automobilového průmyslu mohou jít svými opatřeními, důsledným preventivním testováním a trasováním příkladem i ostatním segmentům," dodává Zdeněk Petzl, výkonný ředitel SAP.

 

Komplikace spojené s pandemií koronaviru způsobily výrazný pád českého automobilového průmyslu už vloni. Nejvýznamnější segment výroby – osobní vozidla – zaznamenal nejprudší pokles v novodobé historii a objemem produkce se vrátil na úroveň roku 2014.

 

 

"I přes téměř pětinový pokles výroby je nutné vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly s danými omezeními vypořádat. Při restartu po jarních odstávkách prokázaly vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce pak táhla vpřed celý český průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme po vypuknutí pandemie očekávali," zhodnotil rok Bohdan Wojnar.

 

"Jakkoli je před námi nadále velká nejistota ohledně dalšího epidemiologického a ekonomického vývoje, český automobilový průmysl zůstává klíčovým odvětvím tuzemského hospodářství, významným zaměstnavatelem a nakonec i štědrým přispěvatelem do státní pokladny," dodal.

 

 

Tuzemští výrobci osobních aut vyrobili vloni celkem 1 152 901 vozů, tedy o 274 662 aut méně než v roce 2019. Největší podíl na celkové produkci si zachovala Škoda Auto s 65,0 %, následuje Hyundai s 20,7 %, třetí TPCA má podíl 14,3 %.

 

Škodovka ve svých českých závodech vloni vyrobila 749.579 aut, tedy o 17,4 % méně než v roce 2019. V nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech bylo vloni vyrobeno celkem 238.750 vozidel (- 22,9 %). V kolínském závodě TPCA bylo vyrobeno 164.572 vozidel (- 21,7 %).

 

 

Na český trh dodalo trio výrobců celkem 97.298 automobilů (- 11,7 %), tuzemská produkce se tak i v roce 2020 podílela téměř z poloviny na registracích nových osobních vozidel. Tradičně silný export poklesl v návaznosti na poptávku na největších trzích o 19,9 %. Automobilky na zahraniční trhy dodaly celkem 1 058 243 vozů.

 

Podívejte se, jak se vyrábí elektromobily Škoda Enyaq. Škodovka spustila jejich výrobu loni na podzim:

Související témata:
TN.cz