Bezklíčové odemykání

Auta, která vám jen tak neukradnou. Testem odolnosti jich prošlo jen pár!

Klíče od automobilů
Zdroj: ADAC
Ilustrační snímek.
Téma:

Jak jsou zabezpečená moderní auta proti krádeži? Německý autoklub ADAC otestoval 360 modelů různých značek, které jsou vybavené komfortním bezklíčovým odemykáním. Krádeži by odolalo jen šest vozů!

Německý autoklub ADAC otestoval 360 vozidel různých výrobců, tříd a cenových úrovní vyrobených v letech 2014 až 2020. Pouze 6 z nich se nepodařilo otevřít a nastartovat! Šlo o pět modelů prémiových značek a VW Golf osmé generace. Celkem tak testem odolnosti vůči krádeži prošlo pouze 1,7 % ze všech testovaných aut.

 

Test ADAC tak ukázal, že s vozy vybavenými takzvaným Keyless systémem mají zloději poměrně snadnou práci.

 

Jak dopadly vozy koncernu Volkswagen, které jsou u nás nejrozšířenější a taky se velmi často kradou?

 

Mezi 360 vozy, které Němci testovali, byly škodovácké modely Fabia (2018), Octavia (2015 - 2018), Octavia Combi RS (2017) Rapid Spaceback (2017), Scala (2019), Superb (2015), Karoq (2017 a 2019) a Kodiaq (2016 a 2019). Krádeži neodolala ani jedna škodovka s bezklíčovým odemykáním, všechny se podařilo odemknout i nastartovat.

 

 

Stejně dopadly volkswageny, až na jediný model - VW Golf nejnovější osmé generace. Ten je jako první model kompaktní třídy vybavený nejmodernější technologii UWB (Ultra Wide Band) a čipy dokážou velmi přesně stanovit vzdálenost elektronického klíče od vozidla. Zesilovač radiového signálu, který je oblíbenou "zbraní" zlodějů, tak nezafungoval. Auto nereagovalo ani na pokus o odemčení, natož o nastartování.

 

Kromě Golfu dokázaly pokusu o krádež odolat vozy prémiových značek: Audi A5 g-tron, Jaguar i-Pace a E-Pace, Land Rover Discovery a dva Range Rovery z let 2018 i 2019.

 

Jinak neodolal nikdo! Ať už šlo o vozy, které mají bezklíčové odemykání dveří nebo jen bezklíčové startování tlačítkem. A neuspěly ani "Keyless" motorky značek BMW, Ducati nebo KTM.

 

"Keyless" technologie umožňuje, aby řidič odemkl vozidlo s elektronickým klíčkem v kapse jen tím, že se dotkne tlačítka na klice. Tlačítkem se pak i startuje. Je to sice dost pohodlné, ale také evidentně pořád dost riskantní. Přesto je bezklíčové odemykání populární a postupně se rozšířilo i do nižších tříd, i když jde většinou o součást příplatkové výbavy.

 

 

Systém funguje tak, že transpordér v klíči vysílá k autu rádiový signál. Na odcizení vozidla pak stačí zlodějům signál zesílit a prodloužit tak jeho dosah. Potřebný zesilovač se dá poměrně snadno koupit na internetu nebo i amatérsky vyrobit, náklady se pohybují v řádu několika tisíc korun.

 

Zloději vybavení zesilovačem pak dokážou ukrást auto, i když má majitel klíčky doma, pokud jsou uložené někde poblíž vchodových dveří a auto je zaparkované před domem. Nebo se jedna osoba přiblíží k majiteli vozidla, který má klíček v kapse (například na parkovišti, v obchodě nebo restauraci) a druhý zloděj přijímá zesílený signál u auta.

Související témata:
TN.cz