Skryté vady

Ať nekoupíte vrak! Technici prozradili, co se jim vykukové snaží podstrčit

Prohlídka vozu
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Na co si dát pozor, když kupujete levnější ojetinu? Jak poznat, že vám ještě slušně poslouží a není to jen dobře zamaskovaný vrak? Jak se vyhnout zbytečným dalším nákladům na opravu? A jak dobře vybrat levné auto takzvaně "na dojezd"? Technici z výkupu ojetin u Auto ESA nám prozradili, jaké triky na ně prodávající nejčastěji zkouší a s jakými chytáky si musí poradit.

Výkup ojetiny je disciplína, která vyžaduje kvalifikaci a zkušenosti. Hlavním účelem přijímací prohlídky není jen stanovení ceny. "Ve skutečnosti je hlavním cílem ochrana kupujících před skrytými technickými a právními vadami ojetin. O tom, jak snadné je narazit na problematickou ojetinu vypovídá fakt, že téměř 70 procent nabízených vozů odmítáme vykoupit,” upozorňuje Filip Kučera z Auto ESA.

 

Jak technici posuzují stav vozu? Výkupní prohlídka začíná zkušební jízdou, při které technik hodnotí komplexně funkci celého vozu. Technici musí mít silně vyvinutou schopnost odhalovat i jemné odchylky od normálu, pomáhají jim zkušenosti z každodenní praxe. "Příkladem jsou vadné automatické převodovky, které za tepla řadí bez problémů. Ale když má technik podezření, doporučí nechat vůz vychladnout. A za studena se podezření často potvrdí. Takový vůz pak samozřejmě odmítneme," popisuje Pavel Janovský z Auto ESA.

 

 

Po zkušební jízdě se vůz kontroluje v dílně. Ověřuje se funkčnost všech mechanismů a prvků výbavy. Zapojí se diagnostika ke čtení chyb v paměti řídící jednotky. Mimo jiné se kontroluje těsnění hlavy válců metodou měření obsahu CO2 v expanzní nádobce. "Běžný klient, když kupuje auto na ulici, nemá šanci tuto závadu odhalit. Majitelé, kteří s touto závadou jezdí a jen dolévají mizející chladící kapalinu, u nás vůz neprodají," doplňuje Janovský.

 

Nefunkční filtry a zatajené bouračky

Při kontrole karoserie se prověřuje pravost identifikačních znaků vozidla. Na odhalení oprav po nehodách se používají elektronické měrky tloušťky laku. Opravený lak totiž nikdy nemá stejnou tloušťku jako lak původní. "Na obranu některých prodávajících musím říct, že opravy po nehodě nezatajují záměrně, protože vůz už před tím koupili v dobré víře, že je nebouraný. Každopádně opravy, při kterých se řezalo a probíhalo svařování karoserie, jsou u nás zásadním důvodem k odmítnutí vykoupení vozu. Byť se jedná jen o blatník," upřesňuje Janovský.

 

 

Samozřejmě dojde i na zvedák a kontrolu všech skupin na podvozku. "Často se nám lidé pokoušejí prodat vůz s nefunkčním filtrem pevných částic. Bývá vyříznutý a řídící jednotka upravená, aby vůz měl výkon. Tento problém odhalí technici většinou už při jízdě a v dílně se pak potvrdí," říká Janovský.

 

Právní vady a podvody s dokumenty

Když koupíte auto od někoho v exekuci, smlouva je neplatná a exekutor vám ho může zabavit bez náhrady. "Zaznamenali jsme případy, kdy pomocí přepisů na další osobu, ztráty a následného vystavení nového technického průkazu se exekuovaní majitelé vymazali z dokumentů a snažili se vůz i přes zákaz nakládání s majetkem prodat. My ovšem vidíme do příslušných registrů na předchozí záznamy, tak u nás nemají šanci. Proto zákazníkům můžeme poskytnout stoprocentní záruky na původ vozu,” doplňuje Kučera.

 

 

Stočené tachometry hlavně u dovozů

Další častou závadou je manipulace s tachometrem. V dnešní době existuje celá řada databází s mezinárodním dosahem. Jejich zdrojem jsou například pojišťovny, stanice technické kontroly, registry vozidel a podobně. Každé VIN zanechává v těchto databázích stopu v podobě milníků označených datem a stavem počítadla kilometrů. "Pokud je porušena posloupnost stavu kilometrů, vůz nevykoupíme. Problém manipulace s tachometrem se týká především individuálně dovezených vozidel, která jsou stočená ještě před nákupem v cizině. U vozidel provozovaných v Česku už tento nešvar ustupuje. Drtivou většinu manipulací s tachometrem odhalíme, a pokud ne, mohou se naši zákazníci spolehnout na stoprocentní záruku a možnost výměny vozu," vysvětluje Kučera.

 

 

Auta na dojezd, která závadu neskrývají

U těch nejlevnějších vozů, které třeba bazary berou na protiúčet, je obtížné uplatňovat takto přísná kritéria. "Zákazníci očekávají, že na protiúčet vezmeme i takové vozy, které bychom samostatně nevykoupili," vysvětluje Kučera. Technici i u takových vozů jejich stav prověřují a podle výsledku posoudí, co s nimi. "Některé vozy z protiúčtů jdou rovnou na ekologickou likvidaci, jiné však splňují podmínky provozu na pozemních komunikacích i přes závady, jako je například opravená nosná část karoserie, manipulace s tachometrem nebo vyšší míra koroze," doplňuje Kučera.

 

 

Autobazar tyto závady před zákazníky neskrývá, naopak na ně upozorní a hlavně podle nich přiměřeně snižuje cenu takových aut. "Zařazujeme je za výrazně snížené ceny do programu Levné vozy," uzavírá Kučera z Auto ESA.

Související témata:
TN.cz