Hromadný pád

10 největších automobilových značek: Většina ztrácí hodnotu, rostla jediná

Továrna Toyoty v Číně
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek.
Téma:

Toyota je opět nejhodnotnější automobilovou značkou světa. S oceněním 28,38 miliardy dolarů obsadila první místo žebříčku BrandZ pro rok 2020 v kategorii automobilek a zároveň se v žebříčku všech světových značek umístila na 48. místě.

Nejcennější značky automobilového průmyslu zažívají pád. Vyplývá to z žebříčku BrandZ mezinárodní výzkumné společnosti Kantar, která každoročně vybírá a oceňuje nejhodnotnější brandy světa.

 

Do první stovky všech nejhodnotnějších značek světa se prosadily jen tři automobilky (Toyota, Mercedes-Benz a BMW). Všechny přitom proti minulému roku na své ceně ztrácely. A ještě smutnější je pohled na žebříček 10 nejcennějších značek jen v automobilovém sektoru: Hodnotu ztratilo hned 9 z 10 automobilek, rostla jediná - americká Tesla.

 

 

"Automobilky tvrdě bojovaly už před pandemií Covid-19. Přecházely k elektrickým pohonům a připravovaly se na nejistou budoucnost spojenou s novými druhy mobility. Následné výpadky ve výrobě, narušení dodavatelských řetězců , uzavření prodejen a neochota spotřebitelů utrácet větší částky jim situaci ještě znesnadnily. Celá kategorie automobilů tak po loňském sedmiprocentním pádu letos ztratila dalších 7 procent a většina automobilových značek ztratila na své hodnotě," popisuje společnost Kantar. Hodnotu deseti nejcennějších světových automobilek dohromady letos vyčíslila na 130 miliard dolarů.

 

 

Toyota je nejhodnotnější automobilovou značkou už poosmé. Dominuje hlavně díky pověsti výrobce spolehlivých aut a také díky své orientaci na pohony s nízkými emisemi. Je největším světovým výrobcem hybridů, spustila program na zavedení 10 elektrických modelů do roku 2025 a paralelně vyvíjí automobily na vodíkový pohon.

 

V žebříčku všech světových značek Toyotě patří 48. místo, i na tom je vidět, jak automobilky vyklízejí pozice - vždyť ještě v roce 2007 Toyota patřila do první desítky nejhodnotnějších firem ze všech odvětví.

 

Automobilový sektor ztrácí hodnotu už od roku 2008. A i letos pokračuje postupný pád: Hodnota japonské značky proti loňsku poklesla o 3 %, německé automobilky VW a Porsche propadly o 4 % a pak je to ještě horší: Mercedes ztratil 9 %, Ford 10 % a další proslulí výrobci ještě víc, Nissan dokonce přišel o téměř pětinu loňské hodnoty.

 

 

Naopak americká Tesla vyskočila o víc než 20 % nahoru. Ještě vloni byla mezi automobilkami až sedmá, letos už je na čtvrté příčce. Tesla je dokonce mezi dvaceti světovými značkami s nejrychleji rostoucí hodnotou. Tesla má pověst spíš technologické firmy než klasické automobilky, vytváří lovebrand a naprostou většinu vozů prodává online, takže ji příliš neovlivnilo ani vynucené jarní zavření showroomů. "Tesla nejen splnila rostoucí poptávku po elektromobilech, ale začala je vyrábět i za relativně dostupnou cenu," podotýká Kantar.

 

Právě elektromobilita je podle analytiků, kteří se na žebříčku podíleli, klíčová i pro budoucí hodnotu jednotlivých značek. Investice do elekrifikace podle nich můžou zastavit jejich pád nebo pomoci obrátit klesající trend do plusu.

 

 

Prestižní žebříček BrandZ 100 nejcennějších globálních značek vychází z různých ukazatelů, jako jsou finanční výsledky značky, tržní hodnota vydaných akcií, průzkumy veřejného mínění, spokojenost zákazníků, aktuální obchodní operace a budoucí plány. Důležitým faktorem je i závazek k ochraně životního prostředí a vývoj technologií šetrných k životnímu prostředí.

 

Vůbec nejhodnotnější světovou značkou je podle žebříčku Amazon s hodnotou téměř 416 miliard dolarů, následuje Apple (352 miliard dolarů) a Microsoft (326,5 miliardy dolarů).

Související témata:
TN.cz