Aktualizováno 22.10. 2017 19:27
Musíte vědět

Zimní pneumatiky - 6 rad od profesionálního řidiče

Nokian
Zdroj: Nokian Tyres

Většina řidiči má za to, že o zimních pneumatikách už ví úplně všechno. Tady je šest rad od člověka, který učí lidí řídit na závodním okruhu, ale i na obyčejné silnici. Jan Červenka se věnuje defenzivní jízdě už šest let a stejně dlouho pořádá kurzy zimního ježdění.

„Já vím, já vím, o zimních pneumatikách už jste četli stokrát,“ usmívá se Jan Červenka, šéfredaktor AutoTN.cz a instruktor ježdění. „O to víc mě fascinuje, když vidím, na čem jsou schopni někteří řidiči v zimě jezdit... Myslete na to, že na silnici vás drží jen čtyři styčné plochy velikost dlaně.“

 

4 let...

U zimní pneumatiky je její věk důležitější než u letní, protože při nízkých teplotách je důležité její elascita. A ta u pneumatik starších čtyř let rapidně klesá. Guma pak začíná tvrdnout a klouže.V zimních pneumatikách je totiž víc siliky, což je látka, která se stará o větší přilnavost. A právě silika způsobuje rychlejší stárnutí než u letního obutí. Pneumatiky vystavené extrémním zimním podmínkám stárnou rychleji než gumy co jezdí v oblastech, kde sněží jen občas a je vyšší teplotní průměr. Jinými slovy, ta samá guma může na horách ztratit svoje vlastnosti po třech letech, v nížinách třeba až po pěti.

 

DOPORUČUJEME: Velký test zimních pneumatik pro rok 2017

 

...a 4 mm

Co se výšky vzorku týče, tak cokoliv pod 4 mm je málo. Jistě, záběr na sněhu je jedna věc, kterou mnozí ocení maximální pár dní v roce, tady jde i o odvod vody nebo sněhové břečky. A to spolehlivě zvládne jen pneumatika co má pořád dost vysoký vzorek.

 

Vyberte vhodné pneumatiky

Podívejte se na výsledky srovnávacích testů nezávislých autoklubů a vyberte si podle nich. Nepotřebujete nutně tu nejdražší, ostatně většina renomovaných výrobců nedělá špatné gumy, ale dejte na poměr kvalita a cena. Bydlíte na horách? Pak pro vás bude důležitější záběr na sněhu, než třeba spotřeba, což bude řešit člověk, který jezdí zejména po dálnici.


DOPORUČUJEME: Jak správně uskladňovat pneumatiky?

 

Menší je lepší

Přestože velká kola vypadají na autě dobře, v zimě je lepší jezdit na ráfcích s menším průměrem a na pneumatikách s vyšším profilovým číslem. Dejte na doporučení výrobce. Čím širší pneumatika je, tím víc na sněhu klouže a zhoršuje se i její odolnost vůči aquaplaningu. A čím nižší má profil, tím je jízda tvrdší.

 

Na SUV potřebujete jiné pneumatiky

Máte doma automobil třídy SUV? Pak kupte pneumatiky doporučené právě pro něj. Mají pevnější konstrukci a vyšší nosnost. Hledejte označení RF nebo XL. Vozy SUV jsou totiž těžší a mají výš umístěné těžiště než běžná auta, obojímu je pak pneumatiky přizpůsobená.

 

DOPORUČUJEME: Pětina řidičů nepřezouvá. Riskují život, aby ušetřili peníze

 

Nechte gumy vyvážit

I když máte dvě sady kol a přehození letních na zimní zvládnete v pohodě doma, tak je dobré je minimálně jednou za dva roky nechat převážit. Stačí jedno ztracené závaží nebo projetá díra a dojde k takzvanému rozhození. Vy si možná těch drobných vibrací ani nevšimnete, případně nad nimi mávnete rukou, protože se objevují jen při určitých rychlostech, ale vyvážení kol má vliv nejen na životnost pneumatik, ale i na čepy, klouby, řízení, nápravy...  

 

 

TN.cz