Aktualizováno 19.2. 2018 11:06
Víte co dělat?

Zaseklý plyn způsobil drama na dálnici. Co když se to stane i vám?

BMW se zasekl pedál
Zdroj: YouTube

Jak byste reagovali, kdyby se vám za jízdy zasekl plynový pedál? Že se to nemůže stát? Ale může. Přečtěte si několik rad, jak v takovém případě postupovat.

Šílené minuty si prožil 28letý řidič, který přestal ovládat své BMW ve stošedesátikilometrové rychlosti na dálnici na Floridě. Tvrdil, že se mu zasekl plynový pedál a nedokáže auto zastavit. Začal panikařit.

 

Více o případu zde:

 

Uměli byste si poradit? Tady je pár tipů, co v takové situaci dělat.

 

Zachovat klid. Když neovladatelné auto pořád zrychluje a motor řve v nejvyšších otáčkách, těžko se zachovává klid. Ale je to podmínka, která se bude hodit v dalších krocích. Žádné prudké zatáčení a brždění v kotrmelcích, žádné sklánění hlavy pod palubní desku, žádné vyjíždění mimo vozovku.

 

První příčinou bývá lidská chyba. Každý je děláme. A nehody způsobené záměnou brzdy s plynem se stávají. Takže v klidu prověřte, jestli stojíte na správném pedálu. A jestli ne, přešlápněte si, nikomu to neříkejte a rychle na to zapomeňte.

 

 

Není to zase tak dlouho, co Toyota svolávala do servisů miliony aut kvůli problémům se zaseknutým nebo zadrhávajícím plynem. Při revizích mezi lety 2009 a 2011 některým upravila opotřebený pedál, některým jen uchycení koberečků. Ty totiž byly jednou z příčin hlášených problémů – shrnuly se pod pedál a nepustily ho do nulové polohy. Nešlo o neřešitelný problém a někteří řidiči zřejmě „pohádku“ se zaseklým plynem použili i jako výmluvu, když jim policisté naměřili vysokou rychlost. Toyotu ale aféra stála jizvu na renomé a taky přes miliardu dolarů za mimosoudní urovnání žalob.

 

Nicméně koberečky můžou být příčinou zaseknutého pedálu. Takže dalším krokem je ověřit nohou, jestli pedál nic neblokuje, a případně to zkusit odstranit. Pár kopnutí může pomoci i ve chvíli, když se zasekne plynové lanko. Případně zkuste na pedál několikrát silně dupnout.

 

 

Příčiny nekontrolovatelného zrychlování auta mohou být samozřejmě mnohem komplikovanější. Například selhání systému škrtící klapky nebo chyba elektroniky. V takových případech žádné dupání nepomůže.

 

Je třeba vyřadit do neutrálu. V autech s manuálem je to jednoduché, stačí sešlápnout spojku a auto začne zpomalovat. Motor sice bude dál hlasitě řvát, ale vy v klidu vyřadíte, dobrzdíte, zastavíte si a zavoláte pomoc.

 

U aut s automatickou převodovkou je to jen o trochu složitější. Sice nejde vyšlápnout žádnou spojku, ale na neutrál se dá přeřadit taky snadno - posunutím páky do pozice N. I když řidič zmíněný v úvodu článku tvrdil policistům, že ho automat do neutrální polohy nepustil, mělo by to fungovat.

 

Vypínání motoru (ať už klíčkem, nebo tlačítkem) je hodně krizové řešení, radši to nezkoušejte. Obzvlášť, když už se auto řítí vysokou rychlostí. Pokud vůz dokonale neznáte, nemáte tušení, jak se zachovají elektronické či hydraulické systémy, brzdy a posilovače. Na druhou stranu, většina novějších aut, která se startují tlačítkem, se dá stejným tlačítkem (podržením či opakovaným stisknutím) za jízdy i bezpečně vypnout.

 

 

Zbývá poslední možnost. A měla by to být metoda zaručená – brzdy!

 

U aut vybavených elektronickým plynovým pedálem, se o odpojení postará software. Jakmile začnete brzdit a systém zjistí, že jsou sešlápnuty oba pedály, palubní elektronika sníží výkon motoru, takže řidič by měl postupně bezpečně zastavit.

 

Také elektronická ruční brzda by měla auto zastavit i se zablokovaným plynovým pedálem. Stačí stisknout tlačítko P a systém pak funguje v režimu nouzové brzdy, brzdí všechna kola a tím omezí riziko smyku.

 

I mechanická ruční brzda funguje. Ale pozor na prudké zatažení, tady hrozí smrtící smyk. Je třeba tahat pomalu a postupně přidávat na síle. V opravdu vysoké rychlosti bude zatažení složité a hodně riskantní. Sílu motoru pravděpodobně už nemusíte překonat.

 

Brždění pedálem by dostatečnou sílu mít mělo. A vůbec nejlépe pomůže současné brždění pedálem a ruční brzdou. Nejspíš to bude smrdět a čoudit a pravděpodobně bude třeba vyměnit brzdové obložení, ale brzdy sílu zaseklého plynu překonají. U takhle ubrzděného vozu však nesmíte zapomenout na další krok - vypnutí motoru nebo vyřazení na neutrál (pokud to jde). A nebo vůz alespoň opřít o nějakou překážku a vystoupit. Jinak se auto se zaseklým plynem znovu rozjede.

 

Proč tedy zmíněný řidič nedokázal zastavit? Těžko říct, to policie zatím vyšetřuje. Výsledek každopádně hodně zajímá i automobilku BMW. Ta si stojí za tím, že auto muselo jít zabrzdit. Minimálně jedním z uvedených způsobů.

TN.cz